Udda märken

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Stellan » 21 jan 2008, 19:00

Den här Mercedesen hade ett treaxligt släp. Kan det vara en efterkonstruktion att han hängt på det, eller förekom det sex-axliga ekipage i Tyskland på den tiden??

Bild

Hittade en bil till med puscheraxel vid samma besök...snacka om häftig paketbil :lol:

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 21 jan 2008, 20:21

Precis en sån Merca som drar på det 3-axl. släpet var det Landbergs snickeri hade. Men kan bara komma ihåg att man sett bilder på 5-axl. ekipage från kontinenten.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 21 jan 2008, 20:47

admin skrev:Bild

Leyland 1954 med 154 hk diesel. Fotot är hämtat ur boken "Alla Våra Lastbilar". Bilen på bilden tillhör en åkare i Ronneby.

De här bilarna fick nästan Titanen och Regenten att blekna, dock inte motormässigt. Frågan var bara om det blev något utrymme för laglig last allt lägga på skivan när tjänstevikten var borträknad. 8) Den var nog dimensionerad för helt andra vägar än de svenska.

Det fanns en eller två stycken identiska ekipage som detta i Avesta. Det var en storbyggmästare som använde bilarna i sitt eget byggföretag "Ernst Sund". Denne byggmästare hade även bilar av fabrikat AEC.

Är det någon som vet mer om dessa Leyland i Sverige? Vilken var generalagenten?

Leyland Hippo modellen gjord för export.

Berättat av Diesel Gypsy som fick ”äran” köra en av 2 Hippos importerade till Kanada.

Lastbilen själv var ett riktigt monster. Den hade 11:00 x 22 tums däck på kompakta hjul, ett kompakt och solitt chassi och var större än en Autocar med daghytt. Den hade läderklädd förarstol och ¾-dels passagerarsäte. Du kunde ligga raklång i hytten och ändå få plats över. Den var nästan 7 feet bred. (2,14 m) Lastbilarna var ursprungligen inköpta från England för British Oxygens i Kanada räkning och var vänsterstyrda. De gjorde inte ett så bra jobb på våra snabba vägar. De var för svaga (ca 140 hk) kopplad till en rak 5 hastigheters transmission och vägde lite över 22,000 Lbs tom. (9,9 ton).

Han berättar att det första han hade att göra var att montera in en tillsatsväxellåda då han hade en kombination av typ flak och dolly med påhängd 3-axlig trailer och fraktade 90.000 Lbs (40,8 ton). Tillsatsväxelådan var inte till mycket hjälp och det tog lååååång tid att komma upp i 55 Mph/hour (88 km/timmen) på flat väg.

Denna lastbil var byggd som en tank och det skulle ha blivit en bra lastbil i USA/Kanada bara den hade haft över 350 Hk och varit 24 km snabbare.

http://www.thedieselgypsy.com/Leyland%20Hippo.htm

Helt klart var dessa Leyland ”huvudet” högre än Volvo och Scania Vabis då det begav sig. Det kan man se på att den hade 2 trappstegen. De hade också navreduktion men om de hade upphissningsbar boggi vet jag inte men antar det annars skulle de väl ha reduktion på bägge axlarna och vara tandemdrivna som de var i England?

Åkeriet hette H eller N Andersson Åkeri, Stockholm och körde för Transport Speditionen som väl försvann eller ändrade namn. En ASG skylt sitter bredvid.

Någon som känner igen miljön och kan säga var fotot är taget i Stockholm?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2008, 00:49

Stellan Johansson skrev:Den här Mercedesen hade ett treaxligt släp. Kan det vara en efterkonstruktion att han hängt på det, eller förekom det sex-axliga ekipage i Tyskland på den tiden??

Hittade en bil till med puscheraxel vid samma besök...snacka om häftig paketbil :lol:

/Stellan

När det sedan blev 18 meter längd igen var det fler som letade fram sina gamla tre-axliga släp som ofta hade enkelmontage och säkert minst 12 x 22". Släpet på bilden är dock av senare snitt. Det blev tillåtet med 10 tons drivaxeltryck och man fick ha 6 ton på framaxeln. Konstruktionen med dubbla framaxlar var nog bara en parantes orsakad av herr Leber. När jag började köra på kontinenten fanns det flera sådana här ekipage kvar. De med de gamla 3-axliga släpen fick ofta däckbrand och det var otaliga brinnande eller förkolnade släp utmed autobahn. Däcken var väl av gammal kvalitet från kriget. En däcksbrand var omöjlig att släcka så tyskarna kopplade bara av släpet när de upptäckte brand.

Bilden på "paketbilen" är lite nojig tycker jag. Visst förekom det korta dragbilar för maskintrailers med ett litet flak avsett för barlasttyngder. Men den aktuella bilen på bilden har nog varit dragbil för en vanlig trailer misstänker jag. Så har man satt på ett "camping-flak" för dessa veteranrundor. Några av ekipagen i den karavanen var nog inte riktigt autentiskt sammansatta från sin tid vill jag hävda men det förlåter vi för de utgjorde ju en härlig syn.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2008, 01:05

Lars-Gunnar skrev:

. . .
Åkeriet hette H eller N Andersson Åkeri, Stockholm och körde för Transport Speditionen som väl försvann eller ändrade namn. En ASG skylt sitter bredvid.

Lars-Gunnar

Fantastik länk samt mycket intressanta foton från Stockholmsåkeriet. De bilar som togs till Sverige misstänker jag att de blev utrustade med Rydhs boggiaxel och att de därmed bara hade drivning på en axel. Den bil på bilden som jag hittade var bara 2-axlig. Ekipagen tillhörande byggmästaren i Avesta var identiska med ekipaget på bilden. Jag tror att trailern var av fabrikat Arboga som det hette på den tiden (BRIAB).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lulebjörnen » 10 feb 2008, 22:31

Stellan skrev:En liten undran...den frambygda bilen har puscheraxel. Var tyskarna först med det?
Bild

/Stellan

En lite undran här också...la du möjligen märke till om den hade drift på pusheraxeln också? Det var nämligen en liten Henschel-finess...styrande - och drivande pusheraxel...

En annan liten finess var att för att tippa hytten fick man fälla upp sängen och skruva upp 2 rejäla bultar...stadigt så det förslår...

En tredje liten finess var att oljestickan satt bakom en liten lucka vid förardörren...
Lulebjörnen

Inläggav Stellan » 10 feb 2008, 23:44

Hade jag vetat om den finessen, så hade jag ju tittat...dags att komma med den informationen nu :shock: :D

Henschel verkar ha varit väldigt tidiga med vissa saker. Kanske även med den "vanliga" puschern också? Men ser inte mycket av att det går att tippa hytten
Bild

De hade kört sönder något på den här bilen, för de hade lämnat kvar den i Danmark på vägen upp till Göteborg. Så den torpedbygda Henscheln drog trailern till Göteborg, och den med puscher kom upp på en transporttrailer när den var färdigreparerad. Så de bytte dragbil, och den torpedbygda åkte trailer tillbaka till Tyskland. Har man gott ställt så kan man göra på det sättet :D

Det var en riktig cirkus när de bytte bil, nästan hela åkeriet deltog...typisk tysk ordning och befälsstruktur. Killen i overall som körde transporttrailern fick inte röra de gamla bilarna. :wink:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav arnfinn » 12 feb 2008, 13:36

Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Fredrik Klint » 12 feb 2008, 15:08

Per Thomson skrev:
Lars-Gunnar skrev:

. . .

Lars-Gunnar

Fantastik länk samt mycket intressanta foton från Stockholmsåkeriet. De bilar som togs till Sverige misstänker jag att de blev utrustade med Rydhs boggiaxel och att de därmed bara hade drivning på en axel. Den bil på bilden som jag hittade var bara 2-axlig. Ekipagen tillhörande byggmästaren i Avesta var identiska med ekipaget på bilden. Jag tror att trailern var av fabrikat Arboga som det hette på den tiden (BRIAB).

Jodå, jag har kollat upp de där två ASG-bilarna hos Länsstyrelsen.
De var av modellen Super Beaver vilket innebar 4x2, boggieversionen hette Super Hippo. Men eftersom de är treaxliga så har de blivit försedda med Rydhs boggie.
Årsmodell -54, 154hk, totalvikt 16.200kg.
A2480 avregistrerades 1 februari 1962.
A16794 ställdes av redan 21 maj 1957, avregistrerades 15 februari 1961.

Inte exakt likadana beträffande axelavstånd och längd;
A2480: 555+131cm, längd 1000cm.
A16794: 510+134cm, längd 960cm.

Ägare var Berndt Andersson, "åkeriägare". Båda såldes i februari 1958 till Förenade Bil i Sthlm AB.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Lars-Gunnar » 12 feb 2008, 22:32

Tack Fredrik. Det var svårt att tyda bokstaven på bildörren. Hade det först till ett B men ändrade till H. B:et flöt ihop så det bara blev en gegga.

Intressant information. De verkar inte ha blivit så lastgamla.

Hur gör du för att ta reda på dessa uppgifter. Gör du det via Internet och kostar det något?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Fredrik Klint » 12 feb 2008, 23:08

Jag gör (flera) besök hos Länsstyrelsen i Stockholm (jag bor ju här), som har hand om gamla bilregistret för A- och B-län. Övriga län finns på andra länsstyrelser eller landsarkiv runt omkring i landet.
Det "kostar gratis" och jag tar med mig kameran och fotar av de dokument jag anser intressanta. Har även beställt ett fåtal dokument från andra län, ibland får man det gratis, en gång kostade det mig 100kr för två papper (hutlöst!). Det var dessutom ingen förvarning om att uppgifterna skulle kosta, det bara följde med en räkning i kuvertet...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2008, 10:09

Mycket intressant Fredrik, du skall ha tack för din "research". Risken är väl bara att nu kommer du att nedlusad med uppdrag :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack