Ja, när sågverket som min far arbetade för behövde makadam för någon utbyggnad i mitten på 50-talet gällde handkraft. Två man och jag i knät på en av dem åkte i Titanen och jag minns denna handlastning väl. Tre man mad varsin spade fick verkligen göra rätt för lönen eller skall jag säga att det var underbetalt. Minns hur flaket långsamt fylldes genom att gruset kastades upp liksom omlott så det hela tiden kom grus och småsten. Tror att man hann med 3 lass på en dag då köravståndet endast var 3-4 km.
Den första verkligt fina innovationen för att underlätta människans tunga börda var baklastaren. För sågens del blev den både grus, timmer och- virkeslastare. Truck hade dom för tyngre sysslor.
Dock fick jag tidigt (50-talets första hälft) se byns åkare med sin 2-axlade Scania-Vabis som alltid körde grus införskaffa en lastare som var en BM eller VOLVO traktor med dubbelmontage och ett lyftarrangemang framtill och skopa som var V-formad framtill. Hur aggregatet såg ut går inte att beskriva men, när han hade fått grus i skopan och körde mot lastbilen och stannade över flaket sträckte föraren ut armen genom ett hål i hytt och drog i en spak så att skopan tippade framåt.
Att döma av bilden så verkar den där eldrivna lastaren avancerad för sin tid. Visst måste man nog kasta på sand och jag vet ej om där fanns något transportband som förde sanden längst fram till bilen så att den fick köra fram sedan. Om det var någon skakgrej också vet man inte för man kanske ville sålla bort smärra stenar.
Kanske någon har sett något liknande?
Lars-Gunnar