Klassiska lastbilar v.s Veteranlastebilen.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska lastbilar v.s Veteranlastebilen.

Inläggav Thomas Almen » 15 mar 2016, 20:54

Inhandlade första numret av en ny norsk publikation idag. Innehållet påminner om Klassiskas, fast med lite mer variation på märken. Ett längre reportage om "Baron", en legend som prövat det mesta inom transport i mer än 50 år. Senaste numret av Klassiska fick mig att reflektera något. Stiliga, välgjorda renoveringar verkar mer och mer bli förunnat dom med ekonomiska resurser, eller med företag som sponsor till projektet. Tycker mig märka att det även drar upp priser på t.ex åtråvärda delar. Vore synd om det skulle utvecklas till en "snobbsport", det tjänar ingen på. Min högst personliga åsikt.
Thomas Almen

Re: Klassiska lastbilar v.s Veteranlastebilen.

Inläggav Noxcania » 16 mar 2016, 00:05

Jo nog tycker jag att man kan se upptrissade priser nu før tiden & speciellt framåt våren.
& att sätta ut renoveringsobjekt & begära en hutløst rejäl summa när lastbilen ändå e alldeles før gammal før att användas komersiellt?
Snobbism & kommersialism.
Noxcania

Inläggav 30Fredrik » 16 mar 2016, 08:36

Stämmer till 100% Tomas! Håller själv på med en Scania LS 110a och sen jag började renoveringen 2008 har priserna på Beg,Delar mångdubblats, tur att man köpte på sej ett par Donator Scanior! MVH 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Z 1578 » 16 mar 2016, 09:50

Jag har samma uppfattning. Även objekten som är i behov av renovering har skenat i pris, man får ju hosta upp 20-30000 för vad skrot som helst, eller åtminstone så begärs det likande summor.
Så fort någon har dragit fram ett gammalt lik från bakom någon vägg så är den plötsligt värd hiskeliga summor pengar oavsett skick, vad det är för fordon och dess historia.
Det finns ju såklart guldkorn och unika fordon med mycket speciell historia som kan motivera ett högre pris, dels på grund av att exemplaret är i ett bra skick men även att fordonet och dess historia är så speciell att man vill att det hamnar hos någon som förstår dess rätta värde. Det är ju tråkigt om ett sånt fordon köps och slaktas av någon som inte vet vad det är frågan om.
Men ett skogsvrak, vilket som helst tycker inte jag är värda några större pengar. Givetvis ska man betala för den men samtidigt ska säljaren vara medveten om att det inte är gratis att forsla bort ett sådant objekt och att det är väldigt osäkert vad som går att ta tillvara och vad som bara får åka vidare på tippen.

Den förståelsen lyser ofta med sin frånvaro samtidigt som man lider av någon sorts villfarelse att skrotpriset ligger på 5-10 kr kilot.
Andreas
Z 1578

Inläggav magirus » 16 mar 2016, 19:58

Ja, de där med skrotpris är ju intressant... så vitt jag vet vill inte skrothandlarna gärna ta fordon, särskilt inte om dom ska skära ner själv, oavsett högt eller lågt skrotpris.... har man ju råkat ut för nån gång...
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Anders Ason » 16 mar 2016, 20:58

Oskuret skrotpris ligger på 10 öre/kg.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Sudde52 » 16 mar 2016, 21:56

Bra att veta vid ett eventuellt köp.... trodde priset låg närmare 1:- kilot :shock:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Böll » 18 mar 2016, 12:00

Ja sålde mitt Rundnos skogsvrak för 10 kr,de tyckte köparen va billigt.... :D sen att ja hämta kätting med min 4-hjuling för o dra fram,som ja sen ställde bakom grävmaskinen,o sen backa över min nya 4-hjuling,de en annan sak,hehehe
Böll

Inläggav Z 1578 » 18 mar 2016, 12:32

Böll skrev:Ja sålde mitt Rundnos skogsvrak för 10 kr,de tyckte köparen va billigt.... :D sen att ja hämta kätting med min 4-hjuling för o dra fram,som ja sen ställde bakom grävmaskinen,o sen backa över min nya 4-hjuling,de en annan sak,hehehe

Som jag sa, det kostar att forsla bort ett sådant objekt. :mrgreen:
Andreas
Z 1578

Inläggav Kjell T » 18 mar 2016, 16:47

Hur får man tag på ett exemplar av Veteranlastebilen? Jag försökte googla på det och hittade en del information om tidningen, men inte hur man får tag på den.
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 18 mar 2016, 17:02

Kjell T skrev:Hur får man tag på ett exemplar av Veteranlastebilen? Jag försökte googla på det och hittade en del information om tidningen, men inte hur man får tag på den.

Pröva på e-post: abo-tab@egmont.com.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 23 mar 2016, 13:18

Thomas Almen skrev:Inhandlade första numret av en ny norsk publikation idag. Innehållet påminner om Klassiskas, fast med lite mer variation på märken. Ett längre reportage om "Baron", en legend som prövat det mesta inom transport i mer än 50 år. Senaste numret av Klassiska fick mig att reflektera något. Stiliga, välgjorda renoveringar verkar mer och mer bli förunnat dom med ekonomiska resurser, eller med företag som sponsor till projektet. Tycker mig märka att det även drar upp priser på t.ex åtråvärda delar. Vore synd om det skulle utvecklas till en "snobbsport", det tjänar ingen på. Min högst personliga åsikt.

Jag återknyter till Thomas ursprungliga inlägg dock utan att ha någon erfarenhet av Veteranlastebilen. Det jag knyter an till är Thomas åsikt om "snobbsport" som jag delar samtidigt som jag kan njuta av en stilfull Ulf Jönsson -renovering, något som jag själv inte har den ringaste möjlighet att mäta mig med. Varken tid, skicklighet eller pengar finns i den utsträckning som skulle behövas för att ens få godkänt av vänner som har motsvarande situation som min egen. Men det struntar jag fullkomligt i för jag har bestämt mig för att ha roligt med min hobby den tid jag har kvar. Påpekanden som "men varför har du monterat trafikbilsskylten på det viset" bekommer mig på inget vis och jag tar det med glimten i ögat utan att bli sur. Jag har min klass för mig själv och njuter gärna av de som kan bättre.

En sparsam renovering kan ibland bli väl så tilltalande i de fall man inte hängt på otidsenliga utsmyckningar eller byggnationer, en sponsrad "fabriksrenovering" kan bli intetsägande i de fall man dekorerat med attiraljer som inte passar i tid. Att spruta klarlack i flera lager med tillhörande polering går utanför mitt förstånd. Det här sista stycket är mina högst personliga åsikter som jag försöker hålla mig inom.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Z 1578 » 23 mar 2016, 14:33

Per Thomson skrev:
Thomas Almen skrev:Inhandlade första numret av en ny norsk publikation idag. Innehållet påminner om Klassiskas, fast med lite mer variation på märken. Ett längre reportage om "Baron", en legend som prövat det mesta inom transport i mer än 50 år. Senaste numret av Klassiska fick mig att reflektera något. Stiliga, välgjorda renoveringar verkar mer och mer bli förunnat dom med ekonomiska resurser, eller med företag som sponsor till projektet. Tycker mig märka att det även drar upp priser på t.ex åtråvärda delar. Vore synd om det skulle utvecklas till en "snobbsport", det tjänar ingen på. Min högst personliga åsikt.

Jag återknyter till Thomas ursprungliga inlägg dock utan att ha någon erfarenhet av Veteranlastebilen. Det jag knyter an till är Thomas åsikt om "snobbsport" som jag delar samtidigt som jag kan njuta av en stilfull Ulf Jönsson -renovering, något som jag själv inte har den ringaste möjlighet att mäta mig med. Varken tid, skicklighet eller pengar finns i den utsträckning som skulle behövas för att ens få godkänt av vänner som har motsvarande situation som min egen. Men det struntar jag fullkomligt i för jag har bestämt mig för att ha roligt med min hobby den tid jag har kvar. Påpekanden som "men varför har du monterat trafikbilsskylten på det viset" bekommer mig på inget vis och jag tar det med glimten i ögat utan att bli sur. Jag har min klass för mig själv och njuter gärna av de som kan bättre.

En sparsam renovering kan ibland bli väl så tilltalande i de fall man inte hängt på otidsenliga utsmyckningar eller byggnationer, en sponsrad "fabriksrenovering" kan bli intetsägande i de fall man dekorerat med attiraljer som inte passar i tid. Att spruta klarlack i flera lager med tillhörande polering går utanför mitt förstånd. Det här sista stycket är mina högst personliga åsikter som jag försöker hålla mig inom.

Det är bara roligt att det finns åkare som Ulf Jönsson som renoverar och bevarar gamla bilar, han gör det ju dessutom med stil, bilarna stämmer överens med sin tid och speglar åkeriets historia. Det som kan bli ett problem eller redan är ett problem kanske man ska säga, är att priserna på delar och objekt trissas upp så det kan vara svårt för " oss vanliga dödliga " att komma över det vi behöver. Jag gillar när bilarna har kvar sin själ om man kan kalla det så men beundrar samtidigt eldsjälarna som lägger sin hand på varenda skruv och uppnår ett perfekt resultat i sin renovering.

Det bör finnas utrymme för alla kategorier om den här hobbyn ska kunna leva vidare tror jag
Andreas
Z 1578

Inläggav Thomas Almen » 23 mar 2016, 19:43

Det är väl det jag menar oxå Andreas. Råkar det bli budgivning står man som simpel knegare oftast med näsan mitt i ansiktet, för att nån med ekonomiska muskler prompt ska ha prylen. Även om personen har flera av samma redan. Sen kan jag personligen tycka att det blir enahanda när det dyker upp 3-4 bilar från samma firma, oavsett hur välputsade dom är.
Thomas Almen

Inläggav Thomas Almen » 23 mar 2016, 21:59

Är väl i övrigt överens med dig Per. Vi som inte har en välutrustad verkstad med kunniga mekar att tillgå får göra det vi kan utifrån förutsättningarna. I vissa fall verkar tillgången på kapital va större än kunnandet. Får erkänna att för egen del står det och väger i nuläget. Möjligen har jag tagit mig vatten över huvudet. Bara lokalkostnader ser ut att dra iväg till 4-5.000 i månaden. När man dessutom ligger borta, oftast, 4 nätter i veckan så får man kanske omvärdera alltihop. Håller på att byta jobb, men vet ännu inte vad det blir. Men som sagt, det kan bli försäljning.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack