Det där med rattar.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Det där med rattar.

Inläggav Malte. E » 20 apr 2015, 18:48

Detta är egentligen en fortsättning på tråden att skära, men är så ämnesskiljt, så jag gjorde en ny tråd.
Det är egentligen ett krångligt ämne med Scaniarattar, men intressant. Vi hoppar över kapitlet med träklädda rattar, och tar trettiotalets fyrekrade bakelitratt som
utgångsläge. Ca. 1938 kom en ny typ av "tuff" ratt, den ¨hade hårdgummiklädd rattkrans och oklädda lättmetallekrar, på undersidan av en av ekrarna satt ett Bosch-
märke. Därför får man förmoda att Bosch var tillverkaren. Jag kan bara peka ut ett känt exemplar, och det sitter på den åttacylindriga bilen på Scaniamuseet.Samma
ratt monterades på en del, men inte alla av krigsårens leveranser.
Troligen blev det leveranssvårigheter,det dök upp en ny typ av rattar som såg förfärliga ut. De hade runda målade pinnar till ekrar, och satt även på efterkrigsårens
leveranser till en del. Jag skämdes på Scania-Vabis vägnar när jag såg dessa.
Lyckligtvis kom det en ny och mer estetisk ratt, den vi ser som den klassiska fyrekrade Scaniaratten. Tyvärr var den svarta bakeliten så tunn att fordon som rattats mycket och länge, där var bakeliten så bortnött att stålkransen lyste igenom.
De treekrade rattar som Kjell N. frågar om, har sannolikt ett samband med leveranssvårigheterna. Man kunde väl inte sätta den "förfärliga pinnratten" på ett demo-
fordon.
Men, Kungliga Väg o Vattenbyggnadsstyrelsen begärde treekrade rattar på en del av nyleveranserna, ingen vet varför.
Eljest förblev det fyrekrat på fordonen fram till 1953-54, då den stora tvåekrade ratten kom. Denna fanns så vitt jag känner till som svarta, och ett fåtal vita. På for-
don med servostyrning användes en något mindre och smäckrare variant. Treekrade rattar återkom, som de flesta vet, med L75.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Det där med rattar.

Inläggav Z 1578 » 20 apr 2015, 19:39

Intressant ämne! Jag träffade en gammal åkare i vintras som berättade lite om sin karriär, han nämnde då att hans första bil var en Scania från tidigt 50-tal och att den hade järnratt. Jag frågade om det verkligen var järn i själva greppet och fick till svar att man frös fast i ratten varje morron så nog var det järn alltid.. Det kanske var en sådan med tunn bakelit då?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Det där med rattar.

Inläggav S-V L44 » 20 apr 2015, 21:25

Det var en intressant berättelse, Malte.

Här är bilder på två av mina fyrekrade rattar.
Bilarna, en med "normalt" bakhjulsdrivet chassi och en fyrhjulsdriven, är av olika årsmodell (åtminstone angivet så i reghandlingarna), men ändå levererade från fabriken i Södertälje med bara ganska exakt fyra månaders mellanrum, så jag bedömer att de tekniska specifikationerna (förutom framaxeln) bör vara näst intill identiska.
Man ser hur tunn och sliten bakelitratten är på 2F12:an som f.ö. bara gått lite drygt 800 mil. Man ser också rena stålet var bakeliten försvunnit, så nog kunde det bli kallt att hålla i ratten vintertid.
Vad som återstår av ratten på 2L12:an under all eltejp återstår att se när det blir dags med renovering inom kort.

Scania-Vabis 2L12 M - 1948 - Hyttinterör - Fyrekrad Ratt.JPG
Scania-Vabis 2L12 M - 1948 - Hyttinterör - Fyrekrad Ratt.JPG (158.67 KiB) Visad 16877 gånger

Scania-Vabis 2F12 - 1949 - Hyttinteriör - Fyrekrad Ratt.JPG
Scania-Vabis 2F12 - 1949 - Hyttinteriör - Fyrekrad Ratt.JPG (146.72 KiB) Visad 16877 gånger

Jag tänkte försöka behålla åtminstone den av rattarna som är i hyfsat skick "nära original", medan den andra får bli lite mer "experiment" då även signalknappen saknas.

Finns det några tips hur man skall kunna ersätta bakeliten?
I den här tråden viewtopic.php?f=28&t=1578 finns ju rattrenovering beskrivet, men det rör ju sig om lagning av sprickor, inte beläggning av en hel rattkrans.
Är det fel att försöka klä med handsytt läder? Läderband som lindas gillar jag inte direkt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Det där med rattar.

Inläggav Malte. E » 21 apr 2015, 06:53

Repliker.
Till Z1578, jodå, alldeles säkert var det ett sådan fall, det stämmer ju tidsmässigt. Men att händerna fastnar, det låter verkligen drastiskt ! Men, går man
ut till en helt genomkall bil på morgonen, och händerna är fuktiga så, det får nog accepteras som fullt möjligt.

Och till Kjell N.
Det var intressanta bilder du lade in, jag gottade mig åt dem.
Men, det där med lädret föll mig inte alls i smaken, det låter alltför frökenaktigt. Jag minns ett fall, en LS60 där man lackade ratten med svart pulverlack.
Men vill minnas att det blev mattare än originalutseendet. Det är väl ändå något att fundera över ? Den bilen finns idag hos Roland Berg i Ljungby, i den
händelse du har vägen förbi och vill kolla resultatet.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Det där med rattar.

Inläggav S-V L44 » 24 apr 2015, 22:41

Här är en bild på den "förfärliga" typen av pinnratt.

Scania-Vabis F11-0 - 1942 - SKP - Skjutobjekt - 02 - Negelstenadalen - Uppsala.JPG
Scania-Vabis F11-0 - 1942 - SKP - Skjutobjekt - 02 - Negelstenadalen - Uppsala.JPG (121.09 KiB) Visad 16713 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Det där med rattar.

Inläggav Z 1578 » 24 apr 2015, 22:58

Ser precis ut som Volvo och BM,s traktorrattar från 50-talet. Är det aluminiumnav så är det nog samma rattar man använt.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Det där med rattar.

Inläggav Anders Ason » 25 apr 2015, 12:52

(Tänkte på något helt annat när jag såg rubriken först)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Det där med rattar.

Inläggav herrstina- » 25 apr 2015, 13:14

Snuskgubbe! Jag tror du tänker på något i den här stilen.

http://www.garaget.org/video/4442

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Det där med rattar.

Inläggav magirus » 25 apr 2015, 15:15

Undrar hur många ekrar?? :mrgreen:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Det där med rattar.

Inläggav herrstina- » 25 apr 2015, 17:39

Dom verkar i alla fall inte särskilt slitna!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Det där med rattar.

Inläggav Reid Hulting » 25 apr 2015, 17:44

Snarast renoverade och påfyllda.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Det där med rattar.

Inläggav Z 1578 » 25 apr 2015, 23:05

tmp_4503-_20150425_2303221331442349.JPG
tmp_4503-_20150425_2303221331442349.JPG (134.56 KiB) Visad 16602 gånger
Ratten i min baklastare, byggd på BM35.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Det där med rattar.

Inläggav herrstina- » 25 apr 2015, 23:12

Snarlikt, men din är förstärkt där ekrarna ansluter till ringen.

Nu tappade vi tråden, jag gillade dom hoppande rattarna!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Det där med rattar.

Inläggav Z 1578 » 25 apr 2015, 23:19

herrstina- skrev:
Nu tappade vi tråden, jag gillade dom hoppande rattarna!

Stina.

Sorry,det ska inte hända igen!
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster