Minnen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Minnen

Inläggav Thomas Almen » 30 jul 2014, 20:16

sjömannen skrev:,,,var med om en liknande grej på ett ställe för mindre begåvade,,,hade en Scania 76 a boggibil,o skulle plocka av några pallar tvättmedel. Killen som kom antog jag va en anställd vaktmästare så vi började plocka, han va ivrig o jiggade iväg kartongerna som en iller,,,,dock till rätt ställe,,men jag hajade att det va nåt fel när han började klappa ena skärmen o fråga...- Är det en Opel?,,,då kändes de som att de va läge att söka rätt på den "riktige" vaktisen för påskrift.

Sjömannen

Å du blev utsläppt?..... :P :lol:
Thomas Almen

Inläggav sjömannen » 31 jul 2014, 08:27

Thomas Almen skrev:
sjömannen skrev:,,,var med om en liknande grej på ett ställe för mindre begåvade,,,hade en Scania 76 a boggibil,o skulle plocka av några pallar tvättmedel. Killen som kom antog jag va en anställd vaktmästare så vi började plocka, han va ivrig o jiggade iväg kartongerna som en iller,,,,dock till rätt ställe,,men jag hajade att det va nåt fel när han började klappa ena skärmen o fråga...- Är det en Opel?,,,då kändes de som att de va läge att söka rätt på den "riktige" vaktisen för påskrift.

Sjömannen

Å du blev utsläppt?..... :P :lol:

,ja,,,jag backade ut, så dom trodde att jag va på väg in,,,,hehehehe :lol:

Sjömannen
sjömannen

Inläggav sukkeri » 03 aug 2014, 22:59

Kan bidra med en sann historia om mannen som fick psykiska problem. Frun ringde till grannen för att få hjälp att skjutsa in mannen till psyket, för säkerhets skull tog de kontakt med sjukhuset för att anmäla att de var på kommande. När de kom in till sjukhuset så sa patienten: Vi är här nu med han som vi ringde om, varvid skötarna tog hand om chauffören och patienten for hem tillbaka. Inga protester hjälpte från chaufförens sida för sånt hade de nog hört tidigare på sjukhuset.
sukkeri

Inläggav Per Thomson » 05 aug 2014, 15:09

:lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 10 aug 2014, 21:36

Fångvårdstyrelsen var en rätt stor kund för Fraktarna, som Jämtfrakt ett tag var ombud för. Man körde virke mellan anstalterna. Ulriksfors, Viskan Tillberga m.fl. Skulle lossa på Tillberga en gång, och internen undrade om jag hade nån gummistropp till övers. Anade fan så jag fråga vad han skulle ah den till. Jo, han kunde sätta den på spaken till gafflarna, å hoppa ut å ställa sig på dom. På så sätt skulle han kunna ta sig över staketet. Annars var "krimkörningen" bra. Oftast yrkeskunniga interner som satt inne för rattfylla eller nåt som körde truckarna. Inte sällan fick man gå runt å morsa på gamla arbetskamrater. :)
Thomas Almen

Inläggav sjömannen » 01 okt 2014, 10:47

Satt just o läste om Nacka express, där gto-z28 berättade om polis och retardationsmätare-kom att tänka på en kul episod me en sådan i början på 80 talet. Jag hade ett lass glas från Emmaboda till 2 orter i Hälsingland, Edsbyn Gnarp o sedan Sundsvall. I Bollnäs stod "gänget"och hade kontroll o vinkar in mig. Efter att dom ålat runt inunder och gått några varv runt åket kommer en polisman med denna mätare och säger att vi ska göra bromsprov. Okey säger jag,,,(jag hade aldrig sett en sådan tingest förr),hur funkar det?. Han förklarar lite snabbt att jag ska kliva in på högra sidan så ska han visa. Han sätter fast mätaren på vindrutan o säger att han ska köra iväg o sedan bromsa kraftigt. Halvtaskiga bromsar va ju inte direkt ovanligt. Åfan säger jag o tar fram fraktsedlarna och läser högt för honom....8 ton glas till Edsbyn,,,,,4 ton glas till Gnarp o 20 ton glas till Sundsvall.....Han säger: Har du glas i lasset?...-Ja hela skjutsen säger jag,,,, Han vevar ner rutan o säger till sin "chef"...Du...han har fullt med glas på-Jag hör "chefen" med myndig stämma genom vindrutan-De ska sitta fast!!....Polisen bakom ratten vidarebefodrar "chefens" kommentar.. De ska sitta fast!!!!,Åfan, åk då säger jag, han smyger iväg, o frågar lite försiktigt...Du....brukar det stå bra med glaslassen?-Tja,,,beror väl på hur man kör säger jag,,, efter nån km, gör han en enormt fin o sansad inbromsning, o tackar för sig för att kliva ur o gå till den efterföljande polisbilen. Jag ser genast att mätaren sitter kvar på vindrutan, och skyndar mig att peta i en tagg o ge mig i väg. Me ena ögat i backspegeln sitter jag o flinar för mig själv o undrar hur långt jag kommer med deras kära mätare fastsatt i rutan. När jag ska svänga in på lossningsstället i Edsbyn kommer dom,,,,"bromsfantomerna" i jordens fart o svänger in framför mig, fort som fan ur,,,, o vill ha tillbaka sin kära mätare. O jävlar säger jag, den har jag inte sett,,,

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 01 okt 2014, 10:55

Det var fult gjort! :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Roger Larsson » 01 okt 2014, 18:12

sjömannen skrev:Satt just o läste om Nacka express, där gto-z28 berättade om polis och retardationsmätare-kom att tänka på en kul episod me en sådan i början på 80 talet. Jag hade ett lass glas från Emmaboda till 2 orter i Hälsingland, Edsbyn Gnarp o sedan Sundsvall. I Bollnäs stod "gänget"och hade kontroll o vinkar in mig. Efter att dom ålat runt inunder och gått några varv runt åket kommer en polisman med denna mätare och säger att vi ska göra bromsprov. Okey säger jag,,,(jag hade aldrig sett en sådan tingest förr),hur funkar det?. Han förklarar lite snabbt att jag ska kliva in på högra sidan så ska han visa. Han sätter fast mätaren på vindrutan o säger att han ska köra iväg o sedan bromsa kraftigt. Halvtaskiga bromsar va ju inte direkt ovanligt. Åfan säger jag o tar fram fraktsedlarna och läser högt för honom....8 ton glas till Edsbyn,,,,,4 ton glas till Gnarp o 20 ton glas till Sundsvall.....Han säger: Har du glas i lasset?...-Ja hela skjutsen säger jag,,,, Han vevar ner rutan o säger till sin "chef"...Du...han har fullt med glas på-Jag hör "chefen" med myndig stämma genom vindrutan-De ska sitta fast!!....Polisen bakom ratten vidarebefodrar "chefens" kommentar.. De ska sitta fast!!!!,Åfan, åk då säger jag, han smyger iväg, o frågar lite försiktigt...Du....brukar det stå bra med glaslassen?-Tja,,,beror väl på hur man kör säger jag,,, efter nån km, gör han en enormt fin o sansad inbromsning, o tackar för sig för att kliva ur o gå till den efterföljande polisbilen. Jag ser genast att mätaren sitter kvar på vindrutan, och skyndar mig att peta i en tagg o ge mig i väg. Me ena ögat i backspegeln sitter jag o flinar för mig själv o undrar hur långt jag kommer med deras kära mätare fastsatt i rutan. När jag ska svänga in på lossningsstället i Edsbyn kommer dom,,,,"bromsfantomerna" i jordens fart o svänger in framför mig, fort som fan ur,,,, o vill ha tillbaka sin kära mätare. O jävlar säger jag, den har jag inte sett,,,

Sjömannen

Apropå retardationsmätare så fick jag vara med om en test av sådan, eller rättare sagt, prylen i fråga skulle användas till att pröva bromsarna på en av mig ägandes Ford Thunderbird. Det var bara det att Thunderbirden hade supereffektiva servobromsar samt hal vinylklädsel samt hade avsaknad av säkerhetsbälte. Bilen drogs upp i ca 40 km och polismannen stampade till på bromspedalen så hårt han kunde. Testen i fråga slutade med en arg polisman som satt "kletad" i vindrutan och med på golvet tappad mössa. Jodå, bromsarna och bilen blev godkänd och prylen plockades in i polisbilen.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Per Thomson » 01 okt 2014, 18:23

:lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 01 okt 2014, 20:37

Muoahahahahaha
Sjömannen
sjömannen

Inläggav Henric » 01 okt 2014, 23:25

Farsan besiktigade en trimmad amazon eller om det var en pv. Han hade köpt den med spanskflagg och renoverat den, monterat servobromsar från någon engelsk lyxkärra. Besiktaren slog i huvet i ratten så med blödande fläskläpp blev bilens bromsar godkända.......
Henric

Inläggav magirus » 02 okt 2014, 21:08

Hehe, White B666, 1943 årsmodell. Westinghouse trycklufts bromssystem.... hände samma sak! :roll:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Per Thomson » 02 okt 2014, 22:25

Minns första gången jag körde en L75:a efter att bara ha haft erfarenhet från en S-V 4:a med vakuum-bromsar, en otrolig skillnad.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 20 nov 2014, 17:07

Minns ett magasin jag brukade besöka,,,där fanns ofta en chaufför som var väldigt dålig på att backa till sitt släp till sin glugg. Ofta med släpets hörn mot kajen o på tvären å han kunde ta upp 2-3 platser. Jag blev lite lack o gick in o frågade om han inte kunde lägga till långsidan o ta upp alla platser på en gång. Han svarade att han hade fel på synen,,därav den dåliga backningen. För som han sa:-På de ena ögat ser jag ingenting, o på de andra är jag blind. Jag gick...ut till min bil o fick vänta ut token.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav sjömannen » 05 dec 2014, 10:47

Efter E 4 en solig dag, tämligen lugnt med trafik ligger jag o pullar i ca 85 km/tim, hade en F16,,-långt bak kan jag i spegeln se en mc,,känner direkt i ryggmärgen (yrkesskada) att det är en mc-polis. Jag har generalkoll på han hela tiden, jag tar ner farten till typ 78km/tim,,ser han komma närmare o närmare för att sedan försvinna ur blickfånget. Han ligger o tjyvåker precis bakom mitt släp länge, jag är tämligen säker på att han tror jag är helt ovetandes om hans existens väl gömd där bak. Jag blir lite irriterad, för jag anar att han bara väntar att farten ska eskalera, för att senare kunna ta upp blocket och förse mig med kostnader, Efter ett tag verkar han gett upp hoppet om att jag ska öka farten o sticker ut bakom släpet för att köra förbi. Då hade jag mulnat till på hans fasoner rejält, så jag tröck ner avgasbromsen o gasade på,-när han är mittemellan bil o släp, släppte jag avgasbromsen o karl`n försvann i svartröken. Han drog på för allt va hojen hans orka. Var säker på att vi skulle "mötas" på nästa P-ficka, för att diskutera, men såg inte till han mer. Undrade om han förstod att rökmolnet var framkallat eller ej. Antagligen inte. Tänkte i mitt stilla sinne att nu kanske han påminde om en medlem i Delta Rytm boys.

Sjömannen
sjömannen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack