Detta är egentligen en fortsättning på tråden att skära, men är så ämnesskiljt, så jag gjorde en ny tråd.
Det är egentligen ett krångligt ämne med Scaniarattar, men intressant. Vi hoppar över kapitlet med träklädda rattar, och tar trettiotalets fyrekrade bakelitratt som
utgångsläge. Ca. 1938 kom en ny typ av "tuff" ratt, den ¨hade hårdgummiklädd rattkrans och oklädda lättmetallekrar, på undersidan av en av ekrarna satt ett Bosch-
märke. Därför får man förmoda att Bosch var tillverkaren. Jag kan bara peka ut ett känt exemplar, och det sitter på den åttacylindriga bilen på Scaniamuseet.Samma
ratt monterades på en del, men inte alla av krigsårens leveranser.
Troligen blev det leveranssvårigheter,det dök upp en ny typ av rattar som såg förfärliga ut. De hade runda målade pinnar till ekrar, och satt även på efterkrigsårens
leveranser till en del. Jag skämdes på Scania-Vabis vägnar när jag såg dessa.
Lyckligtvis kom det en ny och mer estetisk ratt, den vi ser som den klassiska fyrekrade Scaniaratten. Tyvärr var den svarta bakeliten så tunn att fordon som rattats mycket och länge, där var bakeliten så bortnött att stålkransen lyste igenom.
De treekrade rattar som Kjell N. frågar om, har sannolikt ett samband med leveranssvårigheterna. Man kunde väl inte sätta den "förfärliga pinnratten" på ett demo-
fordon.
Men, Kungliga Väg o Vattenbyggnadsstyrelsen begärde treekrade rattar på en del av nyleveranserna, ingen vet varför.
Eljest förblev det fyrekrat på fordonen fram till 1953-54, då den stora tvåekrade ratten kom. Denna fanns så vitt jag känner till som svarta, och ett fåtal vita. På for-
don med servostyrning användes en något mindre och smäckrare variant. Treekrade rattar återkom, som de flesta vet, med L75.
Malte E.