När blir ett fordon veteran och vad är originalskick?
Det pratas ofta om "veteranbilar" och att renovera till originalskick.
Min åsikt är denna:
Att renovera/restaurera till originalskick går inte. I originalskick är bilen bara en gång! Motsvarande originalskick kan jag gå med på

Veteranbil blir heller aldrig en bil som i dag är 15 - 20 år! En veteranbil är enl en internationell definion bilar tillverkade före 1919, förutom i England där gränsen går vid 1905. Mao så blir en av dagens fordon aldrig veteranbil.
Dessa två uttryck missbrukas ofta - inte minst av oss som sysslar med "veteranbilar" - jag har svårt att tänka mig tex en Saab 9000 som "veteranbil" oavsett "30-årsgränser" m m (dom första Saab 99 är ju fö veteranbil i dag med det sättet att räkna - kom ju redan -67(?). Men som sagt - även jag missbrukar detta - inte minst när jag är besiktningsman åt Svenska Veteranbilklubben ang if´s "veteranbilsförsäkring" och nästan dagligen pratar om "veteranbilar" när det gäller 1977 -års modeller o äldre... "Gammelbil" kanske vore ett bättre uttryck? Och veteranbil om fordon som är minst 75 år gamla? Och kan man renovera till originalskick?
Vad anser panelen?