luftventil koppling

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

luftventil koppling

Inläggav Thore Nilsson » 15 jan 2016, 13:17

Hej söker en beg eller ny luftventil till min Scania LS 141 som sitter på koppling hävarmen. Jag tror att den även finns på flera Scania bilar tex L111med mekanisk koppling
Min läcker luft ock är sliten i sätet så det hjälper ej att byta tätnigsbricka
MVH Thore Nilsson

Namnlöst-1 kopiera.jpg
Namnlöst-1 kopiera.jpg (14.14 KiB) Visad 10273 gånger
Thore Nilsson

Re: luftventil koppling

Inläggav herrstina- » 15 jan 2016, 18:52

Jag tror att det är samma ventil även på LB/LBS 110, 111, 140, 141 med rangelåda, det utökar ju begagnatsortimentet lite.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thore Nilsson » 15 jan 2016, 20:09

Till min ls141 heter luftventilens reservdelnr 218237 hos Scania och dom ska 10000 kr för en sådan. Nu undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig att kolla om det
nummert förekommer på flera Scania modeller Har kontaktat några stycken lastbilsskrotar men hade bara till LB bilar med slavcylinder, Jag har tittat på en spräng skiss
till LB modellen vet ej om det är samma ventil.
Med vänlig hälsning Thore Nilsson
Thore Nilsson

Inläggav herrstina- » 15 jan 2016, 23:57

10.000:- känns lite löjligt för den ventilen. Jag trodde att du tagit bilden från "Scanvotruckparts" sida, där kostar den 4.500:- danska.

Det finns ingen anledning till att ventilen skulle va annorlunda på L/LS kontra LB/LBS den har exakt samma funktion på båda bilarna. Jag har en L140 och en LBS141. båda står här hemma i verkstaden. Jag ska försöka kolla det här imorgon.

Jag har också reservdelsfisher på 141.an, där kan jag kolla vilket nummer ventilen har på en sån.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav herrstina- » 16 jan 2016, 17:56

Var är ventilen placerad på din bil?
På min L140 sitter den på staget som går från kopplingspedalen framför torpedväggen, ventilen öppnar genom att den dras ut när man trycker på pedalen.

På min LBS 141 sitter den mellan slavcylindern och hävarmen på axeln som går in i lådan, där öppnar den när den trycks ihop.

Jag har ett pedalställ och alla stagen från en LS141 och där är ingen ventil, därför tror jag att den är flyttad till en position där den arbetar på samma sätt som på LBS bilarna, alltså genom att pressas ihop.

De här båda ventilerna är identiska förutom att anslutningen i gaffeldelen är olika placerade. Jag delade ventilen till LBS bilen och studerade innehållet, som jag ser det kan den omöjligen leverera luft mer än om den pressas ihop. Alltså måste det finnas två varianter på den här ventilen.

Reservdelsnumret på ventilen till en LB, LBS och LBT 141 är 218237, alltså samma som till din bil, tappen som går in i slavcylindern är gängad och kan ersättas med ett stag tex. mellan luftklockan och hävarmen. I så fall får man täta gängan med Loctite eller något så ingen luft läcker ut där.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thore Nilsson » 16 jan 2016, 23:43

På min bil sitter ventilen under kopplings membranet på växellådans framkant vid svepet och har gafflar i båda änderna. Den ska pressas i hop för att tillföra luft till
kopplings membramet . Den bild som jag lade ut har jag tagit från Scan-vo truckpart som du redan listat ut, Den har bara en gaffel i ena änden men som den ser lika
dan ut förövrigt, anar att gaffellösa änden ska passa i slavcylinderen så jag tror att den kan passa om man tar den gaffel jag har och byter plast med den gaffellösa
änden.
Jag vill tacka dig Stina för att du tog tid att lösa mitt problem, Jag läser din inlägg som jag tycker ger mycket kött på benen.
Thore Nilsson
.
Thore Nilsson

Inläggav herrstina- » 17 jan 2016, 00:34

Det gaffelösa spjutet ska mycket riktigt in i slavcylinder. Spjutet är gängat med M10 (tror jag) och bör enkelt kunna bytas mot din gaffel. Det är här du ska täta med Loc Tite annars kommer det att läcka genom gängan, där är tryck hela tiden.

Lycka till!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Objekt sökes