Maz

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Maz

Inläggav Stellan » 05 apr 2008, 16:03

Bo Norvinge skrev:Alla bilder som du visar är mycket intressanta och många gånger ovanliga men finns det inte mer information till dessa? De känns ibland lite lösryckta ur sitt sammanhang. Till exempel, i vilket sammanhang kommer Maz in i en pärm om Etiopien?
Ingår bilderna i någon slags forskning eller utredning? Det borde i så fall finnas mycket intressant information till forumläsarna.

Det mesta jag visar här, förutom mitt eget material, kommer från rapporter och utredningar om olika transportlösningar som finns i olika länder. Just rapporten om Etiopien var ett SIDA-projekt, och var olika lastbilstillverkares enklaste modeller representerade med sina fordon som eventuellt biståndsmaterial. "Tyvärr" så är det väldigt mycket statistik och text som jag inte hunnit gå igenom ännu.

Annars så är det mycket bevakning av lastbils- och transportmässor för en lastbilstillverkare under trettio år, men även jämförelser mellan olika lastbilstillverkare är en stor del av materialet. Det är fortfarande lite osorterat, men med tiden så ska jag väl få ordning på det, och kanske även kunna berätta lite mer ingående historier om de olika ämnena.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 05 apr 2008, 16:32

Hur som helst, Allt som du lägger upp är intressant! :D
Bara fortsätt att lägga upp det material du kommer över. Det uppskattas!

Undrar om det verkligen var någon MAZ som letade sig till sverige? Man tycker ju att det borde ha varit ett ganska döfött företag att sälja sådana bilar här?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 05 apr 2008, 16:51

Jag delar väldigt gärna med mig av det jag har, det är ju en gemensam historia som angår oss alla. Men det hade varit väldigt kul om fler kunde bidra med ett litet strå till stacken. Det jag har är kanske mer allmänt, men det vardagliga får absolut inte komma i bakgrunden som det lätt sker annars. Åkarns Kalle är ett väldigt bra exempel på att förvalta sitt arv när han tar vara på sig farfars historia...mer sådant :wink:

Kanske man kunde ha en egen tråd här på forumet som icke-medlemmar inte kunde komma åt, en slags historiebank...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 05 apr 2008, 16:57

Jag ska försöka bättra mig och lägga upp lite mera material:)
Måste skaffa en egen scanner först bara, brorsan blir vansinnig när jag lånar den som han och morsan har :mrgreen:

Har gått igenom en massa broschyrer och liknande, så det finns en del att dela med sig av sen. Tyvärr har jag inte så mycket foton, är mest broschyrer man samlat på sig.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 05 apr 2008, 17:02

Broschyrer är ju jättehärliga nostalgitrippar...man blir ju ung på nytt :D
Fotografier är ju mer levande, men kanske inte lika vanligt förekommande. Jag fortsätter mitt sorterande, och lägger ut lite smått efterhand som det dyker upp något intressant.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav perra » 05 apr 2008, 17:16

Varje gång jag ser en sådan KrAZ får jag ett väldigt ha begär :D
Har det kommit ut några sådana på den civila marknaden i sverige eller har militären fortfarande kvar testfordonen dom köpte in?
perra

Inläggav Anders » 05 apr 2008, 17:37

Två stycken köptes in och båda hamnade sedemera på Militärfordonsmuséum i Malmköping.
Vet inte om det har kommit några andra till sverige än de två exemplaren. De går ju inte att köra på väg(bla. för breda).
Men om man tar sig över till ryssland så finns det måånga som fortfarande rullar.

För den som vill se mer av gamla sovjetbilar så rekommenderar jag sidan http://www.techstory.ru/avto.htm
Här finns det MASSOR med bilder och info på allt möjligt som tillverkats inom fd. sovjet. Allt från jordbrukstraktorer över större grävmaskiner till lastbilar och väghyvlar :D
Tyvärr är allt på ryska, men det finns ändå en mängd bilder att titta på.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lulebjörnen » 05 apr 2008, 18:21

Ett rejält konsumenttest i bästa Vi Bilägare-anda kanske kan passa för presumtiva KraZ-spekulanter?
http://www.youtube.com/watch?v=nvt3on08AXw
Lulebjörnen

Inläggav Anders » 05 apr 2008, 18:44

Min ungerska är inte riktigt vad den borde vara :wink: Men det var rätt skoj att se i alla fall. Det fanns ju en hel massa filmer på alla möjliga bilar. Tydligen så tar de sig fram i princip överallt om man ska tro på filmerna :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 05 apr 2008, 23:17

Ja, dessa lastbilar är inte några veklingar och de är byggda för mycket hårda tag och arbeten. Tror det inte finns en enda plastbit i karossen. Och ryssarna är nog inte så dumma med det här med allhjulsdrivning, diffar och växellådor. Tror inte det är något att underskatta. Scania LA82 har lite att sätta emot.

Dels faller Scanian på markfrigången och mindre hjul.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 14 apr 2008, 20:56

Det är kanske lite "of topic" att visa en ny lastbil från Öst här, men visst har MAZ en viss kultstatus som "gammal" bil? Jag kunde inte motstå att ta några kort på mässan i Vilnius av ett märke som varit uppe till diskussion här på forumet :mrgreen:

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 17 apr 2008, 12:35

Nya är dem ju. Men påminner mer om någon västbil från slutet på 80-talet.
Finns det inte en Iveco som har en liknande hytt som är ungefär 20 år gammal?

Var det några andra intressanta bilar på mässan? :D
Alltid lika roligt att se dina bilder Stellan!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 17 apr 2008, 14:31

Den enda bilen som var lite extra på mässan var LV4:an som jag hade med mig, annars så var det bara årets modeller från västeuropa. Hytten på bilarna som jag plåtade var nog egen konstruktion, men jag undrar om de inte har köpt en gammal hytt av MAN. De har Büssings lejon i grillen på några modeller. Fast de mindre modellerna påminner lite om Mercedes faktiskt...underliga fordon :roll:

Lite "of topic" kanske, men ändå lite intressant ur transporthistoriskt perspektiv.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: MAZ

Inläggav S-V L44 » 22 mar 2015, 20:35

Jag tar mig friheten att öppna en riktigt gammal tråd.

I tidigare inlägg har bl.a. Bo Norvinge skrivit :
Flera sovietiska lastbilar fanns på den svenska marknaden.
Maz, Zil, Gaz och Uaz finns avbildade i Lastfordonskatalogen 1968 och Matreco Bil AB i Stockholm var importör.
På baksidan av en av mina broschyrer över dessa CCCP-vagnar hittar jag en återförsäljarstämpel från Lakholms Bil & Plåt, Strandbo, Stora Tuna.
Hur många som däremot såldes i Sverige är en annan fråga.

… och Anders skrev vidare :
Undrar om det verkligen var någon MAZ som letade sig till sverige? Man tycker ju att det borde ha varit ett ganska döfött företag att sälja sådana bilar här?

En treaxlig MAZ 516 av årsmodell 1968 ägdes under endast 5 månader av en entreprenör i Höör.
Bilen med registreringsnumret M5459 bör ha sett ut ungefär så här, men med ett tippflak med tryckluftsdriven spridarläm istället för kapellet.

MAZ 516 - 1968 - 1963615.jpg
MAZ 516 - 1968 - 1963615.jpg (113.69 KiB) Visad 17404 gånger

Bilen med en totalvikt av 23330 kg var registreringsbesiktigad i Vällingby i augusti 1968 innan den en månad senare hamnade i Höör, och som nämnts verkade den nya ägaren ha tröttnat på den nya bilen redan efter 5 månader.
Sedan verkar den ha stått osåld i 10 månader hos Matreco Bil innan den registrerades i Gävleborgs län under X3719. Frågan är hur länge den brukades i detta län, och vad hände sedan?

Är det någon från trakten kring Höör som känner igen bilen, eller någon i Gävleborgs län som lagt märke till den?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav scaniamania » 22 mar 2015, 22:09

Couple of MAZ fotos from last summer.
Bilagor
20140529_Maz.jpg
20140529_Maz.jpg (163.37 KiB) Visad 17392 gånger
20140529_Maz_auto.jpg
20140529_Maz_auto.jpg (115.63 KiB) Visad 17392 gånger
20140611_auto_MAZ.jpg