En malmbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

En malmbil

Inläggav Bengt Dahlberg » 28 okt 2015, 21:19

Bengt Dahlberg

Re: En malmbil

Inläggav Anders Ason » 29 okt 2015, 00:18

0653 just_zpseq2m3t3pmod.jpg
0653 just_zpseq2m3t3pmod.jpg (150.13 KiB) Visad 13374 gånger

I jämförelse med framhjulet ser det ut som om det är originalfälgen även på bakhjulet. Enkelhjul, men det är dock påsatta rejält överdimensionerade däck. Högst sannolikt tar kedjorna i flakbottnen när ojämnheter i vägen passeras. Det ser ju inte ut att volymmässigt var så stort lass men det är tungt så viktmässigt är det nog med säkerhet mer än fullt lass. Densiteten, specifika vikten på järnmalm ligger på 5,17–5,18. D v s något över 5 ton per kubikmeter. Rimligen betyder det att bilen har ett rejält överlass. Bilen har bakåt-tipp med ganska liten tippvinkel och bilen lutar uppåt (även på plant underlag lutar flaket uppåt).
Ramen på bilen ser skum ut. Inte rak där bak, mycket liten fjädringsväg för bakaxeln m m. Kan ev. vara en lastbil byggd på ett busschassi med böj på ramen. Varför står föraren på höger sida? Bilen högerstyrd (svårt att se något styrstag på högersidan). Pekar på en engelsk bil men hjulen ser amerikanska ut.

I bildtexten anges att malmen ska till Hofors, d v s att man lastar fån järnvägsvagnen till bilen. Verkar mycket osannolikt för då borde bilen stå på marken bredvid vagnen. Bilen ser ut att tillhöra dåvarande Högfors bruk i Västmanland, på gränsen till Dalarna. Bruket gick i konkurs på 30-talet. Verkar mera mera troligt att bilen kör malm till järnvägen. För att bli av med bilens lass måste det nog skyfflas en hel del ändå. Det går ju inte att flytta vagnen så det måste också skyfflas framåt och bakåt. Speciellt med avseende på att järnvägsvagnen (tvåaxlig) redan ser fullt lastad ut har väl även den överlass.

Lite spekulationer bara.

0653 just_zpseq2m3t3p.jpg
0653 just_zpseq2m3t3p.jpg (136.76 KiB) Visad 13374 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 29 okt 2015, 09:23

Dina spekulationer är intressanta, Anders.
Jag gillar också att sitta och spåna över bilder från dessa tidsepoker före 2:a världskriget. Även om man inte själv var med på den tiden så hände det mycket och lastbilarna utvecklades efterhand, inte minst tekniskt sett, vilket lagt grunden till de bilar som vi ser på vägarna idag.

Jag tror inte att bilen varken är av amerikanskt eller engelskt ursprung utan faktiskt en Volvo LV60. Serien tillverkades mellan 1929-1932.
Antagandet bygger jag dels på att hytten definitivt ser ut att vara en "Volvo-hytt" och dels utformningen av sparkplåten under hytten som en del av framskärmen vilken var ganska typisk för Volvo.
Jag undrar f.ö. om det är ratten som syns i hyttfönstret? Lutningsvinkeln ser "skum" ut, den borde luta åt andra hållet.
Även värt att notera är den kromade kylaren. Detta var oftast den enda "utsmyckningen" som lastbilarna hade vid den här tiden.

Jag är lite för dålig på att identifiera de tidiga Volvo-bilarna i detalj så jag kan inte svara på om det är en LV63 tillverkad mellan 1929-1930 eller LV65 tillverkad mellan 1930-1932.
Båda hade en hjulbas på 3700 mm. LV63 hade totalvikten 4500 kg och LV65 totalvikten 4700 kg.
P.g.a. ekerhjulen är bilen sannolikt en LV63 från första produktionsåret.
Dessutom levererades kanske inte LV65 med ekerhjul utan endast med tallrikshjul?
Jag tror dessutom att LV64/LV65 också hade "modernare" hjulaxlar som tillät tvillingmontage på bakhjulen.
De här chassierna hade en krök över bakaxeln vilket flera andra bilmärken också hade vid den här tiden. Så en lastbil med bockad ram över bakaxeln behöver inte alltid ha gått som buss, åtminstone inte när vi snackar 1920- och 1930-tal och kanske även på "udda" märken under 1940-talet.

Det var inte alls ovanligt med "överdimensionerade" däck på bilar med enkelmontage på bakaxeln vid den här tiden. Det finns åtskilliga exempel dokumenterade på bild.
Det gick sannolikt inte att montera tvillinghjul på den här bakaxeln som syns på bilden.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Ove » 29 okt 2015, 10:06

En Volvo är det helt klart,man kan räkna öppningarna på motorhuven. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Anders Ason » 29 okt 2015, 20:48

Tittade länge på ratten i rutan. En spegling? Eller något som står på golvet?

Det som störde mig ang. bilens fabrikat var fälgarna.

Nuvarande rester av Högfors bruk som ägde bilen en gång i tiden.

topp_hogfors-670x300.jpg
topp_hogfors-670x300.jpg (102.9 KiB) Visad 13295 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 30 okt 2015, 18:50

Högfors bruk, minns att jag ibland hämtade något där med S-V 55:an som var beställt av Avesta Järnverk så någon typ av verksamhet förekom in på 60-talet.

Lasten på bilen som ska tippas på järnvägsvagn är definitivt malm, dvs järninnehållet är inte separerat ifrån gråberg, så transporten på järnväg kan inte ha varit så långväga (dyrt att transportera gråberg). En annan bildlänk på det ursprungliga inlägget till den här tråden visa Mas-vagnar (TGOJ), där syns inte grova stenar i lasten utan det är järnkoncentrat, dvs anrikad malm, och då är kornstorleken i likhet med strösocker.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ove » 31 okt 2015, 00:18

Bilden är från HögforsBruk men vi är fel ute, bilden är inte från Högfors i Västmanland. Ove?
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Per Thomson » 31 okt 2015, 09:56

Ove skrev:Bilden är från HögforsBruk men vi är fel ute, bilden är inte från Högfors i Västmanland. Ove?

Så du menar att det Högfors bilden handlar om är det tillhörande Ljusnarsbergs kommun Örebro län i närheten av Kopparberg? I så fall är det naturligt att järnvägsvagnarna tillhör TGOJ.
Kollade lite till, båda orterna ligger i landskapet Västmanland men i skilda län, förvillande med lika namn och båda bruksorter i Bergslagsområdet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack