Minnen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Minnen

Inläggav Z 1578 » 05 dec 2014, 17:16

:lol:
Andreas
Z 1578

Inläggav Thomas Almen » 06 dec 2014, 20:54

Men Hasse då, hur du behandlat Lagens väktare!....
Thomas Almen

Inläggav sjömannen » 06 dec 2014, 20:57

Thomas Almen skrev:Men Hasse då, hur du behandlat Lagens väktare!....

Han "bad" ju om det Thomas

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 07 dec 2014, 19:31

Ja för tusan Thomas, visst måste du hålla med sjömannen "han bad ju om det" :mrgreen:

Jag tror nog att insikten om varifrån rökmolnet kom fanns där men hur skulle det kunna bevisas. Karln hade bara att bita i det sura äpplet och dra vidare.
Sämre gick det för mig, efter 60 mils nattkörning med Oves LBS76:a och treaxligt släp var jag inte riktigt lika alert att kolla backspeglarna förrän det var försent. Denna gång var det en fjällko-målad Porsche som jag givetvis borde ha sett. Ja, jag såg honom faktiskt, ryckte till lite på ratten och han han inte med att gömma sig. Lappen med domslutet har jag kvar, det står att jag körde i 75 km/h men med släp var endast 50 km/h tillåtet.

Historien väcker till minnet en annan episod med avgasmoln, det var vid en gränsövergången i DDR för att komma in till Västberlin. En kolonn med stora 6-hjulsdrivna USA lastbilar som skulle in till Västberlin väntade på att få passera. Några ryska militär-höjdare spatserade långsamt längs kolonnen och låtsades kontrollera. Väl i höjd med min bil som stod i ett parallellt led med USA kolonnen, observerade jag hur föraren i den närmsta bilen "miklade" på något sätt med motorn, minns inte hur, men jag förstod att han "laddade". Rökbomben briserade precis i rätt ögonblick och ett tag blev jag nästa rädd att WW2 skulle ta fart igen efter det rytande och skrikande som uppstod. Förmodligen han ryssarna upptäcka att jag inte lyckades dölja smilbandet för jag utsattes för en milt sagt rigorös kontroll. Trots att min last var endast 30 cm hög och de lätt skulle ha kunnat gå över lasten för inspektion efter att ha klivit in genom en bakdörr, så blev det order om att kapell upp längs hela trailerns sida och alla lämmar måste fällas. När det var utfört fick jag inte närvara utan istället motades jag ner till en underjordisk kontrollstation där jag för kroppsvisitering tvingades klä av mig helt. Givetvis bara för att bestraffa och förödmjuka mig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 07 dec 2014, 20:03

:lol: ..han petade nog i kallstarten,,,,,men ett hårt straff för ditt leende

Sjömannen
sjömannen

Re: MinnenTransport till forna DDR på 80-talet!

Inläggav 30Fredrik » 08 dec 2014, 11:26

Hej! Har med stor behållning läst alla inlägg på Minnen-sidan och tänkte nu plita ner några rader om en av många frystransporter till det forna DDR i början av 80-talet! Körde hos Stjärnströms Åkeri fr.o.m 80 och framåt. 1981 och nåt år framåt körde vi många last av fryst nötkött från Slakteriförbundets många anläggningar till olika fryshus i DDR. Ska nu berätta om en rolig händelse som hände på ett rastställe utanför Magdeburg. Hade kört ner på TIR-vägen, alltså den godkända vägen för Västbilar från Sassnitz mot Rostock och vidare genom Berliner Ring och ner till Magdeburg. Kom ner till raststället på eftermiddagen och skulle få lossa nästa morgon inne i Magdeburg. Bara gilla läget och sätta igång och fixa lite käk+kaffe!! Satt där i godan ro och åt och drack och njöt av folklivets alla Drabanter som med ett moln av blårök lämnade Tankstället!!! Då dyker det upp ett gäng av OstFritzarnas beskyddare, alltså Ryska Militärer, på parkeringen och stannar framför min Scania 110. Kolonnen består av 3 Ryska Jeepar och hela gänget är omkring ett 20-tal man! Officerare+Manskap. Dom har tydligen varit och läskat sej någon stans för stämningen är hög hos dom med Eklöv på axelklaffarna!!! En av dom med Eklöv på axlarna får syn på mitt rede och konstaterar att det måste vara en bil från nåt kapitalistiskt samhälle!!! Han styr sina vingliga steg mot min Scania och stannar och gör ställningssteg och stram honnör vid min högra dörr där jag sitter och dricker kaffe och kollar in spektaklet!! Guten Abend, Kollega börjar han sin konversation när jag öppnar dörren!! Diverse artighetsfraser kommer igång på både Tyska+Ryska och Svenska!! Han har hela tiden svårigheter med balansen på grund av för mycket Vodka!! Till slut kryper det fram hans undran " Har jag möjligen någon som han skulle kunna få köpa av mej, för hans fru har födelsedag och han hade lovat att komma hem med en överraskning???" Det enda jag kunde bidra med av ett 6-pack Cola+en nätkasset Apelsiner,en bristvara i forna DDR och även för Ryssar. Ja det skulle ju vara toppen, att komma hem till fru med det som födelsedagspresent, tyckte han! Nu kom nästa fråga " Priset, för han ville inte på något sätt tigga det här av mej!!" Hade länge gillat dom här Ryska Eklöven som han hade på axelklaffarna, så frågan blev ju ifall han hade några såna i Jeepen! Rysk kallelse på en menig att det skulle kollas ifall några Eklöv fanns i någon av fordonen!! Efter att vi stått och språkat och druckit kaffe med Cognac vid min bil, så kommer den arme ryska chauffören fram och anmäler att det inte fanns några ordnar i nån av fordonen!!! Då händer följande, som jag aldrig kommer att glömma så länge jag lever, den Ryska höga Officeren degraderar sej på stånde fot,där på parkeringen utanför min Scania! Med 2 kraftiga ryck så sliter han av sej bägge axelklaffarna från sin vapenrock och överlämnar dom till mej under stram honnör!!! Därefter lämnar hela gänget rastplatsen med buller och bång!!! Han degraderade sej alltså för ett 6-pack kaptialistisk Cola+ en nät kasse Apelsiner!!! Ganska komiskt och axelklaffarna har jag fortfarande kvar!!!! GOD JUL+Gott NYTT ÅR på er alla!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav magirus » 08 dec 2014, 22:06

Mera minnen, Tack :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav sjömannen » 10 dec 2014, 11:41

Omvänd psykologi- Ibland kunde det löna sig att inte vara allt för stor i käften vid konfrontation med motståndsrörelsen, det kanske aldrig är speciellt lönsamt, men hade ofta enormt svårt att tiga vid dessa möten. Detta var en fredag em, hade vart uppe i Mora, o på väg hem. Hade hoppat in denna dag åt ett större åkeri från Norrland. En 110 a me skåp som såg riktigt bra ut, men en riktigt gammal mjärde till släp efter. En gammal trailer med kortboggie o en ännu äldre Dolly, lämmarna stod ut ganska bra, den såg väl mer eller mindre ut som en rund eka bakifrån. Färgen syntes knappt då den va rostbrun efter att uteslutande gått på järnväg ett antal år, och säkert aldrig heller blivit tvättad. Den såg helt enkelt för j-ig ut. Vid Insjön kommer en Polis ikapp, o kör förbi, han va ensam. Förmodligen hade han suttit bakom och tajat upp sig på släpet, och fått upp ångan rejält, så inte helt otippat stod han vid nästkommande P-ficka och vinkade in mig. Jag stannar o kliver ur och möts av en enormt frustrerad man, snudd på tokig. Han gick längs släpet o formligen skrek att sådant här skit borde inte få rulla efter vägen. Han klev upp på hjulet o slet som en psykopat i lämmarna Det var det ena efter det andra. Jag tittar på honom o säger lugnt- Va tycker du om bilen då?,,, Han tystnar, o säger,, den ser bra ut, Okey,,, säger jag, vill du se mitt körkort?...han börjar ånyo tugga om släpet, helt i toppform. Vi gör så här-säger jag- Jag sparkar upp dobben, vevar ner stödhjulet o åker hem o gör helg, så kan du stå här o besikta o göra precis vad du vill me släpet-för jag skiter i vilket, för de är inte mitt, ni kan få umgås hela helgen om du vill. Hans frustration försvann i ett nafs. Efter en tystnad i ca tio sekunder börjar han....Du ,du kan väl säga åt dom att dom fixar till, de o de o de i alla fall? -Det skall jag göra svarar jag, vartefter han önskar mig en god helg o åker därifrån. Min tanke när jag for iväg var,- va fort saker o ting kan ändras beroende på hur man hanterar en situation.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav 30Fredrik » 10 dec 2014, 16:03

Ja, du Sjömannen,ibland kan man undra om alla i den mobila motståndsrörelsen är från en annan planet och alla heter nog "ALLAN" !!!! Ha det gott i vintermörkret! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Re:Min vän Kalle med Hatten.

Inläggav 30Fredrik » 16 feb 2015, 06:04

Hej alla Forumsfolk! Sitter här nere i Filippinerna i +30 och solsken och har tid över för minnen från forna dagar bakom lastbilsratten och tankarna hamnar återigen hos Stjärnströms och alla dom lite udda chaffisar som fanns där, inget ont om dom men som sagt lite udda! En av dom," Kalle med Hatten" och jag hade en del körning ihop Bl.a. den här svängen ner till Belgrad i Forna Jugoslavien i Juli 1985 som jag ska återge här. Kalle hade fått det öknamnet på grund av att han hade en röd Reklamhatt på skallen när han körde ut från Svea Rike och en Grön sådan på väg hem till Sverige!! Nåväl, Lennart Stjärnström hade skickat upp Kalle+undertecknad till en firma i Sätra Brunn utanför Sala för att lasta rostfria plåtar till ett nytt reningsverk i Belgrad. Plåtarna hängde i kassetter monterade på SJ-Pallar, ett ansenligt antal så det skulle gå åt Kalles Scania 110a+Släp och min Jumbotrailer. Vi var på plats på Torsdagsförmiddagen och lastningen gick bra så runt 14.00 var allt klart. Jag började dra spännband runt mina pallar för att vara riktigt säker på att lasten inte skulle kalva och ställa till problem. När jag var klar, gick jag över till Kalle för att kolla hur det flöt för honom. Kalle stod i sin skitiga overall och rökte och såg belåten ut! "Va fan Kalle ska du inte dra några spännband över lasset, du har ju 2 pallar i höjd" var min fråga?? " Nej för fan det väger ju inget, så det är helt onödigt"!! blev svaret. "Ja,Ja du gör som du vill" Vi fick alla handlingar till tullen från firman och drog iväg ner till Kalles fru i Kolbäck som skulle ha käk klart när vi kom. Vi landade i Kolbäck, åt+drack och Kalle fyllde på lite i sin väska och så bar det av mot Ystad. Runt midnatt slog vi läger i Ödeshög och så långt hade allt gått bra. Framme i Ystad vid 15.00 dan efter, vi hade gott om tid för vi var bokade med kvällsfärjan till Polen så vi gjorde alla handlingar klara hos Tullen i Ystad och tog det lungt i väntan på avfärd mot Polen senare på kvällen. Överfarten var den vanliga med erbjudande att växla svart med besättningen och även köp av diesel svart förståss, men vi avböjde, dels hade vi massor av zloty kvar sen sist och vi hade bättre dieselköp längre ner i Polen, så vi käkade och gick och knöt oss för att vara på bettet nästa morron i Swinutszje. Inga problem med den Polska tullen, allt stämplat och klart inom en timma och vi drog vidare söderut mot Kudowa, gränsövergången mot Tjeckoslovakien. An nån anledning lät jag Kalle köra först bara för att ha koll på Hans obandade rede,Polska vägarna var ju inte Autobahn direkt på den tiden. Men allt rullade på bekymmersfritt och jag tänkte att Kalle kanske hade rätt i alla fall med det där med spännband. Runt 12,00 kör Kalle in på en skuggig parkering och stannar, kommer fram till min bil och säjer" Nu, Fredrik ska Kalle bjuda på käk,det blir Bacon och Makaroner, klassisk långtradarrätt, snabbt och lattlagat" Fram kommer gasolbutten,stekpanna+kastrull. Gasolen ställs innanför framrutan i Kalles 110a och snart är Kalle i fåll gång med pannor+kastruller. "Går snabbare om man lagar käket inne i hytten" ropar han och steckflottet från all Bacon rann från framrutan!! Med en smäll sprack framrutan av all hettan från gasolen. " Ja vem fan trodde att det skulle hända, men Lennart har säkert nån gammal ruta hemma i Sundsvik" blev Kalles kommentar!!! Ja,Ja efter att ha käkat och diskat upp i Kalles 110a så anländer vi till Kudowa framemot aftonen. Marion, det Polska tullsvinet var inte på plats så allt var överstökat på en timma och vi kunde rulla vidare in i Tjecko och slå läger för natten. Upp tidigt nästa moron kocka kaffe+göra frukost och komma iväg ner mot motorvägen Prag-Bratislava. Kalle först och Jag strax bakom, ut på Autobahn och kommer till Bratislava utan problem. Alla som for genom Bratislava på 80-talet ner mot Gränsen Rieka mot Ungern kommer nog ihåg hur dålig gatan var utan för Zoo i Bratislava. Kalle kommer med god fart in mot Zoodelen men upptäcker för sent att det är en stor asfaltkant mitt i gatan,och släpet gör ett kast åt höger! Den syn som jag då såg glömmer jag aldrig, Kalles släp blev 3.50m brett och kapellet var som en spärrbalong. Pallarna hade kalvat inne i släpet och hotade att spränga lämmarna! Kalle såg inget utan körde på som om inget hade hänt! I kön innan gränsen till Unger hade vi lite överläggningar om vad göra! Nu tog Kalle fram spännband och drog 4 stycken över alltihop, bara för att komma vidare in i Ungern. Ja Tjeckerna ville ju bli av med oss så in i Ungern med oss snabbt och ungrarna var slö och kollade inte så noga så efter nån timma kunde vi fortsätta mot kvällens stopp, Keskemeth och Kvarnresturangen. Kalle först och Jag efter på TIR-vägen ner mot Keskemeth. Kommer dit med Kalles breda släp, parkerar på planen utanför Kvarnen och kopplar ifrån Kalles släp, för han hade kommit på en lysand ide hur han skulle fixa det hela! Det hela gick ut på att han skulle tryck tillbaka pallarna i rätt läge med bilens bakstam! Höger+vänster sida angreps och släpet var plötsligt 2,60 brett igen! Kalle kommer ut och kollar läget " Lätt som en plätt" var Kalles kommentar! " Nu är det en dusch + mat som gäller" var nästa kommentar. Kalle var känd för att ha dåligt " Kom nu Kalle så går vi och knoppar" " Kommer strax," blev svaret! Nästa morgon ,inte ett liv i Kalles Hytt, jag bankade på och efter nån minut kikar Kalle ut genom den nervevade sidorutan!! Synen är obeskrivlig, Kalle har ett vänster Blåöga efter att ha kommit i slagsmål med Tysken som Kalle tyckte var en skitstövel. Efter att Kalle hade vaskat av sej det värsta och fått lite frukost så fortsatte vi mot Juggogränsen. Halvvägs kom Kalle ifatt en Bonnfora, traktor+släp och när han skulle köra om Bonnfora tog han ut svängen för hårt och släpet krängde till igen och blev på nytt omkring 3.50m brett! Framme vid gränsövergången till Juggo ville Ungrarna bli av med Kalle så fort som möjligt, stämplade våra papper och motade iväg oss till Juggotullen. För mej var det inga problem men för Kalle blev det tvärstopp, tillbaka till Ungersidan igen, Kalle fick lasta om släpet hos HungarCamion på gränsen innan han blev insläppt i Jugoslavien. Jag själv förtullade i Belgrad måndagmorgon, blev hämtad av firman som skulle montera dom rostfria plåtarna i det nya reningsverket och firman var Svensk!! " Men ni skulle ju vara 2 bilar, var är den andra"?? blev frågan!! Fick förklara hur läget var och attt han nog skulle komma senare på dagen, kanske dan efter?? Vad som sen hände är lite oklart, men Kalles släp stjälpte med dom efterlängtade plåtarna i en skarp kurva innan Dolga Vas och allt blev skrot. Kalle påstod att han hade spännt fast pallarna efter att ha lastat om hos HungarnCamion, men fan vet!! Jag mötte Kalle 1 vecka senare när han stod i kön på väg in mot färjan i Sassnitz, Kalle klädd i grön Hatt på väg hem,lämmarna+kapell+kapellställningen skrot och jag på väg söderut igen!!! Ja sånt hände ibland på Stjärnströms!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav magirus » 16 feb 2015, 11:14

Det är roligt att läsa denna tråd!! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav sjömannen » 16 feb 2015, 18:19

Kul och mycket roande läsning Fredrik,,,tänker på din kollega,,,har sett en del under åren med samma stuk angående att förankra lassen,,, en klassisk replik,,,; "de står",,-ja, men ska du inte banda där?..-"Nädå ingen fara de stååår" ,ofta med samma resultat som för din kompis,,, :lol:

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 22 feb 2015, 21:44

Tack Fredrik! Håller med båda föregående inlägg och säger bara "tur att man slutade i tid". :lol:
Även Sjömannen förtjänar stort tack!

Under 60 -talet var spännband ännu inte uppfunna, travarna med rostfri plåt, ofta flera emballerade paket blev iregel inte högre än ½ meter men ändå så "slog" man kätting runt travarna och björnade hårt, nästan så att emballaget flisades. Var det utrymme över mot trailerns framstam var man noga med att förstänga med lastpallar eller annat virke. Under 60-talet var nog vägarna en bit ännu sämre över öst.
Nåväl, även om den händelse som jag redovisar länkad sida här inte handlar om öst, så handlar den också om ett missöde med lastsäkring och kan kanske passa in även här, leta upp mitt inlägg på den här sidan http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=27&t=3269&p=22402&hilit=bandrullar#p22402
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav raggsockan » 27 apr 2016, 18:05

kul tråd :D mycket lästvärd :D

har själv inga minnen och dela med mig av
bara en för ny timmer bil med full lass tall timmer ut och halka på vinter vägar :)
raggsockan

Inläggav Per Thomson » 27 apr 2016, 21:32

raggsockan skrev:kul tråd :D mycket lästvärd :D

har själv inga minnen och dela med mig av
bara en för ny timmer bil med full lass tall timmer ut och halka på vinter vägar :)

Den ser vi fram emot att få ta del av. Halka på vintervägar kan vara marigt. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack