Jag har under ganska många år haft sporadisk kontakt med en äldre gentleman som måste betraktas som expert på de olika insprutningssystemen till dieselmotorer. Tyvärr tar åldern ut sin rätt och synen är inte längre tillräcklig för att arbeta med finmekaniken i utrustningen.
Det innebär inte bara att mannen måste upphöra med den syssla som upptagit större delen av hans liv, det innebär även att möjligheten att reparera insprutningsutrustning till rimliga kostnader minskas ytterligare.
Det är ju en viss skillnad på att renovera pumpar och spridare till fordon som är i kontinuerlig drift och att hålla utrustningen användbar på fordon som körs några helger på sommaren.
Dessa förutsättningar föder naturligtvis en del ideér, bla. tanken att överta mannens maskinutrustning och det gigantiska lager av begagnade pumpar han har samlat på sig. Lagret innehåller artiklar från tidigt 50-tal fram tills pumpar med elktronisk styrning gjorde sitt intåg. De leksaker vi roar oss med är alltså väl representerade i sortimentet.
Finns det något intresse av ett utbytessystem av ekonomimodel med insprutningsdelar eller möjlighet till reparationer för rimliga pengar?
För att detta ska fungera måste utrustningen hämtas, en lokal ställas i ordning och inte minst måste jag vara lärling hos mannen under en period för att ta del av hans erfarenhet, för att det ska bli rimligt krävs det mer än mina egna maskiner som underlag.
Hobbyverksamheten med gamla bilar/maskiner växer samtidigt som möjligheterna att få lämplig vapenvård blir färre, det är en situation som på längre sikt kan äventyra vår fritidssysselsättning.
Nu undrar jag hur forumets medlemmar ställer sig till detta, är tankarna rätt eller är jag helt ute och reser?
Stina.