Risebjär, grustaget Arrie

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Risebjär, grustaget Arrie

Inläggav Lars-Gunnar » 17 jul 2010, 22:30

Hej!

Kanske platsen är välbekant för flera av er?

Fann denna PDF-fil som handlar om exploateringen av Arrie grustag, kalkstensfabrik och cementfabrik. Många intressanta bilder av Rundnosar och lastmaskiner som drevs med EL.

Texten är läsvärd. Från ånga till förbränningsmotorn där lastbilarna konkurrerade ut järnvägen som gruskörare. Även vad som hände med verksamheten under kriget och bränsle och däckbristens år.

Du Anders Ason som hade en far som körde cement får här se en balja på flaket med sidotömning verkar det som.

Länk: http://www.arrie.se/dokument/Risebjar.pdf

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Risebjär, grustaget Arrie

Inläggav Anders Ason » 18 jul 2010, 08:54

Mycket intressant dokument du hittat.

Några kommentarer:

En mycket bra och typisk beskrivning av den utveckling som skedde på många ställen i landet. Noteras att handlastningen av järnvägsvagnarna gick relativt fort, att den nya moderna och eldrivna lastningsapparaten förm. ändå fick matas med skyffel och handkraft, upp med bilarna på en ganska smäcker konstruktion fem våningar upp måste ha varit "spännade" för förarna - hoppas att ingen olycka inträffade, en bil väckte särskilt intresse - en rundnos med platta skärmar och mycket hög markfrigång. En av de få allhjulsdrivna Volvo byggde för civilt bruk? (se bild)

Kan inte påminna mig om att ha sett en cementbalja med sidotömning, men är här osäker. Min far körde enbart cement och betong de sista åren i sitt yrkesverksamma liv, i tiden var det annars långtrad -> grus och styckegods lokalt. (Som bekant ville jag ju inte överta åkeriet när hans hälsa sviktade.)

arriegrus1.jpg
En delförstoring från rapporten med lite dålig upplösning.
arriegrus1.jpg (36.88 KiB) Visad 15955 gånger

arriegrus2.jpg
Notera bilen längst bort
arriegrus2.jpg (77.21 KiB) Visad 15955 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 19 jul 2010, 18:46

Ja, när sågverket som min far arbetade för behövde makadam för någon utbyggnad i mitten på 50-talet gällde handkraft. Två man och jag i knät på en av dem åkte i Titanen och jag minns denna handlastning väl. Tre man mad varsin spade fick verkligen göra rätt för lönen eller skall jag säga att det var underbetalt. Minns hur flaket långsamt fylldes genom att gruset kastades upp liksom omlott så det hela tiden kom grus och småsten. Tror att man hann med 3 lass på en dag då köravståndet endast var 3-4 km.

Den första verkligt fina innovationen för att underlätta människans tunga börda var baklastaren. För sågens del blev den både grus, timmer och- virkeslastare. Truck hade dom för tyngre sysslor.

Dock fick jag tidigt (50-talets första hälft) se byns åkare med sin 2-axlade Scania-Vabis som alltid körde grus införskaffa en lastare som var en BM eller VOLVO traktor med dubbelmontage och ett lyftarrangemang framtill och skopa som var V-formad framtill. Hur aggregatet såg ut går inte att beskriva men, när han hade fått grus i skopan och körde mot lastbilen och stannade över flaket sträckte föraren ut armen genom ett hål i hytt och drog i en spak så att skopan tippade framåt.

Att döma av bilden så verkar den där eldrivna lastaren avancerad för sin tid. Visst måste man nog kasta på sand och jag vet ej om där fanns något transportband som förde sanden längst fram till bilen så att den fick köra fram sedan. Om det var någon skakgrej också vet man inte för man kanske ville sålla bort smärra stenar.

Kanske någon har sett något liknande?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Lasse Hsand » 21 jul 2010, 12:14

Är det en sån här som är på bilderna fast den verkar klädd på sidorna. När användes dom 40/50talet drevs dom med el.motor bensin motor. Nån som har mer information . Hittade den här i helgen i ett gamalt grustag. Hälsn Lars
lastare.jpg
lastare.jpg (49.94 KiB) Visad 15820 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Per Thomson » 23 jul 2010, 16:43

Här är förmodligen en sådan lasstare som du menar Lars-Gunnar.

När jag ser denna bild dyker en historia upp:
Killen på traktorn tyckte att jag inte var någon riktig kar då jag inte hade lärt mig snusa fastän jag var 15 år. Nåväl jag fick väl lära mig då och tog emot en pris och lade in innanför överläppen. Det här hände i en gammal Viking och vi var på väg hem efter att ha levererat sisådär en 18 ton kartongpapp från Fors till Kumla och det var väl någon timme kvar på resan när mitt enda snusförsök företogs.

Det gick inte alls bra, det blev som en tonårs-fylla och när jag skulle cykla hem från garaget på kvällen upptäckte jag att jag inte kunde cykla och mådde förfärligt illa.

Ove_033.jpg
Ove_033.jpg (136.64 KiB) Visad 15741 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lasse Hsand » 23 jul 2010, 18:08

Är det den där modellen som kallas för vävstol? Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lars-Gunnar » 24 jul 2010, 01:41

Per Thomson skrev:Här är förmodligen en sådan lasstare som du menar Lars-Gunnar.

När jag ser denna bild dyker en historia upp:
Killen på traktorn tyckte att jag inte var någon riktig kar då jag inte hade lärt mig snusa fastän jag var 15 år. Nåväl jag fick väl lära mig då och tog emot en pris och lade in innanför överläppen. Det här hände i en gammal Viking och vi var på väg hem efter att ha levererat sisådär en 18 ton kartongpapp från Fors till Kumla och det var väl någon timme kvar på resan när mitt enda snusförsök företogs.

Det gick inte alls bra, det blev som en tonårs-fylla och när jag skulle cykla hem från garaget på kvällen upptäckte jag att jag inte kunde cykla och mådde förfärligt illa.

Ove_033.jpg

Tack Per!

Som jag mins så var det en sån här makapär som är på fotot.

Vad gäller att snusa så fick jag försöka på det sågverk jag sommarjobbade på och jag var nog 15 år jag också. Tog en rejäl nypa snus och la under under överläppen. Kände att det ran snus med saliv som jag var tvungen att spotta ut. Precis som du var fick jag känning av magen och var till slut tvungen att gå bakom knuten och spy. Alldrig mer att jag tog en snus. Det fanns ju många snussorter och styrkor och smaken var ju olika men det jag tog var helsvart och halvfuktigt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 25 jul 2010, 12:23

Anders Ason skrev:Mycket intressant dokument du hittat.
en bil väckte särskilt intresse - en rundnos med platta skärmar och mycket hög markfrigång. En av de få allhjulsdrivna Volvo byggde för civilt bruk? (se bild)

Nog är det en TLV130/140, men med tanke på skärmarna så är det säkerligen en av försvarets fd. bilar, eftersom det var bara de som utrustades med de här skärmarna. Dock har jag tidigare inte sett det på fyrhjulsdrivna bilar. Men kanske har den blivit modifierad i efterhand?

Väldigt intressant läsning om grustaget! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 22 okt 2011, 23:19

Öppnar tråden igen Per då jag har tillägg.

Det fanns en likadan lastraktor i min hemby Hällnäs där jag växte upp. Det var absolut under andra halvan under 50-talet. Det var en åkare i byn som hade den samt en 2-axlig Scania-Vabis. Om det var en skakfyra vet jag inte men jag åkte en hel del med yngste sonen. Traktorn hade dubbelmontage och en röd hytt av något kraftigt plastliknande material med hål på vänster sida så att skopan skulle kunna tömmas av föraren. De körde lite neråt när de skulle hämta grus därför var det dubbelmontage. Det var ju en revolution med denna traktor i inlandet i Västerbotten och jag måste säga 1aatt åkaren var framsynt, Brukligt var ju att tre man lastade.
Jag följde med far en gång då de skulle handlasta 10 500 kg inte ren sand utan jag tyckte det var mer blandat. Två man inklusive far var det och det tog sin rundliga tid. Fars arbetsgivare var ju inom sågbranschen så gruskörning var sällsynt.

Jag har sett hur man använde transportband i Södra Sverige och på så sätt sparade axlarna när man inte behövde slänga gruset over balken.

Vad var det för fabrikat på lastaren och vem/var gjordes den?

Er förbundne Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 05 mar 2015, 00:06

Anders Ason skrev
Mycket intressant dokument du hittat.
en bil väckte särskilt intresse - en rundnos med platta skärmar och mycket hög markfrigång. En av de få allhjulsdrivna Volvo byggde för civilt bruk? (se bild)

Anders skrev vidare
Nog är det en TLV130/140, men med tanke på skärmarna så är det säkerligen en av försvarets fd. bilar, eftersom det var bara de som utrustades med de här skärmarna. Dock har jag tidigare inte sett det på fyrhjulsdrivna bilar. Men kanske har den blivit modifierad i efterhand?

Bilarna tillhörde AB Skabersjö Industrier (som det också står på bildörrarna). AB Skabersjö Industriers bilpark var mycket omfattande, långt fler än vad som syns på bilden.
Bakom AB Skabersjö Industrier stod greve Stig Thott boende på Skabersjö slott.
Han inhandlade den "onormalt" höga rundnosen av modell TLV142-M i oktober 1945. Så vitt jag kan bedöma har den inte haft något militärt förflutet.
Bilens chassinummer var 37.
TLV142-M var ju egentligen en produkt för militära ändamål, men det förekommer en hel del rent civila bilar också.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 25 sep 2015, 20:03

AB Skabersjö Industrier hade en stor mängd lastbilar i sin bilpark, mestadels Volvo men också många, som vi idag betraktar som "udda" märken.

Anders Ason skrev i tidigare inlägg
Kan inte påminna mig om att ha sett en cementbalja med sidotömning, men är här osäker.

Här är en av Skabersjö Industriers Ford Thames Trader med sidotömd cementbalja. Mitt minne säger att den här typen av betongbaljor var mycket vanlig på 1950-talet och början av 1960-talet.

M11695 - Ford Thames Trader 75D 138-11 - 1958 - Ch # 510E-11043 - (Sedan M18064 Traktor) - jb150421002 (SDS).JPG
M11695 - Ford Thames Trader 75D 138-11 - 1958 - Ch # 510E-11043 - (Sedan M18064 Traktor) - jb150421002 (SDS).JPG (77.25 KiB) Visad 13670 gånger

M11695 - Ford Thames Trader 75D 138-11 - 1958 - Ch # 510E-11043 - (Sedan M18064 Traktor) - jb150421001 (SDS).JPG
M11695 - Ford Thames Trader 75D 138-11 - 1958 - Ch # 510E-11043 - (Sedan M18064 Traktor) - jb150421001 (SDS).JPG (70.29 KiB) Visad 13670 gånger

Bilderna är hämtade från http://www.bilderisyd.se/

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack