Svänghjulskåpa till Volvo D67 önskas

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Svänghjulskåpa till Volvo D67 önskas

Inläggav Gösta » 26 jul 2017, 19:55

Behöver en svänghjulskåpa till Volvo D 67 A motorutförandet 496261------ VDC och tidigare versionen D67B ( Bussmotor ) passar också.
Kännetecken 8 st fastsättningsbultar M12 + 2 st hål för styrtapparna.

På lastbilsmotorn sitter hålen för motorfästet betydligt högre än på en dito Buss

Önskar även styrtappar, samt svänghjulets infästningsskruvar och bultarna med muttrar för svänghjulskåpan.

och är naturligtvis tacksam för tips Vänligen Gösta Lindström 073 0552729
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Re: Svänghjulskåpa till Volvo D67 önskas

Inläggav Gösta » 29 jul 2017, 10:06

Det verkade lite trögt med att få tips eller svar på uppropet om svänghjulskåpan. Jo en har en epa på skrothögen, med den är en D96 bussmotor och den har visserligen en K12 låda Men jag tror att kåpan är större eller i varje fall har en annan hålbild, ska titta i alla fall för är osäker om storlekarna på de motorerna.
Plockar in en bild i alla fall. Vi har inte uppmärksammat felet tidigare utan mer försökt hitta felet på den ingående axeln i växellådan och bytt delar i lådan lite amatörmässigt, och där det varit lite misstänkt glapp. Sänder nu en bild för att visa problematiken, när en kopplingskåpa kommit loss. Här har inte endast hålen för bultar och styrstift gett vika utan motorn har i vissa partier slitet bort en millimeter djup kant i kåpan det har nog pågått hela tiden vi haft den, och även troligtvis långt tidigare
Bilagor
IMG_20170727_163240.jpg
IMG_20170727_163240.jpg (182.87 KiB) Visad 11629 gånger
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Reid Hulting » 29 jul 2017, 10:35

Kan tyvärr inte hjälpa till med det du frågar efter. Men blev nyfiken när du skrev att du hade en D96 bussmotor på skrothögen.
Fungerande ? I sådana fall intressant.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Gösta » 29 jul 2017, 11:21

Det var inte min skrothög. Då hade jag nog varit där och konstaterat om det var nåt för mig . Men det jag hört om den motorn, bådar nog inte så gott för den har stått ute i väder och vind i närmare 50 år i en EPA traktor. Kan i sammanhanget tala om vad EPA- traktor kommer sig av, en affärskedja med enhetligt pris tex 10 kronor Som hette enhetsprisaktiebolaget, sålde varor billigt fick väl ( Kanske som Rusta och ÖB i dag ) emellanåt inte det bästa ryktet. och det var väl det som de fick gemensamt. Billig vara synonymt med låg kvalitet, och traktorerna var väl också ett nödgrepp som hjälpligt hankade sig fram.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Reid Hulting » 29 jul 2017, 12:41

Ok, tack. Men hör du nåt om en D96A-motor kan det vara intressant.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav carljohan » 29 jul 2017, 20:41

Hej
Torde ha en svänghjuls kopa, den finns i Åbo Finland. Om du inte än har hittat kan jag kolla upp att den passar torde vara D67C
Carl-Johan Blomqvist
carljohan

Inläggav Gösta » 30 jul 2017, 18:47

Vi börjar med dej Reid.Var och tittade på epa motorn i Går kväll Det var så mycket metall av andra saker och det var bara tråget som syndes Den var vickad ett kvarts varv. Och någon som bara haft metallvärdet i tankarna hade nog bökat emot med lastaren så tråget var det ett hål i. Kanske inte det är lönt att ta vara på den .Men det beror ju på ,som reservdelsdonator kan den ju vara bra att ha. Den står i Välje Hallen Årekommun. Kåpan var inget för mig i alla fall, och det borde jag ju ha sett med en gång Startmotorn är ju kraftigare på en D 96 och har ju dessutom sadelfäste.

Carljohan Tack för att du hörde av dig om kåpan, det var trevligt. De sista 5 gångerna jag varit i Finland har det haft med finska vinterveteranbilsrallyt att göra de tre sista gångerna med Kebbes Volvo 617 Kjellbergs karosseri Och de två föregående gångerna med SAAB 92 1951. Det är fina veteranlastbilar där som deltar ett trevligt arrangemang också Sänder en bild på pokalen som jag lyckades erövra tror det var för lång färdsträcka.

Svänghjulskåpan: Svänghjulskåpan för D67C har detaljnummer412804-7 och kåpan för VDC D67 och D67B i tidigt utförande har nummer 412806-6 i detaljnummer. D67C har 10 bultar och 2 styrtappar inalles 12 hål och den jag behöver har 8 bultar + två styrtappar ( i bussutförandet har kåpan öppningen för startmotorn vid mitten av motorfästet)
Är det en 412804-7 Har jag intresse för den ändå, har D67C motor stående som den kåpan kan bli bra till MVH Gösta

IMG_20170730_172831.jpg
IMG_20170730_172831.jpg (157.81 KiB) Visad 11560 gånger
IMG_20170730_172831.jpg
IMG_20170730_172831.jpg (157.81 KiB) Visad 11560 gånger
Bilagor
IMG_20170730_173010.jpg
IMG_20170730_173010.jpg (142.12 KiB) Visad 11560 gånger
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Gösta » 02 nov 2017, 23:29

Hittade en Kåpa i Bredbyn Hos Kebbe. Motorn som den plockades ifrån stod inne på ett skåpflak Upptäckte sedan ett annat fel också, och det var dåliga gängor på flänsbultarna för svänghjulet. Det var ganska stökigt att få bort de bultarna, först tråget och sen var det inte bara att beställa en trågpackning, men som tur var fanns packningsmaterial på hyllan. Bakre vevaxeltätningen verkade vara primitiv, med sina trälister, men enkelheten är ju också en finess, och säkert fanns fördelar med den lösningen, eftersom den hängde kvar så länge. Bultarna på svänghjulsflänsen var på halvmillimetern precis, för att de i ett speciellt läge, och vinkel, skulle kunna tas bort, och lika var det när de skulle dit igen, men var glad att jag hittade fina bultar på ett stenröse i närheten av Östersund axeln var ett felslip och det enda som kunde vara till nytta med dem var just dessa bultar , å så kom jag med det behovet, nu fick de en omgång av axelns ägare så pass skapligt att jag vid hemkomsten fick lov att ge tre av dem kärleksfull behandling av en gängfil. Vilken tur att axeln blivit liggande där i massor av år, lite så där lagom ur vägen, så att ingen med städmani skulle bli triggad, och skrida till verket. Sen flöt det på bra och efter några dar blev det besiktning bromsar och allt gick igenom, men nu är den undanställd för vintern, Det känns lite overkligt det som många tror är verklighet att den är besiktad för åratal frammåt. Personligen har jag inget emot besiktningsbefrielsen, men jag tror att den måste gå i verkställighet innan jag kan ta till mig det hela.
Fordonet köpes av en trio i åsarna 1994. Den tuffaste, och det var inte jag, sade jag kör hem den jäveln om ni betalar böterna Handbromsen var suveränt, i bra kondition och den färden gick utan besvär, och vid hemkomsten lyftes flaket av och ramen svetsades upp. Nästa vår var den klar för besiktning och degraderades samtidigt till LB. Redan första sommaren gick kopplingslamellen sönder, centrumet trasades sönder och vi fick föra över lamellerna från den nu havererade till det centrum som vi lyckades få fatt i. Problemen med raskt rasade kopplingar har sedan dess varit en ständig följeslagare, 1500 mil är det längsta sträcka som kunnat tillryggaläggas på ett kopplingsbyte men vi körde glatt vidare med tanken allt såg ju bra ut så nu är nog problemet över. men när vi efter några 100 mil kollad i inspektionsluckan så syntes det med klart besked att kopplingsfingrarna rörde sig oroligt trots att de ställts in med kontrolldon av bästa sort. Vi tre fick bra rutin på att plocka ur växellådan och vid varje tillfälle detta skedde trodde vi oss vara säkra på att inget lämnats åt slumpen. Men med facit i hand kunde vi konstatera motsatsen. Så näst nästa år var vi tvungen att försöka ånyo
. De gånger vi inte hade så långt hem försökte vi ta oss hem utan att använda kopplingen alls Och det gick ganska bra att färdas så, men värre var det naturligtvis genom städer, med medtrafikanter och trafikljus att ta hänsyn till. Väl hemkommen vid ett sån tillfälle hade hela kopplingen och främre locket som bär upp urtrampningslagret blivit till en enda röra av förvridna delar.Det orsakade naturligtvis månadslånga stopp, och sökande och farande till varje närliggande ort som kunde tänkas ruva på för oss angelägna delar. Vi upplever det som att de sista 15 åren lett oss in i en tid där det blivit betydligt svårare att hitta delar och att det blivit mer omständligt att ha bilen igång. Det har varit anledningen att de andra två delägarna velat hoppa av ägarskapet, nå väl, nu när jag ensam har fordonet i min hand och övertagit såväl glädje som bekymmer, har det hittats ett fel som ingen av oss tidigare lagt märke till och det är detta felet som nu har rättats till, håller verkligen tummarna för att felet som orsakat så många timmars mekande är en förfluten händelse. Tar med en bild som visar fordonet
IMG_20171015_152254.jpg
Volvo
IMG_20171015_152254.jpg (241.93 KiB) Visad 11141 gånger
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Återgå till Objekt sökes