142 H

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

142 H

Inläggav herrstina- » 06 mar 2015, 00:17

Bilder är kul! Den här bilen har avhandlats på annat forum, jag ritade ekipaget själv och den var ganska speciell. Här kommer en bild och är någon nyfiken så kom med frågor.

Stina.

377777_4148679448479_1799603787_n[1].jpg
377777_4148679448479_1799603787_n[1].jpg (88.88 KiB) Visad 18413 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: 142 H

Inläggav 30Fredrik » 06 mar 2015, 02:25

Om inte mina brillor är helt åt h-vete, så tycker jag det står 92H på motorhuven?? I så fall borde du fått en och annan fråga varför 92?? Antar att du ville höra kommentarerna?? För övrigt ett snyggt rede!! Var är kortet taget?? MVH. 30fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: 142 H

Inläggav herrstina- » 06 mar 2015, 08:20

Bilen var en 142-400, men den var trött som ett ålderdomshem, så för att Tom Tom som körde bilen i början skulle skämmas mindre så bytte jag till mer passande emblem.

Scania tog väldigt illa vid sig och skickade pumpen till Bosch, sen kunde jag byta emblem igen.

Var bilden är tagen vet jag inte. Bilen gick oftast till Scania i Södertälje på söndag, för att sedan gå över till Värmland där den lastade stål som sedan skickades med järnväg.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: 142 H

Inläggav Noxcania » 06 mar 2015, 14:08

Ja var den befinner sej nu kan ju va svårt att kolla eftersom nummerplåten e så otydlig.
Noxcania
 
Inlägg: 1369
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: 142 H

Inläggav herrstina- » 06 mar 2015, 19:09

Jag tror inte att den bilen befinner sig någonstans numera. Det var tyvärr inte bara nummerplåten som höll dålig kvalité, hela bilen var av samma standard. Numret var NFM897.

Scania fick tillbaka bilen efter 28.000 mil eftersom dom inte fick den att fungera.

Åtskilligt senare exporterades den österut med skuren motor.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: 142 H

Inläggav Bo Norvinge » 06 mar 2015, 23:26

Den behandlades i "Blocketannonser" men förtjänar att återupplivas.

viewtopic.php?f=38&t=5991

NFM 987?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: 142 H

Inläggav herrstina- » 06 mar 2015, 23:56

Det hade jag glömt. Jag ber om ursäkt för att jag upprepar mig och skyller på åldern.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: 142 H

Inläggav Bo Norvinge » 07 mar 2015, 00:39

Vet att det gick en T82H i dragbilssvängen på 80-talet. Det var en tidig jäkel med de första backspegelbågarna. Ingen intercooler så 210 hästar bjöds det på.
Men betänk ändå alla gamla 110:or som drog trailer och det var ju inte så mycket mer att rycka med.
Och fara omkring med 730-750-hästar på tvåaxliga dragbilar var seince fiction.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: 142 H

Inläggav Gösta » 07 mar 2015, 08:52

Intresant det där du sa : inte fungerade. Var det flera olika fel med hela bilen, eller var det nåt speciellt ställe, som gjorde sig sig mera gällande
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: 142 H

Inläggav Thomas Almen » 07 mar 2015, 09:42

Detta med motorstyrka: för 40 år sen ansågs en 110:a räcka till timmerkörning t.ex, med en motor på 260 hk. Det skulle nog gå även idag, för dagens bilar med den motorstorleken har ju ett helt annat vridmoment. Du Bosse kanske kan förklara varför det länge fanns många "fullstora" ekipage runt Uddevalla med små motorer? Minns bl.a Svanbergs? hade tankekipage med 380 hk 114 som dragbil. Likaså Gunnar Johansson i Hamburgsund körde Norge med samma modeller.
Thomas Almen
 

Re: 142 H

Inläggav Bo Norvinge » 07 mar 2015, 10:03

Har faktiskt aldrig reflekterat över detta med stora bilar-små motorer. Om det är något särskilt Bohuslänsfenomen eller bara allmän lågprismentalitet vet jag faktiskt inte.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: 142 H

Inläggav Z 1578 » 07 mar 2015, 11:07

Thomas Almen skrev:Detta med motorstyrka: för 40 år sen ansågs en 110:a räcka till timmerkörning t.ex, med en motor på 260 hk. Det skulle nog gå även idag, för dagens bilar med den motorstorleken har ju ett helt annat vridmoment. Du Bosse kanske kan förklara varför det länge fanns många "fullstora" ekipage runt Uddevalla med små motorer? Minns bl.a Svanbergs? hade tankekipage med 380 hk 114 som dragbil. Likaså Gunnar Johansson i Hamburgsund körde Norge med samma modeller.


Jag var i Göteborg några månader med våran tankbil, jag minns svanbergs bilar som i princip stod still i backarna. Vi hade en 480 och det kändes mer lagom med tanke på hur kuperat det är. Men även Hoyer som tog över Preemkörningen fortsatte med P380, det måste vara enbart priset som styr när man köper chassit.

Den största skillnaden nu mot förr är väl att allt ska gå så fort, bara sedan jag började köra så har det förändrats, nu ska en man köra nästan lika långt på ett skift som på 2 skift innan. Annars skulle man nog kunna köra med 260hk.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: 142 H

Inläggav herrstina- » 07 mar 2015, 11:24

Det stora problemet på bilen var fjädringen bak. Vi köpte ett 4X2 H chassie som byggdes om till luftfjädrad pusherbil på Scanias chassieverkstad i Laxå. En italiensk Fia Ceshi pusheraxel monterades, både den och drivaxeln försågs med luftfjädring från holländska Weweller.

Geometrin i fjädringen som dom monterade på i första hand driven var helt galen så fjädringen blev i princip obefintlig. Bilen var hemska att köra och allt slogs sönder, inklusive bilen själv.
Jag ifrågasatte konstruktionen redan innan bilen levererades, men sånt begrep ju inte jag. Scanias duktiga tekniker hade ju räknat ut det här!

Alla ojämnheter i vägen gick rakt upp i ramen, trots att bilen hade den kraftigare dubbelramen blev det ganska snabbt rejäla sprickor i huvudramen där fjäderbenen till driven var bultade. Bilen skickades till Laxå där hela bilen delades och försågs med ytterligare in ramprofil, bilen är den enda jag hört talas om som hade tredubbel huvudram!

Om bilen var stötig från början så blev den ju inte mjukare av det här, nu sviktade inte ramen mer...

Mitt misstag var att jag förutsatte att man skulle använda Scanias originalkomponenter när man byggde bilen vilket man alltså inte gjorde, skulle jag göra om proceduren skulle det naturligtvis vara skrivet i ordern.

När alla dom här problemen visade sig ville jag att fjädringen åtminstone på driven skulle bytas ut mot original, eller byggas om så att geometrin blev rimlig, men Scania vägrade.

Konceptet att köra växelflak på trailer visade sig vara lyckat men alla problem med bilen gjorde att projektet lades ner efter bara två år.

Det blev en tvist med Scania där dom till slut fick tillbaka sitt lärlingsprov och vi fick en 143 pusher istället.

Scania visade sedan prov på sällsynt dålig affärsmoral och sålde bilen till en kille utan att åtgärda den, han led med bilen i några år innan han kursade.

Här är en bild på bilen och Tom som körde den från början, här är bilen ganska ny och axeltillverkarens reklam sitter kvar på farligt godsskylten.

Tom körde bilen i ca ett år, sedan vägrade han och vi anställde en ny kille till det här. Efter ytterligare ett år vägrade även han att befatta sig med bilen, det blev slutet för det här projektet.

Stina.

62558_4166916864403_312320294_n[1].jpg
62558_4166916864403_312320294_n[1].jpg (74.83 KiB) Visad 18255 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: 142 H

Inläggav Gösta » 07 mar 2015, 21:21

Ja det var ord och inga visor Tack
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: 142 H

Inläggav olle i skogen » 22 mar 2015, 20:31

Kå i Klippan hade en liknande trailer för lösflak.var det denna trailer kanske.
olle i skogen
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 feb 2009, 12:10

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster