Okänt fordon

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Okänt fordon

Inläggav Muk » 14 okt 2008, 10:56

Stellan skrev:Det skulle vara väldigt intressant att få se flyttbussen framifrån...hade den Bedfords grill och lyktor också?

/Stellan

Den påminde inte om någon bedford jag har sett. En fyrkantig öppning för grill. Fyra runda lyktor i kofångaren. Namnet bedford mellan lyktorna. Ganska intetsägande utformning.
MVH
Markus Uhrvik
Muk

Inläggav Stellan » 14 okt 2008, 16:33

Kan det ha varit karossörens grill? Skandia-kaross byggde väl en hel del flyttbussar också, och jag har för mig att de hade en egen grill på fordonen de tillverkade.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Muk » 16 okt 2008, 19:50

Det kan ha varit så. Skandiakarosser hade dock en sexkantig grill som såg ut som deras logotyp, så Skandiakarosser brukar vara lätta att känna igen. Salakarosser gjorde åtminstone på 80-talet flyttbussar, så det kan ju vara en sådan eller någon annan lokal karosserifabrik.
MVH
Markus Uhrvik
Muk

Inläggav Stellan » 16 okt 2008, 20:26

De flesta karossörer gjorde väl flyttbussar på den tiden? SKAB i Ätran var väl också rätt så stora på just flyttbussar har jag för mig. Men Bedford var väl mest vanliga som medeltunga lastbilar i Sverige?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Kjell T » 16 okt 2008, 21:27

Många engelska biltillverkare gjorde lastbilar med dubbla framaxlar och enkel axel bak. Om jag förstått det rätt så kallades de för "chinese six". Konstruktionen kanske inte är så lämplig för våra hala förhållanden vintertid?
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 17 okt 2008, 00:10

Jag misstänker att konstruktionen hade sin upprinnelse i de konservativa bestämmelserna i detta land som gällde tidigare. Vanliga släpvagnar förekom nästan aldrig samt totallängd och vikter var relativt övriga Europa mer restriktiva. Jag tänker här närmast på 1950-talet och en bit in på 1960. Trailertrafiken RoRo kom att få de engelska myndigheterna att anpassa sina regler mer till övriga Europa. De optimala fordonen före denna anpassning blev då bilar utan släp men i stället med relativt lång hjulbas och för att inte erhålla för högt framaxeltryck så blev det två framaxlar.

Jämför med Tysklands hårda restriktioner i slutet på 50-talet, visserligen innebar här den optimala konstruktionen bil+släp men Mercedes tog fram en modell med dubbla framaxlar, se Tommy Lindbergs stiligt renoverade tankbil http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=544

Modellen togs fram i och med att max tillåten bruttovikt sänktes till 32 ton och längden till max 16,5 meter. De vanliga 3-axliga släpen fick ställas åt sidan och nu tävlade fordonskonstruktörerna om att få så stor lastförmåga som var möjligt innom de restriktiva ramarna. Mercedesmodellen (LP333) med de dubbla framaxlarna föddes under dessa förhållanden. Kanske var det denna "lättviktstävlan" som försatte de tyska lastbilarna i en lägre klass beträffande tillförlitlighet. När så restriktionerna i Tyskland blev mindre restriktiva en bit in på 60-talet, totalvikt 38 ton, började tyska åkare så smått testa såväl Scania som Volvo och på den vägen blev det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ove » 15 apr 2012, 10:23

Åke Lindberg hette han kom från Örebro där körde han för Svelast ,innan han startade eget,Bedford var det. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Dasty75 » 15 apr 2012, 14:49

Vet att björns express stockholm hade en flyttbuss med dubbel framaxel. Kan ha varit en bedford. :D :D :D :D :D
Dasty75

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2012, 18:28

När vi ändå är inne på dubbla framaxlar så påminner jag om att våra svenska bruttovikts bestämmelser inte medgav utnyttjande av sådana förrän någon gång sent 90-tal då längd-kravet mildrades. Den utredning som låg till grund för lindringen pekade bl a på att det för vissa transportändamål var fördelaktigt med 4-axlade lastbilar men att dessa inte kunde utnyttjas med den stränga bro-paragrafen (§106).

Här passar jag på att visa en 5-axlad Scania.

B_5axl_001_ (Small).jpg
B_5axl_001_ (Small).jpg (42.11 KiB) Visad 23271 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav faun v12 » 24 apr 2012, 22:45

Vår vän Malte Eriksson var chaufför på en av B-Ps LBFS 111 under ett antal år.
faun v12

Inläggav Lars-Gunnar » 25 apr 2012, 18:45

Per Thomson skrev:När vi ändå är inne på dubbla framaxlar så påminner jag om att våra svenska bruttovikts bestämmelser inte medgav utnyttjande av sådana förrän någon gång sent 90-tal då längd-kravet mildrades. Den utredning som låg till grund för lindringen pekade bl a på att det för vissa transportändamål var fördelaktigt med 4-axlade lastbilar men att dessa inte kunde utnyttjas med den stränga bro-paragrafen (§106).

Här passar jag på att visa en 5-axlad Scania.

B_5axl_001_ (Small).jpg

Är det ett fordon som transporterar malm och som drar ett 6-axligt släp i konfigurationen 3+3 axlar? Boliden hade inlejda åkare som körde mellan Kristineberg och Rönnskär tror jag, men då mestadels med en 3 eller 4-axlig dragbil. Jag har åkt längst Bolidenvägen vägen och bara sett 3-axliga F12 Volvodragare.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 26 apr 2012, 10:53

Jo, du har rätt men denna konfig är 5+5 och det är en mast tillhörande linbanan (Kristineberg - Boliden) som syns i bakgrunden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.