herrstina- skrev:Du får roa dig med att söka runt här på forumet, letar du på mina inlägg och på Svebölle så borde du hitta en del bilder.
Stina.
nu vart du jobbig

Moderator: Anders Ason
herrstina- skrev:Du får roa dig med att söka runt här på forumet, letar du på mina inlägg och på Svebölle så borde du hitta en del bilder.
Stina.
Z 1578 skrev:En mekanisk verkstad borde kunna putsa till kolvstängerna om dom inte är allt för angripna. Är det djupa skador kanske det måste läggas på material eller tillverkas någon ny del och då krävs det lite mer specialkompetens. Här uppe har vi en firma som tillverkar och renoverad hydraulcylindrar men det du håller väl till rätt långt ner i landet så risken är att det blir dyrt att skicka. Side system heter firman i alla fall, jag har fått några mindre kolvstänger tillverkade där får billiga pengar. Dom kanske kan hjälpa till.
http://www.sidesystem.se/?om-oss,1
Stina.
Z 1578 skrev: Side system heter firman i alla fall, jag har fått några mindre kolvstänger tillverkade där får billiga pengar. Dom kanske kan hjälpa till.
http://www.sidesystem.se/?om-oss,1
Z 1578 skrev:Stora framsteg! Jag skulle dra mig för att kapa och skarva i ramen där bak, dels är det tveksamt om du får det godkänt på besiktningen om det syns att du gjort ett ingrepp. Sedan säger mig min självbevarelsedrift att jag inte skulle koppla en vagn i några dm balk som svetsats dit längst bak. Finns det ingen möjlighet att ta ur gavelplåtarna lite så att dom går dit, för det var väl det som skapade problem? När det kommer till skärmarna så är dom ju riktigt snygga, kolla bara så att det inte tar i om du vill sidtippa. Lycka till.
herrstina- skrev:Jag vet inte exakt vad som gäller om man vill förlänga ramen bakom axeln, hänger man en jigg (kärra) i kroken blir det hög belastning.
Normalt krävs en förstärkning på insidan som går 400 mm på varje sida om skarven, den ska även vara urtagen med hål som ska helsvetsas. Jag kan också tänka mig att det kan behövas en kryssförstärkning för att ta upp sidledskrafterna från kopplingen.
Det här förändras i takt med nya rön och möjligen även i relation till bilens ålder. Man bör nog kolla med någon som är riktigt insatt, om det sedan är Volvo eller bilprovningen är oklart.
Helt klart är att ramar bör svetsas av ett proffs, och med pinne, inget för en glad amatör med mig med andra ord...
Stina.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst