Det stora problemet på bilen var fjädringen bak. Vi köpte ett 4X2 H chassie som byggdes om till luftfjädrad pusherbil på Scanias chassieverkstad i Laxå. En italiensk Fia Ceshi pusheraxel monterades, både den och drivaxeln försågs med luftfjädring från holländska Weweller.
Geometrin i fjädringen som dom monterade på i första hand driven var helt galen så fjädringen blev i princip obefintlig. Bilen var hemska att köra och allt slogs sönder, inklusive bilen själv.
Jag ifrågasatte konstruktionen redan innan bilen levererades, men sånt begrep ju inte jag. Scanias duktiga tekniker hade ju räknat ut det här!
Alla ojämnheter i vägen gick rakt upp i ramen, trots att bilen hade den kraftigare dubbelramen blev det ganska snabbt rejäla sprickor i huvudramen där fjäderbenen till driven var bultade. Bilen skickades till Laxå där hela bilen delades och försågs med ytterligare in ramprofil, bilen är den enda jag hört talas om som hade tredubbel huvudram!
Om bilen var stötig från början så blev den ju inte mjukare av det här, nu sviktade inte ramen mer...
Mitt misstag var att jag förutsatte att man skulle använda Scanias originalkomponenter när man byggde bilen vilket man alltså inte gjorde, skulle jag göra om proceduren skulle det naturligtvis vara skrivet i ordern.
När alla dom här problemen visade sig ville jag att fjädringen åtminstone på driven skulle bytas ut mot original, eller byggas om så att geometrin blev rimlig, men Scania vägrade.
Konceptet att köra växelflak på trailer visade sig vara lyckat men alla problem med bilen gjorde att projektet lades ner efter bara två år.
Det blev en tvist med Scania där dom till slut fick tillbaka sitt lärlingsprov och vi fick en 143 pusher istället.
Scania visade sedan prov på sällsynt dålig affärsmoral och sålde bilen till en kille utan att åtgärda den, han led med bilen i några år innan han kursade.
Här är en bild på bilen och Tom som körde den från början, här är bilen ganska ny och axeltillverkarens reklam sitter kvar på farligt godsskylten.
Tom körde bilen i ca ett år, sedan vägrade han och vi anställde en ny kille till det här. Efter ytterligare ett år vägrade även han att befatta sig med bilen, det blev slutet för det här projektet.
Stina.
![62558_4166916864403_312320294_n[1].jpg](./download/file.php?id=13229&sid=46fd5a58f4953760e4ed72be8c0a7a48)
- 62558_4166916864403_312320294_n[1].jpg (74.83 KiB) Visad 18260 gånger