av sjömannen » 01 okt 2014, 10:47
Satt just o läste om Nacka express, där gto-z28 berättade om polis och retardationsmätare-kom att tänka på en kul episod me en sådan i början på 80 talet. Jag hade ett lass glas från Emmaboda till 2 orter i Hälsingland, Edsbyn Gnarp o sedan Sundsvall. I Bollnäs stod "gänget"och hade kontroll o vinkar in mig. Efter att dom ålat runt inunder och gått några varv runt åket kommer en polisman med denna mätare och säger att vi ska göra bromsprov. Okey säger jag,,,(jag hade aldrig sett en sådan tingest förr),hur funkar det?. Han förklarar lite snabbt att jag ska kliva in på högra sidan så ska han visa. Han sätter fast mätaren på vindrutan o säger att han ska köra iväg o sedan bromsa kraftigt. Halvtaskiga bromsar va ju inte direkt ovanligt. Åfan säger jag o tar fram fraktsedlarna och läser högt för honom....8 ton glas till Edsbyn,,,,,4 ton glas till Gnarp o 20 ton glas till Sundsvall.....Han säger: Har du glas i lasset?...-Ja hela skjutsen säger jag,,,, Han vevar ner rutan o säger till sin "chef"...Du...han har fullt med glas på-Jag hör "chefen" med myndig stämma genom vindrutan-De ska sitta fast!!....Polisen bakom ratten vidarebefodrar "chefens" kommentar.. De ska sitta fast!!!!,Åfan, åk då säger jag, han smyger iväg, o frågar lite försiktigt...Du....brukar det stå bra med glaslassen?-Tja,,,beror väl på hur man kör säger jag,,, efter nån km, gör han en enormt fin o sansad inbromsning, o tackar för sig för att kliva ur o gå till den efterföljande polisbilen. Jag ser genast att mätaren sitter kvar på vindrutan, och skyndar mig att peta i en tagg o ge mig i väg. Me ena ögat i backspegeln sitter jag o flinar för mig själv o undrar hur långt jag kommer med deras kära mätare fastsatt i rutan. När jag ska svänga in på lossningsstället i Edsbyn kommer dom,,,,"bromsfantomerna" i jordens fart o svänger in framför mig, fort som fan ur,,,, o vill ha tillbaka sin kära mätare. O jävlar säger jag, den har jag inte sett,,,
Sjömannen