Hästkrafter

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Hästkrafter

Inläggav Z 1578 » 31 dec 2014, 16:57

Per Thomson skrev:
Kjell T skrev:En numera pensionerad fd chaufför har berättat att han körde en L51 med trailer i början av sin anställning som långtradarchaufför.
En vanlig person bil har på ettans växel en utväxling som gör att drivhjulens varvtal är nedväxlat så att motorn skall rotera ca 16 varv för att drivhjulet skall rotera ett varv.
En L51:a med tillsatsväxellåda har i ettans växel och lågläget i tillsatslådan en utväxling som gör att motorn skall rotera ca 70 varv för att drivhjulet skall rotera ett varv.
Även en Ferrari motor klarar stora lass med en sådan utväxling, den blir bara inte så långlivad pga dess måttsättning av motordelarna.

Till måttsättningen av motordelarna, de har inte bara betydelse för motorns hållbarhet, även massan ("vikten") på delarna har betydelse, inte minst för vridmomentet. Tänk på en gammal större tändkulemotor med ytterst få hästkrafter som ändå klarar av ett större arbete bara den har lyckats komma igång. Jämför också vikten på Ferrarins svänghjul med L51:ans. Vad händer om vi byter motor i i L51:an och sätter dit Ferrarimotorn istället? Även om Ferrarin skulle lyckas med det experimentet misstänker jag att energieffektiviteten inte skulle bli särskilt lyckad.

Vi vill inte ha något italienskt smäck i en svensk kvalitetsprodukt, eller hur?
Andreas
Z 1578

Inläggav Per Thomson » 31 dec 2014, 17:03

Bo Norvinge skrev:Kan säga så mycket att Caddyn inte fick upp Scanian. Det stank lameller och en ilsket röd lampa lyste i instrumentet. Temperaturen gick upp över 90.
Efter att bärgningsförsöket getts upp parkerades Caddyn och en gaffeltruck tog över.
Efter detta gick ägaren omkring och var redigt förbannad och deprimerad då han inbillade sig att bärgningsförsöket resulterat i ett totalhavererat kylsystem. Den droppade vatten under bilen. Han ringde runt till de lokala verkstäderna och försökte få tider, och såg hela Elmiaeventets tuffa journalistiska arbetsinsats med dess förtjänst gå om intet.

När allt kom till färgpenna visade det sig bara att Caddyn var utrustad med moderniteten luftkonditionering och då tillsammans med det fuktiga vädret valt att släppa en ordentligt skvätt kondensvatten under bilen.
Men så vitt jag vet rullar den bilen än i dag. Och ägaren kan bara skratta åt saken idag.

Aha, att det var en viss Caddy som hade problem med kylningen, det minns jag, men hela förhistorien var det ingen som berättade för mig. Vilken Scania var det då som skulle bogseras in?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bo Norvinge » 31 dec 2014, 17:36

Per Thomson skrev:Vilken Scania var det då som skulle bogseras in?

Lastbil2014_Norvinge.JPG
Lastbil2014_Norvinge.JPG (48.72 KiB) Visad 13950 gånger

Z 1578 skrev:Har du kvar den eller är den såld? :D

Hur gjorde du kopplingen att det var min?
Jo, den är kvar och gör sin nytta. Inte som varken bärgare eller vagnbjörndragare dock, men en och annan rundbal får den rycka i backen.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav mats-oh » 31 dec 2014, 19:02

Tack för många bra inlägg.
Jag körde ju själv Volvo FM9 340 med treaxligt släp innan nuvarande jobb.
Med I-shift å allt var det heter så var det väldigt bekvämt...ok man asade inte runt med släpet hela dagarna.
Däremot hade jag en Scania P94 innan som kändes betydligt starkare trots färre hästkrafter.

Roligt att du noterade ASG 88ans lustiga släp Per.
Har aldrig sett så lång boggie innan!
Den stretade nog emot vid u-svängar :D

Jag vet att du har haft FB88:a Per , hur var det med bra lass på bilen.
Fick man gå ner på dom allra lägsta växlarna i backarna??

Den ända 88a jag kört på allmän väg är min egen G88a. Men den är en dragbil.
Tycker den tuffade på riktigt piggt.
Kändes som ett helt annat vridmoment trots "bara" 250 kusar under hytten.

FB88 frigoscandia1.jpg
FB88 frigoscandia1.jpg (102.17 KiB) Visad 13938 gånger

FB88 G1050.jpg
FB88 G1050.jpg (142.7 KiB) Visad 13938 gånger

FB88 kungälvs lbc.jpg
FB88 kungälvs lbc.jpg (191.99 KiB) Visad 13938 gånger

FB88 lantmännen.jpg
FB88 lantmännen.jpg (160.43 KiB) Visad 13938 gånger
mats-oh

Inläggav mats-oh » 31 dec 2014, 19:13

Lite OT.. Men det jag tycker saknas många gånger hos nyblivna "chaufförer" är ett genuint intresse för yrket och en stolthet i det man utför. Det ska vara så ballt allting. Vid minsta motgång ringer man och säger att det inte går eller att man inte hinner, utan att ens ha försökt eller kopplat in hjärnan för att lösa problemet. Jag tycker att man ska göra sitt yttersta för att få gjort det man tagit på sig. En gymnasieutbildning är bra i många fall men det borde sållas hårdare, för många rötägg slinker igenom. Sedan är det väl så att du kan sitta i skolbänken hela livet till ingen nytta om du saknar fallenhet för yrket i fråga. Tillbaka till häskrafterna

Tycker det är mycket intressant som Z1578 skriver här ovan.
Jag tror att han har precis rätt.
Har varit med om att mamma och pappa ringer och sjukskriver sin son/dotter i 25 årsåldern!!!! :oops: :oops:
mats-oh

Inläggav Per Thomson » 31 dec 2014, 19:39

Till Bosse: Tack för förklaringen! Så det var orsaken till att Caddyn fick bekymmer. Och bilden visar hur det löste sig, fin bild. En tändkuledriven lokomobil på 10 hk hade säkert klarat det, men då är det lite skillnad på svänghjulets vikt. Hk anser jag är ett mått på accelerationsförmåga, vridmoment hur många släp man kan hänga på 8)
En intressant tanke är att på Regentmotorn sätta en något modernare insprutningspump vad avser regleringen, skulle kunna tänka mig att det skulle kunna bli åtskilliga hk ytterligare. Vakuumregulatorn som känner undertrycket i insugkanalen är ju en långsam reglering.

Till Mats: Containersläpet; Jag misstänker att den sista axeln är medspårande och kanske av typ som är monterad via en svängkrans mot ramen. Ska skanna in (inte idag) en påhängsvagn som jag beställde (Boliden) av Tankmobil med 3,5 m hjulbas baserad på en sådan konstruktion.

Värst på min FB88 tid var inte backarna uppför, det var istället utför, de tog tid. Vid ett tillfälle rapporterat här på annat ställe (tror jag, sökord Teplice), höll det på att gå riktigt galet. Hur många av dagens lärare på gymnasieutbildningen för yrkesförare har en aning vad tyngdlagen kan åstadkomma med överhettade bromsar :!: :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Z 1578 » 31 dec 2014, 21:26

Bo Norvinge skrev:
Per Thomson skrev:Vilken Scania var det då som skulle bogseras in?

Lastbil2014_Norvinge.JPG

Z 1578 skrev:Har du kvar den eller är den såld? :D

Hur gjorde du kopplingen att det var min?
Jo, den är kvar och gör sin nytta. Inte som varken bärgare eller vagnbjörndragare dock, men en och annan rundbal får den rycka i backen.

Jag läste mellan raderna. :D
Andreas
Z 1578

Inläggav sjömannen » 31 dec 2014, 21:31

Överhettade bromsar, är/var inte det väldigt ofta handhavandefel? Vill påstå att en van chaufför, som dessutom känner vägen väl ytterst sällan/aldrig råkar/råkade ut för detta. Det var ju ingen hemlighet direkt att de äldre bilarna kunde tappa snudd på all bromskraft med heta trummor?

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 31 dec 2014, 23:28

sjömannen skrev:Överhettade bromsar, är/var inte det väldigt ofta handhavandefel? Vill påstå att en van chaufför, som dessutom känner vägen väl ytterst sällan/aldrig råkar/råkade ut för detta. Det var ju ingen hemlighet direkt att de äldre bilarna kunde tappa snudd på all bromskraft med heta trummor?

Sjömannen

Det var nog inte helt ovanligt och kan nog vara problem än idag. Jag vill mena att de flesta utbildarna i vårt land har föga kunskap om detta samt att vårt land har ganska få krävande utförslöpor. Men jag kan föreställa mig att det vid 60 tons bruttovikt och utför Hallandsåsen i nordlig riktning inte är så mycket till säkerhetsmarginal om utgångshastigheten är drygt 80 km/h och retarder inte kan brukas på grund av halkrisk även med dagens fordon. Även om kunskapen skulle finnas hos läraren, hur förmedlar man den till den blivande föraren? Har de moderna bilarna så pass mycket bättre bromskapacitet egentligen? Jag bortser från motor och retarderbromsar som du inte kan räkna med vid halt väglag.

Mitt upplevda fall hände på en väg där jag regelbundet kom var 14:de dag och med ca 42 tons tågvikt och 5 axlar räckte inte bromskapaciteten för kontinuerlig bromsning på 3:ans växel utan överhettning. Taktiken blev då att successivt göra inbromsningar varefter man låter motorbromsa, växlar upp när motorvarvet når tillåtet övre gränsvärde, tar nästa högre växel tills växel 5 av 8 uppnåtts, bromsar på nytt och upprepar proceduren från 3:ans växel.
Här en länk till en sida där jag beskriver den händelsen som var nära att sluta mycket illa: http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=3363&hilit=ZINNWALD&start=60
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Noxcania » 01 jan 2015, 00:21

1:a gången jag slog back trodde jag vi gick på en sandbank, "jaja" tänkte jag "ska ju strax upp på varv", biffig maskin & rejäl propeller som skyfflar vatten på skrovet kan få en att tänka fel ibland.
Inte många pållar i den motorn men hyfsat vrid.

DSCN2802.JPG
DSCN2802.JPG (211.97 KiB) Visad 13917 gånger
Senast redigerad av Noxcania 02 jan 2015, 21:38, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania

Inläggav Anders Ason » 02 jan 2015, 17:27

Bo Norvinge skrev:Det kanske är några här på forumet som minns en galning med VW Caddy som på Lastbil 2014 skulle "hjälpa till" och dra in en Buldog Scania-Vabis in i veteranhallen?
Caddyn var på 105 hk vilket flera andra pjäser som tog sig upp för backen hade.

(Finns vittnen!)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 02 jan 2015, 17:32

mats-oh skrev:Har varit med om att mamma och pappa ringer och sjukskriver sin son/dotter i 25 årsåldern!!!! :oops: :oops:

Som ansvarig chef har jag varit med om en mamma som ringde och ville löneförhandla för sin 40-årige son, så inget förvånar.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 02 jan 2015, 19:14

Anders Ason skrev:
mats-oh skrev:Har varit med om att mamma och pappa ringer och sjukskriver sin son/dotter i 25 årsåldern!!!! :oops: :oops:

Som ansvarig chef har jag varit med om en mamma som ringde och ville löneförhandla för sin 40-årige son, så inget förvånar.

:lol:

Till B. Norvinge senior testjournalist tunga lastbilar:
Skulle man inte kunna få uppgift om svänghjulets massa (vikt) på en modern distributionsbil, då Scania med lägsta hk modell men med säkert betydligt fler hk än en Regent, samt vikten på Regentens svänghjul för en jämförelse? Jag antar att vridmomentet är högre på den moderna distributionsbilen med så många mer hk än vad Regenten har, men vridmomentets procentuella ökning för respektive modell gissar jag att det (vridmomentsökningen) är betydligt lägre än den procentuella hk ökningen mellan modellerna. :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack