Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 20 mar 2017, 22:26

herrstina- skrev:Du får roa dig med att söka runt här på forumet, letar du på mina inlägg och på Svebölle så borde du hitta en del bilder.

Stina.


nu vart du jobbig :lol: får göra lite dektetivarbete :D
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 20 mar 2017, 22:28

Z 1578 skrev:En mekanisk verkstad borde kunna putsa till kolvstängerna om dom inte är allt för angripna. Är det djupa skador kanske det måste läggas på material eller tillverkas någon ny del och då krävs det lite mer specialkompetens. Här uppe har vi en firma som tillverkar och renoverad hydraulcylindrar men det du håller väl till rätt långt ner i landet så risken är att det blir dyrt att skicka. Side system heter firman i alla fall, jag har fått några mindre kolvstänger tillverkade där får billiga pengar. Dom kanske kan hjälpa till.


http://www.sidesystem.se/?om-oss,1


tack för tipset:) kan ju kolla upp. går ju skicka med bussgods:) men ska kolla här nere först om nån kan åta sig jobbet:) så det blir rätt packningar osv:) :D
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav herrstina- » 20 mar 2017, 22:58

Det finns firmor som pysslar med hydraulik lite varstans, hittar du ingen så kolla med någon som trycker slangar, dom borde känna till var man kan få hjälp.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav dragdjur » 21 mar 2017, 01:03

Partille Hårdkrom hette en firma i min ungdom. Dom kromade om kolvstänger som hade farit illa. I dag heter företaget Västsvensk Hårdkrom eller något liknande, men ligger kvar i Partille.
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Per Thomson » 21 mar 2017, 12:40

herrstina- skrev:Du får roa dig med att söka runt här på forumet, letar du på mina inlägg och på Svebölle så borde du hitta en del bilder.

Stina.

Ett bra sätt att söka på forumet är att utnyttja Googles sökmotor i stället för forumets egen sökmotor. I det här fallet ange "svebölle veteranlastbilar herrstina". Under resultaten kan stå att vissa resultat utelämnats, klicka på att ta med alla.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav magirus » 22 mar 2017, 00:00

Z 1578 skrev: Side system heter firman i alla fall, jag har fått några mindre kolvstänger tillverkade där får billiga pengar. Dom kanske kan hjälpa till.
http://www.sidesystem.se/?om-oss,1


Jag lämnade dit bägge tiltkolvarna till Trimalastaren o det blev mycket billigt i jämförelse med vad nya skulle kostat! Nya kolvstänger o tätningar!! :D
Bra service hos Side!!
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 29 mar 2017, 20:42

vill ni ha en uppdate ? :P
Bild
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Noxcania » 29 mar 2017, 23:16

Ah, Hot Rod ! ! ! :) Burn them wheels... ;)
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 16:35

dags för en liten uppdate igen då :D

som vanligt stöter man på mer problem, men inget som går åh lösa. men har en tanke på hur jag ska göra :D fick också lite sällskap av en kollega/polare
Bild
Bild

börja med och kapa bort från de sista fästena till bakre fästet för sidovingen
Bild
Bild

då de hade bultat + pinnsvetsat men nu va det borta
Bild

tog även bort det som var kvar av sido vings plåten på andra sidan, först fick jag kapa bort lite material så jag kom åt bulten, undrar ju jag hur fan de fått dit det? :shock:
Bild
Bild

skönt åh få bort skiten 8)
Bild

det här förbryllar mig lite, har nog gått tungt nån gång i tiden. dessutom e dessa stag och u-balken eftermonterat,eftersom dessa är till tippramen så måste jag förstärka något innan jag tar bort dessa ? tänkte på spänningar osv. eller kan man kapa bort det och sen svetsa dit nytt?
Bild

nog för jag har testat pinnsvets 2 gånger i mitt liv, så är inget proffs, men ibland undrar jag om man ska ge fan i pinnsvetsa om man inte kan det. eller lämnar bort det istället för det ser ut såhär
Bild


sen skulle testa gavelsatsen ihop med dragbalken, mer problem, antingen e gavelsatsen fel eller drag balken.för hur jag än vände och vred på gavelsatsen passa inga hål alls max 2 hål passa. så stämde inget alls, så va e fel? :?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

sen e denna stumpen kvar i bak, m,en dessa hål stämmer inte heller, men man ser att hålen är slarvigt borrade, mitt tanke va först och förlänga på denna stumpen ca 10 cm. men nu funderar hag ärligt på kapa bort denna delen med och sen sätta ditt en hel ny u-balk på 20 cm och sedan göra nya hål efter gavelsatsen, någon som har nån bättre ide? ellerr e jag helt ute åh cyklar?
Bild

testa även detta med färgbortagningsmedel, funkar helt okej, man penslar på, sen får det verka allt från 15 min till flera timmar. sen kör man med en spackelspade, lite slit men bättre det än massa slipdam. måste ju ändå slipa men mycket mindre:)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

fick även tag på bra bakspegelbågar och med blinkers i som jag tänkte montera, blir kanske lite mycket blinkers, men man kan inte få för mycket :D om man kör dessa plus blinkerspilarna :P eller tycker ni jag e korkad? :lol:
Bild
Bild

ha det :)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 17:00

sen glömde jag:) även fixat en tak skylt som kommer sitta fint:) får tacka bo norvinge för detta :D
Bild
Bild

även fått tag i nya plåt skärmar, finns nya och bra passform. kan köpas på DAF i markaryd, de har en återförsäljare i holland. pris 757 kr st + moms. helt okej pris för flång nya skärmar. ange reservdelsnummer TRP 0865911 om ni vill ha själva:)
Bild
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Z 1578 » 31 mar 2017, 17:57

Stora framsteg! Jag skulle dra mig för att kapa och skarva i ramen där bak, dels är det tveksamt om du får det godkänt på besiktningen om det syns att du gjort ett ingrepp. Sedan säger mig min självbevarelsedrift att jag inte skulle koppla en vagn i några dm balk som svetsats dit längst bak. Finns det ingen möjlighet att ta ur gavelplåtarna lite så att dom går dit, för det var väl det som skapade problem? När det kommer till skärmarna så är dom ju riktigt snygga, kolla bara så att det inte tar i om du vill sidtippa. Lycka till.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 18:05

Z 1578 skrev:Stora framsteg! Jag skulle dra mig för att kapa och skarva i ramen där bak, dels är det tveksamt om du får det godkänt på besiktningen om det syns att du gjort ett ingrepp. Sedan säger mig min självbevarelsedrift att jag inte skulle koppla en vagn i några dm balk som svetsats dit längst bak. Finns det ingen möjlighet att ta ur gavelplåtarna lite så att dom går dit, för det var väl det som skapade problem? När det kommer till skärmarna så är dom ju riktigt snygga, kolla bara så att det inte tar i om du vill sidtippa. Lycka till.


varför skulle inte det funka och förlänga ramen? många har ju förlängt ramen förr eller kortat för bygga om till dragbil alternativt flakbil. men ändå lyckats besiktiga. :D herrstina borde vara duktig på sånt här:)

om jag tar ut gavelsatsen så blir ju halva gavelsatsen inte bultad. dessutom nu när det ser ut såhär så kommer ju rambalken se ut som en gammal ost med hål i :shock: :lol:

ska kolla detta med sidtippning men helt säker på att det inte tar i:) då jag hade liknade plast skärmar förut åh de tog inte i :)

tack ska du ha:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav herrstina- » 31 mar 2017, 18:46

Jag vet inte exakt vad som gäller om man vill förlänga ramen bakom axeln, hänger man en jigg (kärra) i kroken blir det hög belastning.

Normalt krävs en förstärkning på insidan som går 400 mm på varje sida om skarven, den ska även vara urtagen med hål som ska helsvetsas. Jag kan också tänka mig att det kan behövas en kryssförstärkning för att ta upp sidledskrafterna från kopplingen.

Det här förändras i takt med nya rön och möjligen även i relation till bilens ålder. Man bör nog kolla med någon som är riktigt insatt, om det sedan är Volvo eller bilprovningen är oklart.

Helt klart är att ramar bör svetsas av ett proffs, och med pinne, inget för en glad amatör med mig med andra ord...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Kirkiz » 31 mar 2017, 18:52

herrstina- skrev:Jag vet inte exakt vad som gäller om man vill förlänga ramen bakom axeln, hänger man en jigg (kärra) i kroken blir det hög belastning.

Normalt krävs en förstärkning på insidan som går 400 mm på varje sida om skarven, den ska även vara urtagen med hål som ska helsvetsas. Jag kan också tänka mig att det kan behövas en kryssförstärkning för att ta upp sidledskrafterna från kopplingen.

Det här förändras i takt med nya rön och möjligen även i relation till bilens ålder. Man bör nog kolla med någon som är riktigt insatt, om det sedan är Volvo eller bilprovningen är oklart.

Helt klart är att ramar bör svetsas av ett proffs, och med pinne, inget för en glad amatör med mig med andra ord...

Stina.


tack stina :D känner en som jobbar på volvo lastvagnar. ska kolla med han och även med bilprovningen. men allt går åh lösa, men hur återstår och se. så det blir rätt från början.

haha då e du som jag stina när det gäller pinnsvets, amatör:)

vet du något om min gavel sats varför inte den passar min dragbalk? :roll:
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + 1 Axlig Jigg (Kärr

Inläggav Thomas Almen » 31 mar 2017, 18:54

Jodå, bilar har både kortats och förlängts, men det vanligaste är väl då att man skarvar mittpå. Jag fick en verkstad som förlängde överhänget på ramen på min 112:a, och även om dom var duktiga så ångra dom nästan att dom tog på sig jobbet. Ingen enkel operation om det ska göras rätt.
Thomas Almen
 

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster