Lock till styrservopump Audi 100

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lock till styrservopump Audi 100

Inläggav Anders Ason » 01 jan 2018, 11:08

Sökes ett ersättningslock (eller hel pump) som pajat. En ZF-pump som kan sitta på många bilar, främst inom VAG.

2017-12-29 19.46.33.jpg
2017-12-29 19.46.33.jpg (62.83 KiB) Visad 11179 gånger

2017-12-29 21.41.31.jpg
2017-12-29 21.41.31.jpg (155.51 KiB) Visad 11179 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Lock till styrservopump Audi 100

Inläggav herrstina- » 01 jan 2018, 15:37

Vad är problemet, och vad gör locket? Ska locket bara hålla ner fjädern och nu läcker olja så limma med Loctite.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav kilowatt » 01 jan 2018, 17:00

Kan en vanlig mässingspropp 3/4 = 18 mm fås att fungera? Ev med lite padding som gängkonverter?
kilowatt

Inläggav Anders Ason » 02 jan 2018, 14:00

Under locket finns en spiralfjäder som påverkar en kolv. Utan att veta antar jag att det finns tre ventiler i en styrservopump, en för systemtryck och en vardera för ändlägena och i bästa fall räcker det kanske med en ventil?

Läckte ut olja och bilägare drog åt lite till.... nu sprutar oljan fritt.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav ankarback » 02 jan 2018, 18:24

Jag grottade runt lite i reservdelskatalogen. Artikelnumret på den är 026145541. Den har tyvärr utgått hos VW 1/5-2017 men verkar gå att få tag på om man söker lite på nätet.
Här är ett exempel jag fick upp på google https://www.ecstuning.com/b-genuine-vol ... 026145541/ . Vet inget i övrigt om firman.
Det är ju inte omöjligt att det kan finnas kvar hos nån VW-återförsäljare ute i landet nånstans. Pluggen satt på i stort sett alla styrservopunmpar hos Audi 1984-1994.

/Johan
ankarback

Inläggav Anders Ason » 02 jan 2018, 20:42

ankarback skrev:Jag grottade runt lite i reservdelskatalogen. Artikelnumret på den är 026145541. Den har tyvärr utgått hos VW 1/5-2017 men verkar gå att få tag på om man söker lite på nätet.
Här är ett exempel jag fick upp på google https://www.ecstuning.com/b-genuine-vol ... 026145541/ . Vet inget i övrigt om firman.
Det är ju inte omöjligt att det kan finnas kvar hos nån VW-återförsäljare ute i landet nånstans. Pluggen satt på i stort sett alla styrservopunmpar hos Audi 1984-1994.

/Johan

Tack för alla svar.

Ska kolla upp om den finns i Sverige.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav StefanM » 08 jan 2018, 10:24

Hur många behöver du? Tror jag har minst en ny i påse nånstans. Har bytt massor med såna där men oftast är det bara en nödlösning. Fanns att köpa enbart för att de frekvent läckte olja i oringen och oringen gick inte att köpa lös original tror jag utan det var plugg med oring och den var inte särskilt dyr förvisso. Men i vilket fall som helst så beror oftast oljeläckaget på inre läckage i pumpen så tryck letar sig ut på fel ställe och trycker sönder oringarna. Så en ny oring och plugg brukar sällan funka särskilt länge.
StefanM

Inläggav Anders Ason » 08 jan 2018, 15:22

StefanM skrev:Hur många behöver du? Tror jag har minst en ny i påse nånstans. Har bytt massor med såna där men oftast är det bara en nödlösning. Fanns att köpa enbart för att de frekvent läckte olja i oringen och oringen gick inte att köpa lös original tror jag utan det var plugg med oring och den var inte särskilt dyr förvisso. Men i vilket fall som helst så beror oftast oljeläckaget på inre läckage i pumpen så tryck letar sig ut på fel ställe och trycker sönder oringarna. Så en ny oring och plugg brukar sällan funka särskilt länge.

Tack vare ett inlägg här i tråden som angav lockets reservdelsnummer och en intensiv övertalning av VAG lokale (och ovilliga!) reservdelskvinna så gjordes en sökning över riket. Tre lock dök upp hos olika återförsäljare och ett ligger nu för avhämtning hos VAG här i stan. Hör av mig om det inte funkar. Tack.

Din felbeskrivning låter oroväckande. Det här började med ett litet läckage (med anm. hos bilprovning) och bilägaren, en bekant till mig, drog åt locket så det gick sönder. Nu är det temporärt tätt medelst en listigt placerad plåtskruv.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav ankarback » 08 jan 2018, 18:50

Håller med StefanM om felbeskrivningen. En vanlig orsak till tryckfel i pumpen är att man häller i fel servoolja. Alla bilar från VW-koncernen måste ha original servoolja. Den är mycket tunnare än vad dom flesta andra använder och då man kör annan "vanlig" olja så blir det för högt tryck och alla tätningar pajar. Är det använt fel olja är det bara att tömma ur allt och skölja med rätt olja, annars kommer man aldrig tillrätta med läckandet. O-ringarna kommer att gå igen efter ett tag. Är det röd olja i systemet så är det fel, den rätta är gulgrön. Vet att någon påstår att man kan använda citroens olja också men har inte provat det. Den lär inte vara billigare :) Kan som StefanM skriver också vara någon intern tätning i pumpen som pajat och då får man byta pump så småningom.
O-ringen gick som sagt p.g.a någon obegriplig VW-logik inte att köpa lös utan det var en liten sats med lock och tätning. Har sålt massor av dom då jag jobbade i reservdelsbutik.

/Johan
ankarback

Inläggav Anders Ason » 09 jan 2018, 10:28

Mycket bra tips. Tack Johan
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav StefanM » 09 jan 2018, 10:39

Det där systemet är inte särskilt kritiskt på oljetyp. Citroen LHM fungerar bra. Original är det en mineralolja men VAG har ersatt den med deras nyaste syntetiska så enligt dem fungerar "allt"
Det bästa är att vara konsekvent iallafall och inte fylla efter med annat än det som är i men Febi har fortfarande helt rätt olja. Ljusgrön mineral servoolja.

Det går såklart att byta enbart oringen från sortiment, problemet brukar ju vara misshandlade pluggar så det går väl hand i hand att de enbart såldes som sats. Man måste ha ett specialslipat bits på slagmejsel om man ska lossa och montera dem riktigt.
StefanM

Inläggav ankarback » 09 jan 2018, 16:39

StefanM skrev:Det där systemet är inte särskilt kritiskt på oljetyp. Citroen LHM fungerar bra. Original är det en mineralolja men VAG har ersatt den med deras nyaste syntetiska så enligt dem fungerar "allt"
Det bästa är att vara konsekvent iallafall och inte fylla efter med annat än det som är i men Febi har fortfarande helt rätt olja. Ljusgrön mineral servoolja.

Det går såklart att byta enbart oringen från sortiment, problemet brukar ju vara misshandlade pluggar så det går väl hand i hand att de enbart såldes som sats. Man måste ha ett specialslipat bits på slagmejsel om man ska lossa och montera dem riktigt.

Om det är syntetisk eller mineral spelar nog ingen roll men häller du i servoolja av ATF-typ som dom flesta andra bilar använder får du för högt tryck då den är mycket tjockare än originaloljan. Finns säkert andra fabrikat som fungerar än VWs för dom gör ju inte oljan själva men det är viskositeten som är det viktiga.

/Johan
ankarback

Återgå till Objekt sökes