av herrstina- » 16 jan 2016, 17:56
Var är ventilen placerad på din bil?
På min L140 sitter den på staget som går från kopplingspedalen framför torpedväggen, ventilen öppnar genom att den dras ut när man trycker på pedalen.
På min LBS 141 sitter den mellan slavcylindern och hävarmen på axeln som går in i lådan, där öppnar den när den trycks ihop.
Jag har ett pedalställ och alla stagen från en LS141 och där är ingen ventil, därför tror jag att den är flyttad till en position där den arbetar på samma sätt som på LBS bilarna, alltså genom att pressas ihop.
De här båda ventilerna är identiska förutom att anslutningen i gaffeldelen är olika placerade. Jag delade ventilen till LBS bilen och studerade innehållet, som jag ser det kan den omöjligen leverera luft mer än om den pressas ihop. Alltså måste det finnas två varianter på den här ventilen.
Reservdelsnumret på ventilen till en LB, LBS och LBT 141 är 218237, alltså samma som till din bil, tappen som går in i slavcylindern är gängad och kan ersättas med ett stag tex. mellan luftklockan och hävarmen. I så fall får man täta gängan med Loctite eller något så ingen luft läcker ut där.
Stina.