Kjell T skrev:Är det någon som har en bild på en lastapparat tillverkad av Forslund & Co? jag är nyfiken på hur en sån kan ha sett ut. I de svenska pappren till mitt L71 vrak står det att den varit utrustad med en sån när den var registrerad i Håknäs i Nordmaling, innan den emigrerade till Finland.
Kjell nu blir du nog glad!
Forslundsaggregatet
På den Titan och Viking som min far körde fanns det givetvis timmerbankar. Stakarna var av den fällbara typen så de bildade bokstaven M vid tomkörning. Fabrikat okänt. De fälldes upp och fixerades via en genomgående bult.
Det var Bröderna Forslund i Skellefteå som levererade timmeraggregatet som var ett ”hus” i massivt järn innehållande en hydraulkolv med slang och satt upphäng bakerst på Vikingens flaks vänstra sida. Aggregatet var kopplat till bilens hydrauluttag och reglerades via handgasen och spak när han och hjälplasteren var ensamma. Annars skötte jag gasen via pedal.
På aggregatet satt två öglor med 2 runda hål på båda sidor. Detta för att man skulle kunna skifta sida om man nu behövde det. I dessa träddes bommen in via 2 utskjut på densamma (för vridningen) och som sedan hängdes vid flaket närmare förarhytten. På bommen fanns fästanordningar för de båda lastarmarna som var utdragbara till ett visst läge. Hela härligheten var rödmålad.
Lastningen började med att den högsta delen av timmerstöttorna på bilen fälldes utåt för annars skulle det bli för högt och timmerstockarna skull slå ner med ett brak. Man kunde lasta från 1 till 5 stockar beroende på tjocklek. En spak fanns under flaket så föraren fick gå dit och starta lastningen och släppa spaken för återgång. När man så fyllt upp nedersta stöttan fällde man upp den andra och i samma veva drog man ut lastarmen och fixerade denna. Det var ett bra aggregat som aldrig krånglade och som det gick relativt fort att lasta med. Måste man flytta bilen till nästa upplag körde man bara upp lyftarmarna som låstes.
Jag minns en gång då jag var med och vi skulle lasta timmer och där var 75 cm bred gammal timmerstock.

Den blev pårullad och sedan gasade jag ganska rejält men det gick sakta som bara den. Det var nog det tyngsta lyft detta aggregat hade gjort. Och en stor påfrestning på hydrauliken kan jag tro.
Ett foto av bilen med mig som spolar av den finns på en Kanadensisk server hos en trevlig gentleman som kört lastbil i 40 år och heter William ”Diesel Gypsy” Weatherstone. Hittade hans hemsida och läste hans ”Historier från förr”. Engagerande läsning må jag säga. Kontaktade honom och berättade om mig och min far/lastbil. Han bad mig skriva och berätta. Volvos veteranklubbs röda Volvo Titan finns där med i brist på andra foton. Hade berättat om Titanen och tipsade om denna bil från en av Veteranträffarna. Här är en direktlink:
http://www.thedieselgypsy.com/FIRST%20T ... KERS-9.htm
Observera att det även finns ett annat märke på sidan. Det är så att före Titanen körde min far en Ford Fargo som i många år låg och skrotade nära sågen. Det var en 2-axlig 2,5-3 tons truck som nog var importerad från England. En länk till Hanks Pictures finns också där.
Som ni ser så spolar jag av nämnda aggregat och armarna ligger i en vagga i M:et. Bommen måste ha blivit lämnat på sågverket gissar jag.
Bilen är en Viking Turbo 150 Hk
