Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Inläggav Anders Ason » 12 jan 2008, 18:23

Anders Ason skrev:Har letat efter bilder ....

Har nu grävt lite i gamla album och hittat en del blder...
Bilderna är tagna i Hoting, Jämtland i april/maj 1943. Timmer kan man väl inte kalla "pinnarna", utan det handlar nog mera om den nödvändiga veden (eller massa?). Märkligt nog funkade det då med, även om bilarna inte ser ut att vara i bästa nyskick. Gengasdriften gav inte många hästar (men bränsle hade de ju med sig!). Vilka årsmodeller kan det vara?

Bild
Min blivande far (jag var ej född då) Bertil Andersson

Bild
Här handlar det nog om förberedelser för en bogsering

Bild
Blivande farsan igen.

Bild
Mycke pinnar är det.

Bild
Den tidens lastmetoder.

Bild
Här föraren Birger Kihl som senare sadlade om och blev yrkesfiskare. Lekte med hans grabb när jag växte upp. Märkligt nog är de båda namngivna herrarna nästan grannar på kyrkogården
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2008, 22:30

Intressant Anders. Det var inte lika primitivt -95, när jag var i dom där trakterna och körde virke. Hur får man in bilder på forumet, vad krävs för utrustning?. Jag måste nog göra en inventering av det lilla material jag har.
Thomas Almen

Inläggav Micke Lund » 13 jan 2008, 00:01

Kolla under ämnet "hjälp" Där frågade jag samma sak och fick bra svar.
Lycka till ///Micke
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Lars-Gunnar » 21 jan 2008, 19:56

På min fars Volvo Titan har jag ett vagt minne av att han hade ett vajerspel som var fastsatt i ramen. Det var som 2 smala aggregat men jag fick aldrig chansen att se hur det fungerade. Jag var för liten att följa med ut i timmerskogen.

Någon som vet vad det är jag talar om?

Senare i slutet på 50-talet inköptes en BM Baklastare och det var skoj se den i aktion. Den körde och grabbade en tallbunt och ofta på gränsen att bakändan skulle lyfta. Det hände då och då om bakhjulet gick över en låg stubbe eller "puckel". Han som körde hade gott om is i magen. Det gick ju fort att lasta på detta sätt än att använda vajerspelet.

Lars-Gunnar :wink:
Senast redigerad av Lars-Gunnar 22 jan 2008, 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar

Re: Lastapparat från Forslund & Co

Inläggav Lars-Gunnar » 21 jan 2008, 20:27

Kjell T skrev:Är det någon som har en bild på en lastapparat tillverkad av Forslund & Co? jag är nyfiken på hur en sån kan ha sett ut. I de svenska pappren till mitt L71 vrak står det att den varit utrustad med en sån när den var registrerad i Håknäs i Nordmaling, innan den emigrerade till Finland.

Kjell nu blir du nog glad! :wink:

Forslundsaggregatet

På den Titan och Viking som min far körde fanns det givetvis timmerbankar. Stakarna var av den fällbara typen så de bildade bokstaven M vid tomkörning. Fabrikat okänt. De fälldes upp och fixerades via en genomgående bult.

Det var Bröderna Forslund i Skellefteå som levererade timmeraggregatet som var ett ”hus” i massivt järn innehållande en hydraulkolv med slang och satt upphäng bakerst på Vikingens flaks vänstra sida. Aggregatet var kopplat till bilens hydrauluttag och reglerades via handgasen och spak när han och hjälplasteren var ensamma. Annars skötte jag gasen via pedal.

På aggregatet satt två öglor med 2 runda hål på båda sidor. Detta för att man skulle kunna skifta sida om man nu behövde det. I dessa träddes bommen in via 2 utskjut på densamma (för vridningen) och som sedan hängdes vid flaket närmare förarhytten. På bommen fanns fästanordningar för de båda lastarmarna som var utdragbara till ett visst läge. Hela härligheten var rödmålad.

Lastningen började med att den högsta delen av timmerstöttorna på bilen fälldes utåt för annars skulle det bli för högt och timmerstockarna skull slå ner med ett brak. Man kunde lasta från 1 till 5 stockar beroende på tjocklek. En spak fanns under flaket så föraren fick gå dit och starta lastningen och släppa spaken för återgång. När man så fyllt upp nedersta stöttan fällde man upp den andra och i samma veva drog man ut lastarmen och fixerade denna. Det var ett bra aggregat som aldrig krånglade och som det gick relativt fort att lasta med. Måste man flytta bilen till nästa upplag körde man bara upp lyftarmarna som låstes.

Jag minns en gång då jag var med och vi skulle lasta timmer och där var 75 cm bred gammal timmerstock. :shock: Den blev pårullad och sedan gasade jag ganska rejält men det gick sakta som bara den. Det var nog det tyngsta lyft detta aggregat hade gjort. Och en stor påfrestning på hydrauliken kan jag tro. :roll:

Ett foto av bilen med mig som spolar av den finns på en Kanadensisk server hos en trevlig gentleman som kört lastbil i 40 år och heter William ”Diesel Gypsy” Weatherstone. Hittade hans hemsida och läste hans ”Historier från förr”. Engagerande läsning må jag säga. Kontaktade honom och berättade om mig och min far/lastbil. Han bad mig skriva och berätta. Volvos veteranklubbs röda Volvo Titan finns där med i brist på andra foton. Hade berättat om Titanen och tipsade om denna bil från en av Veteranträffarna. Här är en direktlink:

http://www.thedieselgypsy.com/FIRST%20T ... KERS-9.htm

Observera att det även finns ett annat märke på sidan. Det är så att före Titanen körde min far en Ford Fargo som i många år låg och skrotade nära sågen. Det var en 2-axlig 2,5-3 tons truck som nog var importerad från England. En länk till Hanks Pictures finns också där.

Som ni ser så spolar jag av nämnda aggregat och armarna ligger i en vagga i M:et. Bommen måste ha blivit lämnat på sågverket gissar jag.

Bilen är en Viking Turbo 150 Hk :)
Lars-Gunnar

Timmerbil från förr

Inläggav flak » 22 jan 2008, 20:09

En nostalgisk bild, och här verkar dom inte ha bråttom.

http://www.nogg.se/upload/49175/73157/P ... 751106.jpg

hälsningar
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Lars-Gunnar » 22 jan 2008, 20:39

Tack Flak för den bilden.

Det är en tidstypiskt bild liknande den från Hällnäs såg som låg i Västerbottens inland 6 mil från Umeå på 50 talet. Det visar ett såghus med timmerintag. Bilarna körde fram till intaget och tippade lasset direkt på stolpar som med stockar låg vertikalt mot integet. Lasset var kättingbundet och längst in vid intaget kunde man fälla upp 2 "piggar" om ca 50 cm. Man använde en stör med krok för att lossa kättingen och stockarna rullade mot de uppfälda kraftiga stopparna.

Sedan när de skulle såga fällde de ner stoppen i nivå med sågbordet och rullade bekvämt in en stock, Stockarna var ju mycket grövre än idag. Detr var mycket gamskog som höggs ner på den tiden.

De som sitter på flaket måste vara chauffören, hjälplastaren, försågarna, sågarna och kantaren. Kanske inte alla men en del.

Du har rätt. De tog sig "minuter" emellanåt och det var 10 minuter. Men de fuskade alldrig. De höll hårt på att inte överskrida pauserna,

Väcker trevliga minnen till liv.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Kjell T » 22 jan 2008, 21:51

Tack för upplysningarna om Forslunds lastapparat. För några år sedan försökte jag forska lite i bilens (vrakets) historia och fick tag på ett barnbarn till L71:ans första ägare i Håknäs, men han visste inte något om bilen, men antog att den använts till lite av varje och berättade att farfar eller morfar hade haft nån liten såg. Det finns plogfäste fram och baktill finns hydrauluttag, möjligen har någon form av släp varit kopplat till den.
Bilen byttes möjligen till någon annan i mitten på 60-talet, eftersom Motorcentralen i Umeå sålde den till Finland då.
Kjell T

Inläggav Stellan » 22 jan 2008, 23:34

På Volvo Lastvagnars Hesselman sitt en vinch mellan hytten och flaket, sedan går vajern bakåt under ramen och ut på sidan. Där går den ut till en ställning där man sätter en stolpe så att vajern kommer upp en bit och går tvärs över flaket så att man kan vincha upp last. Hoppas att det finns någon som förstår min beskrivning :) Den är tillverkad i Mora i alla fall.

Kan den ha använts till timmerkörning, eller var det mer för "styckegods"

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 23 jan 2008, 00:34

Även de bilar som hade mastkran kunde vid lastning av långstolp låta vajern från spelet i stället gå ut längs sidan till en bock och från motstående sida släpades så stockarna upp på lasset med hjälp av lutande stöttor.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Timmerbil från förr

Inläggav Anders Ason » 23 jan 2008, 09:27

flak skrev:En nostalgisk bild, och här verkar dom inte ha bråttom.

Bild

hälsningar

Åh, en bild på en "riktig" timmerbil och vilken rejäl bestättning! (blir trångt i hytten)
Klart de måste få ta en paus.
/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 05:10

Här kommer foton från SCA:s arkiv. Håll till godo. Som synes en spännande period.

Foto 1
Bild

Foto 2
Bild

Foto 3
Bild

Foto 3
Bild

Foto 5
Bild

Foto 6
Bild

Foto 7
Bild

Foto 8
Bild

Foto 9
Bild

Foto 10
Bild

SCA betyder Svenska Cellolusa AB och det har sitt säte i Sundsvall och äger både Ortvikens Pappersbruk och Tunadals sågverk som är störst i Norrland.

Det går åt enorma mängder timmer, gran och granmassaved. Och det är många åkare som får sitt levebröd via bolaget.

De stora trailarna med timmer är ett minne blott. Det var en försöksverksamhet under 60-talets första hälft. Man kan tänka sig så hårt den Scania Vabis LS75 (står LS76 vilket är fel)med endast officiellt 205 Hk som den hade fick slita. Om Scania i Södertälje lät prova någon starkare motor i denna lastbil så fält är det isåfall en väl förborgad hemlighet.

Lars-Gunnar :wink: :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 26 jan 2008, 10:31

Riktigt kul att få se bilder på SCA-trailrar. Fanns gott om dom i Jämtland innan SCA gick över till gruppkörning. Som liten pys hängde man ofta med nån av dom efter skolan, eftersom dom passerade efter skolvägen på väg till eller från OJ-terminalen i Haxäng, söder om Östersund. OJ betydde "omlastning järnväg". Man kan undra var alla trailrarna tog vägen. Vet att en hamnade i Liden, eller Indal, hos ett syskonpar som byggt en väldigt exakt modell av en. Tror dom flesta var av ASJ-Freuhaufs fabrikat.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 26 jan 2008, 16:01

Hyttfabrikat, bilderna 3 och 5:
Förmodligen "Billönberg"
Tror att de tillverkades i Örnsköldsvik. Eller var det "Lönnbergshytten" som tillverkades där?

OBS släpet på bild 5. Det här kan vara en bil som tillhör Stora Kopparberg och har ett släp med styrning även av bakaxeln.

Mycket trevliga bilder! Här framgår tydligt transpotteknikens utveckling. Bruttovikter och fordonslängder på 60-talet kom upp till nivåer som i vissa fall överträffade dagens normer.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 26 jan 2008, 17:40

Lönnbergs hytten torde vara tillverkad i Hudiksvall efter vad jag förstått.
Kjell T

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack