Fråga om ursprungskontroll

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fråga om ursprungskontroll

Inläggav Anders Berg » 08 okt 2008, 19:21

Hej.
Jag har en liten undran ang.ursprungskontroll. Det är så att jag för några år sedan bytte till mig en N10-74 års, som delbetalning vid lite arbetsbyten. Den är avregistrerad sedan ett antal år sedan då den stått på en yrkesskola för lastbilsmek.
Har gamla reg.nr och jag har kollat att det finns en del handlingar att få tag i via riksarkivet i Ramsele. I övrigt har jag inte funnit några papper i bilen eller så. På blanketten för ursprungskontroll så står det att man ska skicka in köpehandlingar på bilen, det är väl egentligen det jag grubblar lite på. Något kvitto på denna affär skrev vi aldrig, då varken jag eller tidigare ägaren tyckte, vid den tidpunkten, att den var av något större värde, och hela affären hade karaktärren av "tjänster och gentjänster" . Eftersom jag använder bilen här hemma då och då har jag fixat eftersom och nu är den i bra skick så jag funderade på att försöka få in den i registret igen, men det känns liksom lite konstigt att söka upp tidigare ägaren så här efter 7 år och be om ett kvitto, och vad ska det stå på det? Är det någon som gjort en ursprungskontroll, och vet hur noga dom kan vara på just den punkten, om allt annat, förmodar jag, är i sin ordning.

M V H
Anders B
Anders Berg

Re: Fråga om ursprungskontroll

Inläggav Anders Ason » 08 okt 2008, 23:30

Anders Berg skrev:Hej.
Jag har en liten undran ang.ursprungskontroll. Det är så att jag för några år sedan bytte till mig en N10-74 års, som delbetalning vid lite arbetsbyten. Den är avregistrerad sedan ett antal år sedan då den stått på en yrkesskola för lastbilsmek.
Har gamla reg.nr och jag har kollat att det finns en del handlingar att få tag i via riksarkivet i Ramsele. I övrigt har jag inte funnit några papper i bilen eller så. På blanketten för ursprungskontroll så står det att man ska skicka in köpehandlingar på bilen, det är väl egentligen det jag grubblar lite på. Något kvitto på denna affär skrev vi aldrig, då varken jag eller tidigare ägaren tyckte, vid den tidpunkten, att den var av något större värde, och hela affären hade karaktärren av "tjänster och gentjänster" . Eftersom jag använder bilen här hemma då och då har jag fixat eftersom och nu är den i bra skick så jag funderade på att försöka få in den i registret igen, men det känns liksom lite konstigt att söka upp tidigare ägaren så här efter 7 år och be om ett kvitto, och vad ska det stå på det? Är det någon som gjort en ursprungskontroll, och vet hur noga dom kan vara på just den punkten, om allt annat, förmodar jag, är i sin ordning.

M V H
Anders B

Förr räckte det med med ett "stöldbevis" från polisen, d v s ett intyg om att fordonet inte är stöldanmält. Kvitto behövdes inte då.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 22 okt 2008, 13:00

Anders Berg skrev:Hej.
Jag har en liten undran ang.ursprungskontroll...

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Berg » 22 okt 2008, 22:35

Hej

Jag antar att det kanske hade varit enklare för nåt år sedan att regga in bilen, men jag ska skicka in de handlingar jag får tag i från Ramsele till VV, och se hur det går. Begär dom någon komplettering får man väl fixa det. Bilprovn. ska nog gå bra, dom har jag bara goda erfarenheter från vid liknande regbesiktningar, men då har det varit personbilar.

Det är ingen jag känner som har gjort någon ursprungskontroll, så det var därför jag frågade här, men kanske det oftast handlar om gamla militär bilar när någon gjort ursprungskontroll, och då finns det väl handlingar i överflöd att skicka med?

M V H
A.Berg
Anders Berg

Inläggav Anders Ason » 23 okt 2008, 07:52

Anders Berg skrev:Hej

Jag antar att det kanske hade varit enklare för nåt år sedan att regga in bilen, men jag ska skicka in de handlingar jag får tag i från Ramsele till VV, och se hur det går. Begär dom någon komplettering får man väl fixa det. Bilprovn. ska nog gå bra, dom har jag bara goda erfarenheter från vid liknande regbesiktningar, men då har det varit personbilar.

Det är ingen jag känner som har gjort någon ursprungskontroll, så det var därför jag frågade här, men kanske det oftast handlar om gamla militär bilar när någon gjort ursprungskontroll, och då finns det väl handlingar i överflöd att skicka med?

M V H
A.Berg

Du har ju ett gammalt regnummer och har du provat med polisen om att få ett bevis på att bilen inte är anmäld som stulen? Det borde räcka för att få in den i reg. igen. Om det i övrigt är någon form av intyg som behövs är det inte osannolikt att du kan skrivet ett själv, vilket jag gjorde för en del år sedan. Det viktiga för SBP är att de fritar sig själva från ansvar.

Det finns väl även ett ramnummer att utgå från vid en kontakt mev VOLVO.

Vill minnas att det fanns någon här på forumet som jobbade på SBP och som ev. kan ge något tips.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Gösta » 24 okt 2008, 08:07

Hej! Du behöver inte annat än ett enkelt gåvobrev där gåvan preciseras med chassie nr och fordonstyp, gåvans mottagare och givare samt datum. Om gåvan och överlåtelsehandlingen har olika datum anger man båda datumen. Vill du ha gåvohandlingen kvar ordnar du en bevittnad kopia. För alla handlingar om fordonet åker in i en akt och bevaras för framtiden.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Återgå till Allmänt Veteransnack