Hittade en bil till med puscheraxel vid samma besök...snacka om häftig paketbil

/Stellan
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
admin skrev:
Leyland 1954 med 154 hk diesel. Fotot är hämtat ur boken "Alla Våra Lastbilar". Bilen på bilden tillhör en åkare i Ronneby.
De här bilarna fick nästan Titanen och Regenten att blekna, dock inte motormässigt. Frågan var bara om det blev något utrymme för laglig last allt lägga på skivan när tjänstevikten var borträknad.Den var nog dimensionerad för helt andra vägar än de svenska.
Det fanns en eller två stycken identiska ekipage som detta i Avesta. Det var en storbyggmästare som använde bilarna i sitt eget byggföretag "Ernst Sund". Denne byggmästare hade även bilar av fabrikat AEC.
Är det någon som vet mer om dessa Leyland i Sverige? Vilken var generalagenten?
Stellan Johansson skrev:Den här Mercedesen hade ett treaxligt släp. Kan det vara en efterkonstruktion att han hängt på det, eller förekom det sex-axliga ekipage i Tyskland på den tiden??
Hittade en bil till med puscheraxel vid samma besök...snacka om häftig paketbil![]()
/Stellan
Lars-Gunnar skrev:admin skrev:
Leyland Hippo modellen gjord för export.
. . .
Åkeriet hette H eller N Andersson Åkeri, Stockholm och körde för Transport Speditionen som väl försvann eller ändrade namn. En ASG skylt sitter bredvid.
Lars-Gunnar
Stellan skrev:En liten undran...den frambygda bilen har puscheraxel. Var tyskarna först med det?
/Stellan
Per Thomson skrev:Lars-Gunnar skrev:admin skrev:
Leyland Hippo modellen gjord för export.
. . .
Åkeriet hette H eller N Andersson Åkeri, Stockholm och körde för Transport Speditionen som väl försvann eller ändrade namn. En ASG skylt sitter bredvid.
Lars-Gunnar
Fantastik länk samt mycket intressanta foton från Stockholmsåkeriet. De bilar som togs till Sverige misstänker jag att de blev utrustade med Rydhs boggiaxel och att de därmed bara hade drivning på en axel. Den bil på bilden som jag hittade var bara 2-axlig. Ekipagen tillhörande byggmästaren i Avesta var identiska med ekipaget på bilden. Jag tror att trailern var av fabrikat Arboga som det hette på den tiden (BRIAB).
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster