Volvo Titan i USA för testning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav herrstina- » 29 jan 2015, 23:32

NoSpinn på en axel var förödande, på två måste det vara total katastrof!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav flak » 30 jan 2015, 11:10

Kalmar Titanen hade chassinummer L49534-78
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav Anders » 30 jan 2015, 11:59

Var det samma Hendrickson-boggie på 495 som 395?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav Per Thomson » 30 jan 2015, 17:25

Någon annan kanske vet mer säkert, men jag antar att 495 hade den lite nyare med ballansaxeln avfjädrad mot ramen med ett fjäderpaket, samma som för 88-modellen. 395-modellen endast någon form av gummilagring, syns dåligt på bilden.

Volvo6x4001.jpg
Volvo6x4001.jpg (48.02 KiB) Visad 12467 gånger

05sma0037.jpg
05sma0037.jpg (203.48 KiB) Visad 12467 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav janne59 » 30 jan 2015, 17:41

En tandemdriven Titan med navreduktioner!
Hur vanligt var det?

Jan Johansson.
janne59
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 sep 2010, 21:58

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav Per Thomson » 30 jan 2015, 17:47

Anders skrev:Vad kan orsaken ha varit att ha valt en tandemboggie till en tankbil?

Anders


Befogad fråga. Skulle misstänka att det inte har varit tankpåbyggnad från början.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav Per Thomson » 30 jan 2015, 17:59

janne59 skrev:En tandemdriven Titan med navreduktioner!
Hur vanligt var det?

Jan Johansson.


Tandemdrivna Titaner var mycket ovanligt. Att Titanen (tankbilen) har navreduktion betyder att det måste vara en sent tillverkad 495:a då navreduktionen kom till i samband med utvecklingsarbetet kring 88-projektet. Skulle tippa att denna även saknar No-Spin i så fall. No-Spin hade död-förklarats i samband med 88-introduktonen. Stefan A kan detta mer säkert än vad jag kan, kanske även andra, rättningar välkomnas.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav Anders » 30 jan 2015, 21:30

Per Thomson skrev:
janne59 skrev:En tandemdriven Titan med navreduktioner!
Hur vanligt var det?

Jan Johansson.


Tandemdrivna Titaner var mycket ovanligt. Att Titanen (tankbilen) har navreduktion betyder att det måste vara en sent tillverkad 495:a då navreduktionen kom till i samband med utvecklingsarbetet kring 88-projektet. Skulle tippa att denna även saknar No-Spin i så fall. No-Spin hade död-förklarats i samband med 88-introduktonen. Stefan A kan detta mer säkert än vad jag kan, kanske även andra, rättningar välkomnas.


Missade navreduktionerna! :oops:
Var det inte så att Hendrickson-boggien med sin väldigt stötiga gång gav tandemdrift dåligt rykte?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav lokförare » 30 jan 2015, 23:20

navreduktion på titaner är mycket sällsynta
skånska cement hade två stycken i halmstad
en trailerdragare som drog tipptrailer och en
boggibil
navet till en titan är inte samma som till 88:a
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav Thomas Almen » 31 jan 2015, 10:55

Även Titan med navreduktion hade NoSpin Per.
Thomas Almen
 

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav S-V L44 » 02 feb 2015, 01:24

Tack, Flak, för uppgiften om Kalmar-bilens chassinummer.

Jag får göra en korrigering av följande text i mitt tidigare inlägg angående bilen med chassinummer 4953-25 :
Det fanns en liknande dragbil typ L49534 hos Gamla Dragarelaget i Helsingborg som hade chassinummer 4953-25 och som var av årsmodell 1963. Även denna bil saknade Turbo. Bilen hade registreringsnumret EEJ337 (tidigare M4397 och O7617), .......

Efter ett påpekande så kollade jag registreringshandlingen igen, och mycket riktigt så var den bilen försedd med en 195 hk Turbomotor.
Jag måste ha fått ett mindre hjärnsläpp när jag skrev att motorn saknade turbo. :oops:
Rätt skall vara rätt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo Titan i USA för testning

Inläggav Per Thomson » 04 feb 2015, 23:07

Thomas Almen skrev:Även Titan med navreduktion hade NoSpin Per.


OK, trodde man hade tagit lärdom och avskaffat NoSpin i samband med introduktionen av navreduktionen, men så var alltså inte fallet och jag hade fel. Bra att här finns folk som har kunnande.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst