Veteranlastbilsrallyn – på lek och allvar?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Veteranlastbilsrallyn – på lek och allvar?

Inläggav Anders Ason » 16 sep 2008, 14:12

På de mycket givande träffarna ingår alltid? ett lekfullt tävlingsinslag vilket uppfattas av de allra flesta som just lite lekfullt. Ofta är priserna inte av så stora ekonomiska värden och är skänkta av något företag och ibland får alla deltagare ett pris, eller oftast de bäst placerade. Det förekommer även rejäla prisbucklor som då också signalerar att det ligger en prestation bakom placeringen. Vissa deltagare tar också tävlingsinslaget på fullt allvar vad jag förstått och det är klart att om bucklorna blir större och större och vinsternas värden ökar, så blir det ju allvarligare.

Har då funderat på hur förutsättningarna är för att kunna placera sig högst upp på resultatlistan. Vad består tävlingsinslaget av och är det någon fordons-/förarkategori som oftare förekommer på placeringsplats?

Spontant verkar det som om bussförarna förekommer oftare högre upp än andra. Om vi ser på innehållet i tävlingsinslagen så gäller det att veta mycket, d v s att svara på knepiga frågor som hur många o s v, eller ren gissning vad väger det eller det. Även sakfrågorna kan vara av typen gissning då det tre? svarsalternativen är så nära varandra att det inte går att använda uteslutning.

Förutsättningarna för att svara rätt på alla frågor ökar markant ju fler personer som är inblandade, likaså att dessa kan koncentrera sig på uppgifterna och ta hjälp av teknik som mobiltelefon, trådlöst Internet eller mobiltelefoner av typ I-phone som då har tillgång till konstant uppkopplig till e x. vis Google och då få svar på frågorna. I en buss med ett antal passagerare är ju förutsättningarna betydligt större att lösa uppgifterna än i en lastbil med en eller få personer som då både ska köra, läsa vägnoter och lösa uppgifter under tiden.

Det är kanske dags att utforma det lekfulla tävlingsinslaget så att inte modern kommunikationsteknik blir det som avgör placeringen på vinnarlistan? Det låter sig göras genom att utforma tävlingsinslagen på rätt sätt vilket även förekommit till stor del. Exempel är praktiska prov med fordonet eller på annat sätt av typ skruvarskicklighet m m, även ”minnesskicklighet”, d v s betrakta något en kort tid för att sedan ange vad som fanns där. Reglerna kan även utformas så att det enbart är föraren (den anmälde?) som är den tävlande i alla former av praktiska prov.

Själv ser jag tävlingsinslaget som en del av underhållningen och inte allvarligare än så, men vad anser ni andra?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Veteranlastbilsrallyn – på lek och allvar?

Inläggav Thomas Almen » 16 sep 2008, 16:15

Ligger nåt i vad du skriver. Vet flera deltagare i Södertälje som reagerade på just detta med bussar. Var det dom 8 första platserna som togs av bussekipage?. Kanske passagerarantalet i resp. fordon ska begränsas, så att alla får samma chanser?. Nu blev det lite bitter eftersmak, och det var väl ändå inte meningen. Sen kan man grunna på vad en militär amfibiebil har på ett "åkarrally" att göra, det finns väl särskilda militärrallyn, om inte jag tar alldeles fel. Kan inte minnas nåt åkeri som anväde sig av såna fordon.....
Thomas Almen

Inläggav Fredrik Klint » 16 sep 2008, 17:51

Hej!

Själva tävlingsmomentet i rallyn tycker jag man ska ta med en nypa salt. Det är väl inte därför man deltar? För mig handlar det om gemenskap, träffa likasinnade och framför allt se en massa trevliga lastbilar och bussar från igår.
Då jag inte själv äger något veteranfordon i tyngre klassen (inte heller den lätta) så brukar jag åka med Spårvägsmuseét som är stadiga deltagare i Åkarsvängen. Jag själv har åkt sedan 1993 med undantag för -97 då jag var sjuk och i år då jag enbart bevittnade starten i Södertälje.
Jag kan inte minnas att det tidigare slumpat sig så att de sex första platserna vanns av bussar, det är en ren tillfällighet. I år var det rekord för Åkarsvängen med drygt 130 fordon! Av dessa var det tolv bussar. Rent procentuellt så borde någon/några lastbilar varit i toppen. Men tydligen inte i år, men tidigare år har det varit lastbilsägare på prispallen.
Jag tycker det är en tråkig inställning att vilja förbjuda folk att åka i bussar för att förhindra eventuell seger. Det handlar väl snarare om kunskaper och eftersom frågorna varierar från kontroll till kontroll, liksom från år till år, så är det väl mer att betrakta som en slump att det blev bussar i topp detta år. Beakta att många av frågorna ska besvaras på plats och under tid, t.ex. en minut under överinseende av frågeställaren/kontrollanten. Svårt att fuska då med böcker och internet... Likaså eventuella praktiska övningar, går inte heller att fixa oavsett hur många som är i fordonet.

Nä, skit i tävlingsmomentet och njut av att se gamla tunga fordon vid ett och samma tillfälle! Men självklart så gläds jag åt Spårvägsmuseét och deras tredjeplats i år, de har aldrig kommit på så bra placering tidigare.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Pontus » 16 sep 2008, 18:49

Jag tycker inte att det handlar om att förbjuda bussar detvore ju fel,men däremot skulle det inte få vara mer än förare och kartläsare som besvarar frågorna under överinseende från tävlingsledningen,då blev mer rättvist jag reagerade också på buss framgångarna i Södertälje.
Hälsn Pontus.
Användarvisningsbild
Pontus

Inläggav Anders Ason » 16 sep 2008, 19:40

Thomas Almèn skrev:Ligger nåt i vad du skriver. Vet flera deltagare i Södertälje som reagerade på just detta med bussar. Var det dom 8 första platserna som togs av bussekipage?. Kanske passagerarantalet i resp. fordon ska begränsas, så att alla får samma chanser?. Nu blev det lite bitter eftersmak, och det var väl ändå inte meningen. Sen kan man grunna på vad en militär amfibiebil har på ett "åkarrally" att göra, det finns väl särskilda militärrallyn, om inte jag tar alldeles fel. Kan inte minnas nåt åkeri som anväde sig av såna fordon.....

Hmmm... vad gäller "kommersiella" fordon kan man resonera så här: kommersiella fordon drar in pengar till ägaren, vilket framgår av benämningen, d v s åkare- och företagsbilar med flera, där körningen i sig ger kostnadstäckningar. I åkerihistoriska sammanhang (föreningsverksamhet) är väl då frågan ganska klar? Militära fordon har ju ett antal egna intresseföreningar

Räddningsfordon av olika slag (bärgare undantagna då de drar in pengar till ägaren) och militära bilar är då inte i den meningen kommersiella men de är nyttofordon. Likaså finns det mängder av lastbilsreggade fordon som inte med bästa vilja i världen kan kallas lastbilar!

I Södertälje fanns en ”bannad” deltagare med om jag inte tar fel, det var nog svårt att inte definiera en av bussarna som ombyggd till husbil. Lika tveksamt kan det väl vara om polisens vattenkanon hör hemma på MHS rallyn (förra året)?

Omfattningen på de fordon som inte skulle ha varit med, om man nu ska var helt renlärig, är ganska liten och är det för min del ganska kul att få se även lite annat. Skulle omfattningen bli så stor att ”riktiga” f d åkarbilar inte kommer med p g a för många anmälningar, ja då måste det nog till en prioritering.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 16 sep 2008, 20:43

Slumpen måste väl ändå minska ju fler som kan bidra med kunskap, eller hur?. Som sagt, det fanns flera deltagare som uttryckte sitt missnöje, ämnet har tydligen varit uppe tidigare. Och som Anders skrev, så kanske "åkardeltagarna" minskar om det blir för mycket jippo över det hela. Man bör tänka på vilket jobb, och ekonomisk insats, det ligger bakom topprenoveringarna, jag förstår om dom vill känna uppskattning för sin insats.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 17 sep 2008, 08:28

Pontus pekar på en vettig lösning, låt bussföraren + kartläsaren kliva ur bussen varefter frågan delges till enbart dessa två personer.
Annars återstår bara att införa en särskild tävlingsklass för bussar.
Flera av inläggen har påmint om att tävlingsmomentet inte är det viktigaste, så rätt så men ändå . . .

Pontus skrev:Jag tycker inte att det handlar om att förbjuda bussar detvore ju fel,men däremot skulle det inte få vara mer än förare och kartläsare som besvarar frågorna under överinseende från tävlingsledningen,då blev mer rättvist jag reagerade också på buss framgångarna i Södertälje.
Hälsn Pontus.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav kangro » 20 sep 2008, 19:25

jag trodde att man åkt för jemenskapen och att få träff och ha kul med lika sinnade själv har jag en myrslok scania har inte varigt på så många träffar men då har det varit roligt att bara prat skit med likasinnade
hej på er glada
kangro

Inläggav Thomas Almen » 20 sep 2008, 22:03

På omnibuss.se diskuteras detta rally under Busshistoriskt forum.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 20 sep 2008, 23:32

För mig så är det både en hobby, och ett väldigt trevligt arbete att hålla på med gamla fordon. Dels är det för att jag vill dela med mig av vad jag varit med om och dels vill man ju visa ungdomarna att det verkligen var bättre förr :mrgreen:

Men det som driver mig att vilja vara med på rallyna är ju som för de flesta här tror jag...att visa upp vad man har själv, se vad andra har, få tips och hitta delar...och att ha kul. Man lär ju så länge man leker som det står bak på en av "våra" bilar här från forumet. Ett tävlingsmoment ska det nog vara med ändå, men det ska inte vara så allvarligt. I Silkeborg för några år sedan så fick man ösa upp sand i en hink och försöka få det till tjugofem kilo, en annan "gren" vara att koppla ihop två 12-voltsbatterier till 24-volt. Så jag tror att praktiska övningar och lekmoment på ett rally kan vara trevligt, men det viktigaste är nog ändå att det är många kontroller och gott om tid så att man kan stanna och snacka lite... :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 21 sep 2008, 09:50

Thomas Almèn skrev:På omnibuss.se diskuteras detta rally under Busshistoriskt forum.

Har kollat denna tråd och den slutar? inte så kul och ett resultat av det här slaget var absolut det minsta som avsågs. Hoppas det ordnar upp sig. Å andra sidan måste vi i väl kunna diskutera det mesta på ett sakligt sätt och vi ska naturligtvis hålla ihop och även hoppas att arrangörerna av rallyn hittar både roliga och mer rättvisa inslag i !tävlingsdelen. Sorry om jag stökat till det men ett forum är ju just ett forum och att en del ser "tävlingsinslaget" allvarligt är ju ganska tydligt om ett sådant här diskussionsämne kan få en så tråkig konsekvens.

Citat från tråden på bussarna:
Nu gör jag mitt allra sista inlägg på denna sida. Vad den här debatten handlar om, är att utformningen på tävlingen gynnade ekipage med flera deltagare. Kritiken riktas främst mot arrangörerna, som kanske skulle lagt in fler praktiska prov. Han som jag åkte kartläsare med har tidigare deltagit i bussklassen, och han sa direkt, innan första kontrollen, att "Idag skulle man åkt buss". Jag tror inte att det var en slump att det var 6 bussar i topp. Tycker det är trist att inte kunna föra en diskussion, som i slutändan kanske gynnar alla, uan att bli kallad skitsnackare m.m. Ingen tjänar på att vi ryker varandra i strupen, alla tjänar däremot på om trivseln på rallyna höjs, och det kan ju utgången av denna debatt. Mne nu ser eller hör ni inte mer från mig på detta forum. Tack o adjö.
    Hälsningar Anders Ason
    Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 22 sep 2008, 15:54

Ja, jag har väl ingen talan men jag tar risken och sticker fram hakan. Nu när dieseln är så dyr räcker det väl med att samlas och prata, dricka kaffe eller ha grillparty eller äta pizza.

Hur gör de i USA? Jo de ser till att ha en bra mötesplats med gröngräs och fint. Sedan parkerar de på rad och de flesta har en skylt med bilens data och ev. historik framför kofångaren. Före har de annonserat i alla lastbilstidningar, via Internet och självklart via mun mot mun metoden. När dagen så är inne Både truckers och allmänheten kommer och de står där de står och går bland kollegorna och tittar och säkert berömmer många.

Det är så här att folk behöver bli sedda och hörda. En klapp på axeln och orden "Axel, det var en redig renovering, lackering eller annat som finns". Det sätter människan i fokus. De kanske har varit åkare eller anställd och aldrig fått höra att de gjort ett bra jobb. Den bil de har är det som gäller vid träffarna.

Jag tror det här med "frågesport efter vägen" har tjänat ut. Om man skall slippa missnöje och krångel är det bäst att låta bli frågesporten. Rutten kostar pengar också. Det kostar nog ändå att köra till träffarna. Vad man kan göra tycker jag är att besöka varandras träffar inte bara i syd- och mellansverige utan också norrut. Lyft blicken och spana in Mellannorrland t.ex. och gå inte och titta ner i asfalten. :wink:

Veteranlastbilar har ju ingen styrelse. Om det finns en styrelse kan man också stifta regler. En regel kan då vara att tala om exakt vilka objekt som avses såsom lastbilar i ordets rätta bemärkelse. En annan paragraf skulle tala om vilka som inte hör till nämnda kategori. På så vis är det lättare att säga ifrån med stöd av antagna paragrafer. Som den där husbilen och militärfordonet skulle bli enkel att porta. En sak om man har en klubb är att man ju betalar en avgift och är då automatiskt kvalificerad till rallyna. Krav att de skall fylla i vad för typ av fordon de har gör att styrelsen kan neka inträde.

Ja, det här var byråkratiskt och omständigt men det är frågan om man vill ha träffarna under kontrollerade former (vilket det är än så länge) eller tappa greppet och i förlängningen ev. tappa deltagare vid rallyna.

Förslag: ta en diskussion när ni lastbilsägare träffas nästa gång. Vad vill man med träffen? Önskemål? Åsikter? Vet inte hur pigga folk är på att "begära ordet"?

Annnonsera era träffar i Text-TV som når ut till många, många tittare. Det finns absolut folk som jag som ingen lastbil har men har ett inneboende intresse som är nyväckt eller självupplevt. Skall vi inte nå ut till dem? Barn är ju mycket fascinerade av stora maskiner.

Ja, bäst sluta innan jag kommer på ännu värre saker.

Lars-Gunnar :)
    Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack