av Per Thomson » 08 jan 2016, 17:42
Jag tror att de har varit lite dåligt upplysta i Norge då 1941, i vart fall de som delgett tidningen dessa uppgifter. Inte ens en tysk 2-axlig lastbil konstruerad för vägtrafik kunde nå en max-last på 10 ton, ej mindre en "nyttolast" som tar hänsyn till gynnsammaste norska vägbestämmelser vid den tiden. Man ska säkert läsa detta som fordonskombinationens max-lastförmåga.
Visst fanns det riktigt kraftiga lastbilar i Tyskland före kriget som drog fler släpvagnar. Motorerna var duktigt tunga så utrymme för någon extra last på framaxeln fanns nog inte, skulle man lägga på 10 ton över bakaxeln så blir det säkert ett axeltryck på ca 13 ton. Man kanske inte ska vara alltför säker, kanske denna Mercedes-modell hade en teknisk specifikation som klarade detta, men för Skandinaviskt bruk var det inget som kunde eller fick utnyttjas på väg.
Likväl är klippet intressant, särskilt om klippet kunde följas upp med modellens tekniska specifikation.
Hälsningar
Per Thomson