Insprutningssystem.

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Insprutningssystem.

Inläggav herrstina- » 28 mar 2012, 19:30

Jag har under ganska många år haft sporadisk kontakt med en äldre gentleman som måste betraktas som expert på de olika insprutningssystemen till dieselmotorer. Tyvärr tar åldern ut sin rätt och synen är inte längre tillräcklig för att arbeta med finmekaniken i utrustningen.
Det innebär inte bara att mannen måste upphöra med den syssla som upptagit större delen av hans liv, det innebär även att möjligheten att reparera insprutningsutrustning till rimliga kostnader minskas ytterligare.

Det är ju en viss skillnad på att renovera pumpar och spridare till fordon som är i kontinuerlig drift och att hålla utrustningen användbar på fordon som körs några helger på sommaren.

Dessa förutsättningar föder naturligtvis en del ideér, bla. tanken att överta mannens maskinutrustning och det gigantiska lager av begagnade pumpar han har samlat på sig. Lagret innehåller artiklar från tidigt 50-tal fram tills pumpar med elktronisk styrning gjorde sitt intåg. De leksaker vi roar oss med är alltså väl representerade i sortimentet.

Finns det något intresse av ett utbytessystem av ekonomimodel med insprutningsdelar eller möjlighet till reparationer för rimliga pengar?

För att detta ska fungera måste utrustningen hämtas, en lokal ställas i ordning och inte minst måste jag vara lärling hos mannen under en period för att ta del av hans erfarenhet, för att det ska bli rimligt krävs det mer än mina egna maskiner som underlag.

Hobbyverksamheten med gamla bilar/maskiner växer samtidigt som möjligheterna att få lämplig vapenvård blir färre, det är en situation som på längre sikt kan äventyra vår fritidssysselsättning.

Nu undrar jag hur forumets medlemmar ställer sig till detta, är tankarna rätt eller är jag helt ute och reser?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Re: Insprutningssystem.

Inläggav Anders Roger Larsson » 28 mar 2012, 19:46

herrstina- skrev:Jag har under ganska många år haft sporadisk kontakt med en äldre gentleman som måste betraktas som expert på de olika insprutningssystemen till dieselmotorer. Tyvärr tar åldern ut sin rätt och synen är inte längre tillräcklig för att arbeta med finmekaniken i utrustningen.
Det innebär inte bara att mannen måste upphöra med den syssla som upptagit större delen av hans liv, det innebär även att möjligheten att reparera insprutningsutrustning till rimliga kostnader minskas ytterligare.

Det är ju en viss skillnad på att renovera pumpar och spridare till fordon som är i kontinuerlig drift och att hålla utrustningen användbar på fordon som körs några helger på sommaren.

Dessa förutsättningar föder naturligtvis en del ideér, bla. tanken att överta mannens maskinutrustning och det gigantiska lager av begagnade pumpar han har samlat på sig. Lagret innehåller artiklar från tidigt 50-tal fram tills pumpar med elktronisk styrning gjorde sitt intåg. De leksaker vi roar oss med är alltså väl representerade i sortimentet.

Finns det något intresse av ett utbytessystem av ekonomimodel med insprutningsdelar eller möjlighet till reparationer för rimliga pengar?

För att detta ska fungera måste utrustningen hämtas, en lokal ställas i ordning och inte minst måste jag vara lärling hos mannen under en period för att ta del av hans erfarenhet, för att det ska bli rimligt krävs det mer än mina egna maskiner som underlag.

Hobbyverksamheten med gamla bilar/maskiner växer samtidigt som möjligheterna att få lämplig vapenvård blir färre, det är en situation som på längre sikt kan äventyra vår fritidssysselsättning.

Nu undrar jag hur forumets medlemmar ställer sig till detta, är tankarna rätt eller är jag helt ute och reser?

Stina.

Bara tanken att göra något sådant som att ta över detta är mycket imponerande. Jag hoppas att Du "ror detta iland" och har/får de medel som behövs till Ditt förfogande (samt ett tillräckligt stort stöd/intresse).
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Reid Hulting » 28 mar 2012, 20:26

Låter intressant, blir mer nyfiken på vad det kan handla om.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Ason » 28 mar 2012, 20:46

Vore ju helt suveränt - om det nu går att få någon ekonomi i det?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 28 mar 2012, 20:52

Vad det kan handla om är helt enkelt om det finns tillräckligt många ägare av lastbilar, bussar, truckar, lastmaskiner, båtar och andra maskiner av äldre datum med konventionel insprutningspump som kan vara intresserade av att få utrustningen reparerad och kalibrerad utan att det kostar en förmögenhet för att det hänger en färgglad skylt på väggen.

Det är inte helt okomplicerat att installera en dieselverkstad, därför vill jag få en bild av framtidsutsikterna.

Det är också ett faktum att när pumpar lämnas in görs ingen skillnad på bruks eller hobbyfordon trots att kraven inte behöver vara lika höga i det senare fallet, naturligtvis påverkar det reparationskostnaden, skillnaden i prestanda är marginel. Förtjänsten på material och delar spelar en klar roll här, även garantiaspekten har ju betydelse.

För egen del vore det intressant att lära mig mer i detalj hur pumparna fungerar samtidigt som det ger en möjlighet att hjälpa andra som ägnar sig åt gamla fordon och maskiner.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav herrstina- » 28 mar 2012, 20:58

Anders Ason skrev:Vore ju helt suveränt - om det nu går att få någon ekonomi i det?

Tanken är inte i första hand att jag ska bli miljonär på det hela utan ge en skälig ersättning för den tid som läggs ner. En klar förtjänst för mig vore ju att jag själv skulle bli oberoende av externa verkstäder.

Någon extrem kassasucce lär det inte bli, det är inte heller avsikten

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders » 28 mar 2012, 21:13

Jag tycker rent spontant att det låter som en lysande idé.
Bilar som ändå anses som hyffsat moderna idag, kommer ju om 10 år att ha passerat 50-års sträcket.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav S-V L44 » 29 mar 2012, 00:19

Specialkunskap om gammal teknik måste bara tas om hand oavsett om det är ekonomi i det eller inte.
I vissa fall gäller det att husera gamla lager som annars går till skrot. Då är det frågan om förvaringsutrymmen.
I andra fall är det ren kunskap som måste föras över på bästa sätt. Överföring av kunskap är ibland svårt då det kanske i bästa fall "bara" finns en mentor men ingen väl utvecklad litteratur, och än om man fått ta del av kunskapen så måste den vidmakthållas regelbundet annars faller kunnandet lätt bort i alla fall.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Kjell T » 29 mar 2012, 07:47

Kunskapen om insprutningssystem av äldre modell kommer att försvinna till vissa delar oberoende av hur vi gör, och alla åtgärder för att bevara kunskapen är av godo. På min arbetsplats finns provbänk och den dagen jag slutar är risken stor att bänken lämnar helt oanvänd.
Tyvärr har jag svårt att tro att de pengar/tid man satsar går att få tillbaka, eftesom kostnaderna för en nostaligisk dieselverkstad blir stora, utan det blir en välgärning åt hobbyn.
Kjell T

Inläggav Lars-Gunnar » 29 mar 2012, 18:55

Autosib & Diesel, hur stor är risken att folk går till dessa om nu detta företag finns kvar. Har sett att de finns i Skellefteå och Sundsvall. men kanske deras kompetens inte ligger 70 år bak i tiden.

Jag vill inte sabotera för dig Herrstina det är bara en tanke jag har. Annars tycker jag iden är superb. Kompetensen inom varierande områden går i kvav då åldern och hälsan blir dålig och när folk helt enkelt dör.

Du, kan inte den man du talar om arbeta i god belysning med förstorare?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Kjell T » 07 dec 2013, 23:49

Har det hänt något med Insprutningssystem? För min del ser det ut som om jag blir innehavare av en utrustning som jag använt då och då i över 25 års tid. Tyvärr är det lite problematiskt med utrymmet, kanske det hittas någon lösning.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 09 dec 2013, 00:08

Har tagit upp den saken med Stina men inte helt okomplicerat. Bra att du också arbetar med frågan, det är viktigt att både kompetens och utrustning bibehålls respektive räddas.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 09 dec 2013, 13:00

Tyvärr har det här runnit ut i sanden, min tanke var att hjälpa mannen att avyttra sitt lager och samtidigt lära mig hur utrustningen skulle användas. Behovet av fungerande insprutningsdetaljer var mindre än jag trodde så visionen var inte kompatibel med verkligheten.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav herrstina- » 12 jan 2015, 23:15

Icke desto mindre hittade jag en intressant utbildningsfilm från Bosch, håll till godo!

Den är på tyska som inte är mitt favoritspråk, men i kombination med bilderna är den riktigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=PEtA_H64loE

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Garaget