av S-V L44 » 29 okt 2015, 09:23
Dina spekulationer är intressanta, Anders.
Jag gillar också att sitta och spåna över bilder från dessa tidsepoker före 2:a världskriget. Även om man inte själv var med på den tiden så hände det mycket och lastbilarna utvecklades efterhand, inte minst tekniskt sett, vilket lagt grunden till de bilar som vi ser på vägarna idag.
Jag tror inte att bilen varken är av amerikanskt eller engelskt ursprung utan faktiskt en Volvo LV60. Serien tillverkades mellan 1929-1932.
Antagandet bygger jag dels på att hytten definitivt ser ut att vara en "Volvo-hytt" och dels utformningen av sparkplåten under hytten som en del av framskärmen vilken var ganska typisk för Volvo.
Jag undrar f.ö. om det är ratten som syns i hyttfönstret? Lutningsvinkeln ser "skum" ut, den borde luta åt andra hållet.
Även värt att notera är den kromade kylaren. Detta var oftast den enda "utsmyckningen" som lastbilarna hade vid den här tiden.
Jag är lite för dålig på att identifiera de tidiga Volvo-bilarna i detalj så jag kan inte svara på om det är en LV63 tillverkad mellan 1929-1930 eller LV65 tillverkad mellan 1930-1932.
Båda hade en hjulbas på 3700 mm. LV63 hade totalvikten 4500 kg och LV65 totalvikten 4700 kg.
P.g.a. ekerhjulen är bilen sannolikt en LV63 från första produktionsåret.
Dessutom levererades kanske inte LV65 med ekerhjul utan endast med tallrikshjul?
Jag tror dessutom att LV64/LV65 också hade "modernare" hjulaxlar som tillät tvillingmontage på bakhjulen.
De här chassierna hade en krök över bakaxeln vilket flera andra bilmärken också hade vid den här tiden. Så en lastbil med bockad ram över bakaxeln behöver inte alltid ha gått som buss, åtminstone inte när vi snackar 1920- och 1930-tal och kanske även på "udda" märken under 1940-talet.
Det var inte alls ovanligt med "överdimensionerade" däck på bilar med enkelmontage på bakaxeln vid den här tiden. Det finns åtskilliga exempel dokumenterade på bild.
Det gick sannolikt inte att montera tvillinghjul på den här bakaxeln som syns på bilden.
// Kjell N