Jan 1941: Skandinaviens största lastbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Jan 1941: Skandinaviens största lastbil

Inläggav Bengt Dahlberg » 07 jan 2016, 22:12

Bild
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Jan 1941: Skandinaviens största lastbil

Inläggav S-V L44 » 07 jan 2016, 23:25

Intressant.

Den största lastbilen i Malmöhus län vid samma tidpunkt var en treaxlig Scania-Vabis 400 med en maxlast av 9800 kg och en totalvikt av 16000 kg.
Bilen som togs i drift i april 1941 ägdes av Gustav Perssons Åkeri i Malmö och ersatte en 1939-års Volvo LV293 DLF som några månader tidigare hade förolyckats under Petsamotrafiken.
Volvon hade cirka 3 ton lägre nyttolast och totalvikt.
Scanian erhöll samma registreringsnummer som den förolyckade Volvon, men Scanian deltog inte i Petsamotrafiken.

Möjligen fanns det samansatta ekipage med högre nyttolast/totalvikt men då får man pyssla ihop dragfordonets med släpvagnens/trailerns siffror för att få fram viktuppgiften.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Jan 1941: Skandinaviens största lastbil

Inläggav Per Thomson » 08 jan 2016, 17:42

Jag tror att de har varit lite dåligt upplysta i Norge då 1941, i vart fall de som delgett tidningen dessa uppgifter. Inte ens en tysk 2-axlig lastbil konstruerad för vägtrafik kunde nå en max-last på 10 ton, ej mindre en "nyttolast" som tar hänsyn till gynnsammaste norska vägbestämmelser vid den tiden. Man ska säkert läsa detta som fordonskombinationens max-lastförmåga.

Visst fanns det riktigt kraftiga lastbilar i Tyskland före kriget som drog fler släpvagnar. Motorerna var duktigt tunga så utrymme för någon extra last på framaxeln fanns nog inte, skulle man lägga på 10 ton över bakaxeln så blir det säkert ett axeltryck på ca 13 ton. Man kanske inte ska vara alltför säker, kanske denna Mercedes-modell hade en teknisk specifikation som klarade detta, men för Skandinaviskt bruk var det inget som kunde eller fick utnyttjas på väg.

Likväl är klippet intressant, särskilt om klippet kunde följas upp med modellens tekniska specifikation.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster