av 30Fredrik » 16 feb 2015, 06:04
Hej alla Forumsfolk! Sitter här nere i Filippinerna i +30 och solsken och har tid över för minnen från forna dagar bakom lastbilsratten och tankarna hamnar återigen hos Stjärnströms och alla dom lite udda chaffisar som fanns där, inget ont om dom men som sagt lite udda! En av dom," Kalle med Hatten" och jag hade en del körning ihop Bl.a. den här svängen ner till Belgrad i Forna Jugoslavien i Juli 1985 som jag ska återge här. Kalle hade fått det öknamnet på grund av att han hade en röd Reklamhatt på skallen när han körde ut från Svea Rike och en Grön sådan på väg hem till Sverige!! Nåväl, Lennart Stjärnström hade skickat upp Kalle+undertecknad till en firma i Sätra Brunn utanför Sala för att lasta rostfria plåtar till ett nytt reningsverk i Belgrad. Plåtarna hängde i kassetter monterade på SJ-Pallar, ett ansenligt antal så det skulle gå åt Kalles Scania 110a+Släp och min Jumbotrailer. Vi var på plats på Torsdagsförmiddagen och lastningen gick bra så runt 14.00 var allt klart. Jag började dra spännband runt mina pallar för att vara riktigt säker på att lasten inte skulle kalva och ställa till problem. När jag var klar, gick jag över till Kalle för att kolla hur det flöt för honom. Kalle stod i sin skitiga overall och rökte och såg belåten ut! "Va fan Kalle ska du inte dra några spännband över lasset, du har ju 2 pallar i höjd" var min fråga?? " Nej för fan det väger ju inget, så det är helt onödigt"!! blev svaret. "Ja,Ja du gör som du vill" Vi fick alla handlingar till tullen från firman och drog iväg ner till Kalles fru i Kolbäck som skulle ha käk klart när vi kom. Vi landade i Kolbäck, åt+drack och Kalle fyllde på lite i sin väska och så bar det av mot Ystad. Runt midnatt slog vi läger i Ödeshög och så långt hade allt gått bra. Framme i Ystad vid 15.00 dan efter, vi hade gott om tid för vi var bokade med kvällsfärjan till Polen så vi gjorde alla handlingar klara hos Tullen i Ystad och tog det lungt i väntan på avfärd mot Polen senare på kvällen. Överfarten var den vanliga med erbjudande att växla svart med besättningen och även köp av diesel svart förståss, men vi avböjde, dels hade vi massor av zloty kvar sen sist och vi hade bättre dieselköp längre ner i Polen, så vi käkade och gick och knöt oss för att vara på bettet nästa morron i Swinutszje. Inga problem med den Polska tullen, allt stämplat och klart inom en timma och vi drog vidare söderut mot Kudowa, gränsövergången mot Tjeckoslovakien. An nån anledning lät jag Kalle köra först bara för att ha koll på Hans obandade rede,Polska vägarna var ju inte Autobahn direkt på den tiden. Men allt rullade på bekymmersfritt och jag tänkte att Kalle kanske hade rätt i alla fall med det där med spännband. Runt 12,00 kör Kalle in på en skuggig parkering och stannar, kommer fram till min bil och säjer" Nu, Fredrik ska Kalle bjuda på käk,det blir Bacon och Makaroner, klassisk långtradarrätt, snabbt och lattlagat" Fram kommer gasolbutten,stekpanna+kastrull. Gasolen ställs innanför framrutan i Kalles 110a och snart är Kalle i fåll gång med pannor+kastruller. "Går snabbare om man lagar käket inne i hytten" ropar han och steckflottet från all Bacon rann från framrutan!! Med en smäll sprack framrutan av all hettan från gasolen. " Ja vem fan trodde att det skulle hända, men Lennart har säkert nån gammal ruta hemma i Sundsvik" blev Kalles kommentar!!! Ja,Ja efter att ha käkat och diskat upp i Kalles 110a så anländer vi till Kudowa framemot aftonen. Marion, det Polska tullsvinet var inte på plats så allt var överstökat på en timma och vi kunde rulla vidare in i Tjecko och slå läger för natten. Upp tidigt nästa moron kocka kaffe+göra frukost och komma iväg ner mot motorvägen Prag-Bratislava. Kalle först och Jag strax bakom, ut på Autobahn och kommer till Bratislava utan problem. Alla som for genom Bratislava på 80-talet ner mot Gränsen Rieka mot Ungern kommer nog ihåg hur dålig gatan var utan för Zoo i Bratislava. Kalle kommer med god fart in mot Zoodelen men upptäcker för sent att det är en stor asfaltkant mitt i gatan,och släpet gör ett kast åt höger! Den syn som jag då såg glömmer jag aldrig, Kalles släp blev 3.50m brett och kapellet var som en spärrbalong. Pallarna hade kalvat inne i släpet och hotade att spränga lämmarna! Kalle såg inget utan körde på som om inget hade hänt! I kön innan gränsen till Unger hade vi lite överläggningar om vad göra! Nu tog Kalle fram spännband och drog 4 stycken över alltihop, bara för att komma vidare in i Ungern. Ja Tjeckerna ville ju bli av med oss så in i Ungern med oss snabbt och ungrarna var slö och kollade inte så noga så efter nån timma kunde vi fortsätta mot kvällens stopp, Keskemeth och Kvarnresturangen. Kalle först och Jag efter på TIR-vägen ner mot Keskemeth. Kommer dit med Kalles breda släp, parkerar på planen utanför Kvarnen och kopplar ifrån Kalles släp, för han hade kommit på en lysand ide hur han skulle fixa det hela! Det hela gick ut på att han skulle tryck tillbaka pallarna i rätt läge med bilens bakstam! Höger+vänster sida angreps och släpet var plötsligt 2,60 brett igen! Kalle kommer ut och kollar läget " Lätt som en plätt" var Kalles kommentar! " Nu är det en dusch + mat som gäller" var nästa kommentar. Kalle var känd för att ha dåligt " Kom nu Kalle så går vi och knoppar" " Kommer strax," blev svaret! Nästa morgon ,inte ett liv i Kalles Hytt, jag bankade på och efter nån minut kikar Kalle ut genom den nervevade sidorutan!! Synen är obeskrivlig, Kalle har ett vänster Blåöga efter att ha kommit i slagsmål med Tysken som Kalle tyckte var en skitstövel. Efter att Kalle hade vaskat av sej det värsta och fått lite frukost så fortsatte vi mot Juggogränsen. Halvvägs kom Kalle ifatt en Bonnfora, traktor+släp och när han skulle köra om Bonnfora tog han ut svängen för hårt och släpet krängde till igen och blev på nytt omkring 3.50m brett! Framme vid gränsövergången till Juggo ville Ungrarna bli av med Kalle så fort som möjligt, stämplade våra papper och motade iväg oss till Juggotullen. För mej var det inga problem men för Kalle blev det tvärstopp, tillbaka till Ungersidan igen, Kalle fick lasta om släpet hos HungarCamion på gränsen innan han blev insläppt i Jugoslavien. Jag själv förtullade i Belgrad måndagmorgon, blev hämtad av firman som skulle montera dom rostfria plåtarna i det nya reningsverket och firman var Svensk!! " Men ni skulle ju vara 2 bilar, var är den andra"?? blev frågan!! Fick förklara hur läget var och attt han nog skulle komma senare på dagen, kanske dan efter?? Vad som sen hände är lite oklart, men Kalles släp stjälpte med dom efterlängtade plåtarna i en skarp kurva innan Dolga Vas och allt blev skrot. Kalle påstod att han hade spännt fast pallarna efter att ha lastat om hos HungarnCamion, men fan vet!! Jag mötte Kalle 1 vecka senare när han stod i kön på väg in mot färjan i Sassnitz, Kalle klädd i grön Hatt på väg hem,lämmarna+kapell+kapellställningen skrot och jag på väg söderut igen!!! Ja sånt hände ibland på Stjärnströms!! MVH. 30 Fredrik.