Jag misstänker att konstruktionen hade sin upprinnelse i de konservativa bestämmelserna i detta land som gällde tidigare. Vanliga släpvagnar förekom nästan aldrig samt totallängd och vikter var relativt övriga Europa mer restriktiva. Jag tänker här närmast på 1950-talet och en bit in på 1960. Trailertrafiken RoRo kom att få de engelska myndigheterna att anpassa sina regler mer till övriga Europa. De optimala fordonen före denna anpassning blev då bilar utan släp men i stället med relativt lång hjulbas och för att inte erhålla för högt framaxeltryck så blev det två framaxlar.
Jämför med Tysklands hårda restriktioner i slutet på 50-talet, visserligen innebar här den optimala konstruktionen bil+släp men Mercedes tog fram en modell med dubbla framaxlar, se Tommy Lindbergs stiligt renoverade tankbil
http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=544Modellen togs fram i och med att max tillåten bruttovikt sänktes till 32 ton och längden till max 16,5 meter. De vanliga 3-axliga släpen fick ställas åt sidan och nu tävlade fordonskonstruktörerna om att få så stor lastförmåga som var möjligt innom de restriktiva ramarna. Mercedesmodellen (LP333) med de dubbla framaxlarna föddes under dessa förhållanden. Kanske var det denna "lättviktstävlan" som försatte de tyska lastbilarna i en lägre klass beträffande tillförlitlighet. När så restriktionerna i Tyskland blev mindre restriktiva en bit in på 60-talet, totalvikt 38 ton, började tyska åkare så smått testa såväl Scania som Volvo och på den vägen blev det.