Per Thomson skrev:Kjell T skrev:En numera pensionerad fd chaufför har berättat att han körde en L51 med trailer i början av sin anställning som långtradarchaufför.
En vanlig person bil har på ettans växel en utväxling som gör att drivhjulens varvtal är nedväxlat så att motorn skall rotera ca 16 varv för att drivhjulet skall rotera ett varv.
En L51:a med tillsatsväxellåda har i ettans växel och lågläget i tillsatslådan en utväxling som gör att motorn skall rotera ca 70 varv för att drivhjulet skall rotera ett varv.
Även en Ferrari motor klarar stora lass med en sådan utväxling, den blir bara inte så långlivad pga dess måttsättning av motordelarna.
Till måttsättningen av motordelarna, de har inte bara betydelse för motorns hållbarhet, även massan ("vikten") på delarna har betydelse, inte minst för vridmomentet. Tänk på en gammal större tändkulemotor med ytterst få hästkrafter som ändå klarar av ett större arbete bara den har lyckats komma igång. Jämför också vikten på Ferrarins svänghjul med L51:ans. Vad händer om vi byter motor i i L51:an och sätter dit Ferrarimotorn istället? Även om Ferrarin skulle lyckas med det experimentet misstänker jag att energieffektiviteten inte skulle bli särskilt lyckad.
Vi vill inte ha något italienskt smäck i en svensk kvalitetsprodukt, eller hur?