När blir ett fordon veteran och vad är originalskick?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Anders Roger Larsson » 17 sep 2008, 17:37

Detta inlägg var tidigare inlagt i en annan tråd - väljer att skapa en ny tråd i detta ämne i stället.

Det pratas ofta om "veteranbilar" och att renovera till originalskick.

Min åsikt är denna:

Att renovera/restaurera till originalskick går inte. I originalskick är bilen bara en gång! Motsvarande originalskick kan jag gå med på :wink: Däremot kan man ju prata om "originalutrustning" och "originallack" m m.

Veteranbil blir heller aldrig en bil som i dag är 15 - 20 år! En veteranbil är enl en internationell definion bilar tillverkade före 1919, förutom i England där gränsen går vid 1905. Mao så blir en av dagens fordon aldrig veteranbil.

Dessa två uttryck missbrukas ofta - inte minst av oss som sysslar med "veteranbilar" - jag har svårt att tänka mig tex en Saab 9000 som "veteranbil" oavsett "30-årsgränser" m m (dom första Saab 99 är ju fö veteranbil i dag med det sättet att räkna - kom ju redan -67(?). Men som sagt - även jag missbrukar detta - inte minst när jag är besiktningsman åt Svenska Veteranbilklubben ang if´s "veteranbilsförsäkring" och nästan dagligen pratar om "veteranbilar" när det gäller 1977 -års modeller o äldre... "Gammelbil" kanske vore ett bättre uttryck? Och veteranbil om fordon som är minst 75 år gamla? Och kan man renovera till originalskick?

Vad anser panelen?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Re: När blir ett fordon veteran och vad är originalskick?

Inläggav flak » 17 sep 2008, 22:37

Vad det gäller originalskick så håller jag helt med dig angående det.
Ett fordon kan inte renoveras tillbaka till originalskick, dock kan bilen återställas till originalutseende.

Originalskick hade fordonet när det lämnade monteringsbandet.
eller om man mot all formodan lyckas hitta ett orört oskadat fordon med max 100 mil på mätaren rent hypotetiskt.

Men sen så sticker jag ut hakan....visst är det så att bilar tillverkade på 10 talet är veteranbilar, men jag hävdar med benhård inställning att en bil tillverkad fram till 1978 är en veteranbil.

Skulle inte 20-30-40-50-60-70 talarna vara veteranbilar så vete gudarna vad dom är.
Dessa diskussioner har funnits i ett antal klubbar där äldre herrar dömt ut gamla bilar från 50-60-70 tal, och menat att riktiga veteranbilar ska vara tillverkade nån gång runt hedenhöstid..läs T-ford. etc.

Vi som är födda på 60-70 ser ju helt annorlunda på det hela då vi upplevde Amazoner, Taunusar, Volvo Droskor, Scania 110, Volvo Starke mm och ser dessa som höjdpunkter på veteranträffarna.

Kan hålla med om att vi i så fall skulle dela in gammelbilarna i olika åldersbenämningar
men detta skulle ju bara ses som besvärligt.

Fordon tillverkade efter 1978- nuvarande 30 års gränsen kan ju inte ses som nått annat än entusiastfordon eller....villkoret för att kallas entusiastfordon vore att så länge dom inte används som bruksbilar utan endast är "fin"bilar.

För övrigt tycker jag att det är bra att detta ämne tas upp.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Roger Larsson » 17 sep 2008, 22:58

flak skrev:Vad det gäller originalskick så håller jag helt med dig angående det.
Ett fordon kan inte renoveras tillbaka till originalskick, dock kan bilen återställas till originalutseende.

Originalskick hade fordonet när det lämnade monteringsbandet.
eller om man mot all formodan lyckas hitta ett orört oskadat fordon med max 100 mil på mätaren rent hypotetiskt.

Men sen så sticker jag ut hakan....visst är det så att bilar tillverkade på 10 talet är veteranbilar, men jag hävdar med benhård inställning att en bil tillverkad fram till 1978 är en veteranbil.

Skulle inte 20-30-40-50-60-70 talarna vara veteranbilar så vete gudarna vad dom är.
Dessa diskussioner har funnits i ett antal klubbar där äldre herrar dömt ut gamla bilar från 50-60-70 tal, och menat att riktiga veteranbilar ska vara tillverkade nån gång runt hedenhöstid..läs T-ford. etc.

Vi som är födda på 60-70 ser ju helt annorlunda på det hela då vi upplevde Amazoner, Taunusar, Volvo Droskor, Scania 110, Volvo Starke mm och ser dessa som höjdpunkter på veteranträffarna.

Kan hålla med om att vi i så fall skulle dela in gammelbilarna i olika åldersbenämningar
men detta skulle ju bara ses som besvärligt.

Fordon tillverkade efter 1978- nuvarande 30 års gränsen kan ju inte ses som nått annat än entusiastfordon eller....villkoret för att kallas entusiastfordon vore att så länge dom inte används som bruksbilar utan endast är "fin"bilar.

För övrigt tycker jag att det är bra att detta ämne tas upp.

Detta hänger nog lite på vilken "tid" man lever i och hur gammal man är. Det är nog så att bilar äldre än man minns som liten ofta upplevs om "gamla". En "ungdom" tyckte för ett par år sedan att min då nyinförskaffade Peugot 205 GTI från 1988 var en "gammal veteranbil"!

Att folk kallar gamla bilar för "veteranbil" är rätt vanligt, och det är ingen nytt. Läste att Motorhistoriska Riksförbundet i mitten på 1950-talet anordnade Sveriges första sk veteranbilsrally för förkrigsbilar, dvs då nertill endast 16 år gamla bilar! Men det var skillnad på bilar tex av årsmodell 1940 och 1955. Betydligt större än skillnaden mellan årsmodell 1993 och 2008 och ingen skulle väl i dag kalla en bil från 1993 för veteranbil?

1960 tyckte jag att en förkrigsbil som då och då sågs i trafiken när man knallade till skolan var en jättegammal o ful bil.

Edit 080918 Ändrat lite konstiga formuleringar.
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2008, 21:11

Det här med definitioner vad som är vad. Vi lever i en föränderlig värd och om någon nu icke levande person har lyckats med att på något dokument få nedtecknat årtalet 1919 som "ribba" för vad som får kallas för veteranbil så är det hög tid att vi river den ribban. Vi lever i nutid och då är det vi själva som avgör - sagt av en 40-talist.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 19 sep 2008, 07:51

Vad som är veteranfordon finns det säkert många åsikter om. I England har man kallat gamla fordon veteran, vintage osv beroende på tillverkningsdatum. Såsom i föregående svar anser jag också att världen är föränderlig, eller finns det någon ställe där tiden står stilla, och då kan det kanske inte är så fel att kalla fordon tillverkade efter 1919 för veteranfordon. Om det är så att gränsen skall vara 1919, är då en T-Ford från 1919 veteran, men inte en från 1920?

En hekt annan sak; kom att tänka på krigsveteraner. Är det bara de som varit med i första världskriget eller är det också såna som varit med i andra världskriget. ( nu spårade det visst helt ur...)
Kjell T

Inläggav Anders » 19 sep 2008, 13:29

OT: Oavsett vilket krig man medverkat i så blir man "Veteran" efteråt.

Egentligen är väl en rullande 30-års gräns ganska lagom?
Om man jämför bilar för 30 år sedan som var nya, med de som då(exvis 1978) var 30 år gamla så kan det ju tyckas att steget från en Volvo LV150 och F10 är bra mycket större än mellan F10;an och dagens FH-Volvo. Men åldern är ju uppnådd oavsett.
(undrar om det här ser ut som jag tänkte mig? får väl ursäkta med att jag jobbat natt :wink: )

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 19 sep 2008, 13:44

Här kommer jag med lite mer tyckande. 1961 började jag köra Scania 4:a. Då hade visserligen Scania 75:an kommit och vi hade även sådan i familjeåkeriet. Vid den här tiden gick det fortfarande mycket Regenter på vägarna. Ett intensivt utvecklingskede pågick vad beträffar landsvägstransporter vid den här tiden men den utvecklingen startade nog redan direkt efter andra världskriget.

Under 40-talets senare hälft blev lastbilarna riktiga lastbilar och hade tappat alla "släktdrag" från personbilarna. Just det senare samt att jag som barn minns dessa fordon gör att mitt veteranintresse böjar vid den här tidpunkten. Andra som är yngre kanske tycker att dessa bilar är för gamla för att vara intressanta för deras del då de inte fått vara med att uppleva dem - det får man ha förståelse för. Likväl pratar vi om veteranlastbilar och lägger mossiga definitioner åt sidan tycker jag.

BP_10_360_001.jpg
LinjeBuss 1946
Foto Bengt Pettersson
BP_10_360_001.jpg (45.02 KiB) Visad 25253 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 19 sep 2008, 15:29

Per Thomson skrev:Andra som är yngre kanske tycker att dessa bilar är för gamla för att vara intressanta för deras del då de inte fått vara med att uppleva dem - det får man ha förståelse för. Likväl pratar vi om veteranlastbilar och lägger mossiga definitioner åt sidan tycker jag.

BP_10_360_001.jpg

Finns få saker som blir intressantare än en treaxlig Scania-Vabis från den tidigare hälften av 40-talet! :shock:
Två på samma bild är en fröjd för ögat.
Det är något av en dröm-och har varit det bra länge-att en dag få se en sådan Scania!
Tyvärr är de väl skrotade och borta sedan nästan 60 år nu, men drömma får man ju göra i alla fall.

Har du någon information om dessa bilar Per?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Cliff Ellingsworth » 19 sep 2008, 18:53

Roger Larsson skrev:Detta inlägg var tidigare inlagt i en annan tråd - väljer att skapa en ny tråd i detta ämne i stället.

Det pratas ofta om "veteranbilar" och att renovera till originalskick.

Min åsikt är denna:

Att renovera/restaurera till originalskick går inte. I originalskick är bilen bara en gång! Motsvarande originalskick kan jag gå med på :wink: Däremot kan man ju prata om "originalutrustning" och "originallack" m m.

Veteranbil blir heller aldrig en bil som i dag är 15 - 20 år! En veteranbil är enl en internationell definion bilar tillverkade före 1919, förutom i England där gränsen går vid 1905. Mao så blir en av dagens fordon aldrig veteranbil.

Dessa två uttryck missbrukas ofta - inte minst av oss som sysslar med "veteranbilar" - jag har svårt att tänka mig tex en Saab 9000 som "veteranbil" oavsett "30-årsgränser" m m (dom första Saab 99 är ju fö veteranbil i dag med det sättet att räkna - kom ju redan -67(?). Men som sagt - även jag missbrukar detta - inte minst när jag är besiktningsman åt Svenska Veteranbilklubben ang if´s "veteranbilsförsäkring" och nästan dagligen pratar om "veteranbilar" när det gäller 1977 -års modeller o äldre... "Gammelbil" kanske vore ett bättre uttryck? Och veteranbil om fordon som är minst 75 år gamla? Och kan man renovera till originalskick?

Vad anser panelen?

Måste det sättas en etikett på "veteranlastbilar"! varför inte bara njuta av vad vi har i våra garage och dela med oss av den historia som finns runt om dessa gamla lastbilar... :wink:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Anders Roger Larsson » 20 sep 2008, 10:52

="ekonsult
Måste det sättas en etikett på "veteranlastbilar"! varför inte bara njuta av vad vi har i våra garage och dela med oss av den historia som finns runt om dessa gamla lastbilar... :wink:

Nej, det måste inte sättas någon etikett utan alla skall vi njuta av våra - och andras - gamla fordon. Och för all del - låt oss kalla dom vad vi vill :D Jag är naturligtvis ett barn av min tid och kan nog aldrig kalla tex en Volvo ur F4/F6 serien för en veteranbil även om dom nu är 30 år - detta är dom för moderna för anser jag. Likaså kan jag inte få in i mitt huvud att tex dagens FL-serie någonsin skulle bli veteranbil. Men jag är också pinsamt medveten om att mitt resonemang kanske haltar på någon eller några punkter... :roll:

En anledning till att dagens 30-årsgräns i olika sammanhang utreds och ifrågasätts (vilket diskuteras i annan tråd) är just detta att dagens 30 år gamla fordon är för moderna och har ett större bruksvärde. Varför inte en mekanism som drar ut på det lite? Dvs, i dag är 1977 års modeller "veteranbilar" men först 2009 skulle 1978 års modeller kvala in. 2011, 1979 års modeller kvala in osv. Detta skulle innebära att dagens modeller skulle bli veteranbil år 2068, något som i mina ögon låter rimligare...
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav flak » 20 sep 2008, 13:41

Kan instämma att jag nog aldrig heller kommer att kalla FL- serien veteranbil och måste ju medge att när jag tänker på en veteranbil så ska den ju inte ha för mycket svarta plastsjukan.

Kan dock inte låta bli att mysa när jag ser en Scania LS111 årsmodell 1975-81, eller varför inte en Volvo 140 1973-74 eller en 240 1975-1979.

Kan ju bero på att man är uppväxt med dessa......miljöskadad eller...?

Men det är klart en bakelitratt ger ju stora skälvan...... :wink:

Riktiga veteranbilar ska ju ha bakelitratt, krom, läder, och rymlig kupé och charm......eller?!
Precis som denna lilla favorit
7342118111.jpg
7342118111.jpg (55.43 KiB) Visad 25101 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Ason » 20 sep 2008, 14:39

flak skrev:Riktiga veteranbilar ska ju ha bakelitratt, krom, läder, och rymlig kupé och charm......eller?!
7342118111.jpg

Oj, oj, oj vilken karaktär den bilen hade - så trumpen! :D Verkligen ett charmtroll, är bara förvånad över att man satt på en hytt från en gammal färja! Hade man inte kunnat använt lanternorna som blinkers? Eller är det en väghyvelshytt!!!

(egentligen var den himla fräck!)

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Dinne » 20 sep 2008, 15:22

Det där var en frän skuta! :mrgreen:
Vad räknas det som för typ av fordon och används den till något
eller är det bara skådebröd?
Dinne

Inläggav Anders Roger Larsson » 20 sep 2008, 17:04

Anders Ason skrev:
flak skrev:Riktiga veteranbilar ska ju ha bakelitratt, krom, läder, och rymlig kupé och charm......eller?!
7342118111.jpg

Oj, oj, oj vilken karaktär den bilen hade - så trumpen! :D Verkligen ett charmtroll, är bara förvånad över att man satt på en hytt från en gammal färja! Hade man inte kunnat använt lanternorna som blinkers? Eller är det en väghyvelshytt!!!

(egentligen var den himla fräck!)

Det är inte ett fordon som används till järnvägsarbete? ... fast järnhjulen är demonterade?
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Dinne » 20 sep 2008, 17:55

Jag gissar på att det är en äldre modell av MB trac,ser ut som en grannes maskin som går i skogen
och kör ut timmer,men nu ror jag väl med en åra igen :oops: :lol:
Dinne

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack