Ja, jag har väl ingen talan men jag tar risken och sticker fram hakan. Nu när dieseln är så dyr räcker det väl med att samlas och prata, dricka kaffe eller ha grillparty eller äta pizza.
Hur gör de i USA? Jo de ser till att ha en bra mötesplats med gröngräs och fint. Sedan parkerar de på rad och de flesta har en skylt med bilens data och ev. historik framför kofångaren. Före har de annonserat i alla lastbilstidningar, via Internet och självklart via mun mot mun metoden. När dagen så är inne Både truckers och allmänheten kommer och de står där de står och går bland kollegorna och tittar och säkert berömmer många.
Det är så här att folk behöver bli sedda och hörda. En klapp på axeln och orden "Axel, det var en redig renovering, lackering eller annat som finns". Det sätter människan i fokus. De kanske har varit åkare eller anställd och aldrig fått höra att de gjort ett bra jobb. Den bil de har är det som gäller vid träffarna.
Jag tror det här med "frågesport efter vägen" har tjänat ut. Om man skall slippa missnöje och krångel är det bäst att låta bli frågesporten. Rutten kostar pengar också. Det kostar nog ändå att köra till träffarna. Vad man kan göra tycker jag är att besöka varandras träffar inte bara i syd- och mellansverige utan också norrut. Lyft blicken och spana in Mellannorrland t.ex. och gå inte och titta ner i asfalten.
Veteranlastbilar har ju ingen styrelse. Om det finns en styrelse kan man också stifta regler. En regel kan då vara att tala om exakt vilka objekt som avses såsom lastbilar i ordets rätta bemärkelse. En annan paragraf skulle tala om vilka som inte hör till nämnda kategori. På så vis är det lättare att säga ifrån med stöd av antagna paragrafer. Som den där husbilen och militärfordonet skulle bli enkel att porta. En sak om man har en klubb är att man ju betalar en avgift och är då automatiskt kvalificerad till rallyna. Krav att de skall fylla i vad för typ av fordon de har gör att styrelsen kan neka inträde.
Ja, det här var byråkratiskt och omständigt men det är frågan om man vill ha träffarna under kontrollerade former (vilket det är än så länge) eller tappa greppet och i förlängningen ev. tappa deltagare vid rallyna.
Förslag: ta en diskussion när ni lastbilsägare träffas nästa gång. Vad vill man med träffen? Önskemål? Åsikter? Vet inte hur pigga folk är på att "begära ordet"?
Annnonsera era träffar i Text-TV som når ut till många, många tittare. Det finns absolut folk som jag som ingen lastbil har men har ett inneboende intresse som är nyväckt eller självupplevt. Skall vi inte nå ut till dem? Barn är ju mycket fascinerade av stora maskiner.
Ja, bäst sluta innan jag kommer på ännu värre saker.
Lars-Gunnar