Köpråd F83

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Köpråd F83

Inläggav kringlan » 08 sep 2008, 22:15

Jahapp så var man "Åkare" då :lol: :lol:
Har varit ut till lastbilen & pillat, rotat & lekt! ikväll. Hittade en skylt i handskfacket från bilbolaget i Sundsvall med ägarens namn & hemvist Kul!! Ännu roligare blev det när jag knappade in namnet + orten timrå på hitta.se & återfann samma namn i Timrå med titeln "Åkare" Häftigt! blev ju tvungen att ringa farbrorn & snacka lite historia om bilen, fick reda på att den haft en annan kran foco 150 från början, och att bilen var röd redan då, fick löfte om att låna några foton & kopiera från den tiden det begav sig :) :)
Fick även namnet på ägare 2 fortfarande i sundsvallstrakten "bergeforsen" å han hade mer historia att berätta, samt även han några foton, samt att han erbjöd sig att åka upp & visa mig några tips & trix, jag berättade för honom att flaket inte ville "tippa" när jag sköt ner reglaget, då berättade han att det sitter en wire i flakramen som är kopplad till en ventil för att undvika att trycka ut tippkolven för långt, å returen på den brukade kärva för honom ibland, så kolla den sa han :)
Jättekul att kunna prata med dom som använt bilen i sitt dagliga värv, ska snarast bjuda upp andra ägaren hit & skriva ner det han har att berätta om bilens historia
Må gott //Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Stellan » 08 sep 2008, 22:35

En härlig rapport! :D

Vi ser med andakt fram mot de fortsatta äventyren hos det nya åkeriet. Kanske vi till och med kan få ta del av lite fotografier och en fortsatt levnadsteckning av bilen. Just fordonets tidigare historia är både viktig och rolig att ha med när man har en gammal bil, både för en själv och andra som är intresserade av åkerihistoria.

Jag är andra ägaren till min F6:a från 1980, så det är ganska lätt att forska om bilen historia då :)

Återigen, ett stort grattis till en kul och trevlig bil...och en ljus framtid för er båda :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav flak » 09 sep 2008, 00:05

Man får gratulera till en bil med spännande historik, ska tillägga att jag har ett hjärta som klappar lite extra för just dessa frambyggda Volvo modeller.

Men det har ju redan vän av ordning noterat.....................
Håll oss uppdaterade om alla smaskiga detaljer.....snälla....... :!:

Barnens Dag, reklambil för Luxuskaffe, Motala, 1964.. Reklambil för Luxuskaffe i samarbete med Lions..jpg
Barnens Dag, reklambil för Luxuskaffe, Motala, 1964.. Reklambil för Luxuskaffe i samarbete med Lions..jpg (33.28 KiB) Visad 9543 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Dinne » 09 sep 2008, 14:54

Grattis till bilen!
Det är kul med gamla grejor,speciellt om det finns historia med :D
Jaha verkar som om alla hittar "sin bil" vi letar fortfarande,bilarna försvinner lika fort som de kommer in på annons
och ändå bor jag nästan efter arbetstid vid plastburken :evil: :lol:
Men jag ger inte upp men är tydligen svårt att komma åt de besiktigade och körklara bilarna,men måste kännas kul å ratta runt i gammal historia,vi kämpar på :cry: :mrgreen:
Dinne

Inläggav kringlan » 11 sep 2008, 21:25

Gokväll på er, dags för en liten uppdatering angående F83:an. Jag var ut ikväll & hemtade hem den, passade då även på att ta några fler bilder så nu är albumet uppdaterat med 4 nya bilder http://picasaweb.google.se/L.Kringstad/F83?authkey=xaDgAl6EQW8#
Jag ringde ännu en tidigare ägare på bilen, som kunde ge mig fler tips & trix angående tippning av flaket, så nu funkar det! :lol: Har även varit i kontakt med en bekant som jobbar som mekaniker på ett maskincenter i stan som säljer & servar grävare mm, å han lovade att försöka fixa motorn till kransvängningen :)
När jag hämtade bilen ikväll så fick jag tillfälle att varva ur lite & kompisen som följde efter i min compakt 220d aut, hade svårt att hänga med :P
så den känns faktiskt kry. Dock lite spårkänslig men det beror väl på att det sitter diagonaler på den
På återhörande // Kringlan
Senast redigerad av kringlan 25 okt 2008, 20:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav volvoF83_38 » 16 sep 2008, 20:23

kringlan skrev:Bilder här!http://picasaweb.google.se/L.Kringstad/F8302?authkey=3tLR03vi_p0#5241120018424758674
Var & kollade på den en sväng till i kväll & Kommer nog att köpa den, är det nån som har en manual eller sprängskiss på spridarpumpen till en perkins D39
//Kringlan

Hej!
såg att du införskaffat en F83:a, har själv en f83-38 förlängd från 72. har nog gått som varubuss eller liknande tidigare men som nu fungerar som husbuss.
du har möjligtvis inte reservdelar till denna ? är på jakt efter membran till backventilerna till vacumbromsarna eller ett komplett bromscylinder med vacumbehållaren ,vet inte riktigt vad det kallas men sitter 2 st mittemot tanken påvänstersida.
mvh Anders mellquist
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38

Inläggav volvoF83_38 » 16 sep 2008, 20:26

kringlan skrev:Bilder här!http://picasaweb.google.se/L.Kringstad/F8302?authkey=3tLR03vi_p0#5241120018424758674
Var & kollade på den en sväng till i kväll & Kommer nog att köpa den, är det nån som har en manual eller sprängskiss på spridarpumpen till en perkins D39
//Kringlan

har en gammal pump liggandes från min gamla motor + lite andra delar start, oljepump, vattenpump mm
Anders
Den som söker skola finna..
Användarvisningsbild
volvoF83_38

Inläggav kringlan » 16 sep 2008, 21:17

volvoF83_38 skrev:
//Kringlan

har en gammal pump liggandes från min gamla motor + lite andra delar start, oljepump, vattenpump mm
Anders

Du har pm, //Kringlan
Användarvisningsbild
kringlan

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack