Nyinköpt lastbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Nyinköpt lastbil

Inläggav herrstina- » 14 jul 2014, 15:17

De flesta hjälpmedel är bra, när man lärt sig använda dom. Okunskap kan vara farlig och kostsam.

Det finns exempel på liknande tragedier i modernare tid. När Mercedes EPS lådor var tämligen nya hände en olycka i Tyskland. En tankbil svängde av från autobahn in mot en liten stad, innan avfarten rullade det på bra nerför. När killen försökte bromsa ner ekipaget före staden slutade det hela med att bilens skyddssystem förhindrade den automatiska lådan att lägga i någon växel pga bilens för höga hastighet. Färden slutade med en jävla smäll inne på en pizzeria i stadens centrum där bilen och ett antal byggnader brann upp.

Det är i alla fall vad man tror hände. Min tyska håller inte sådan standard att jag vågar översätta, men läs och begrunda.

http://www.nrhz.de/flyer/beitrag.php?id=12298

http://de.wikipedia.org/wiki/Gro%C3%9Fbrand_von_Herborn

Jag väntar med oro på nästa smäll på samma tema. De flesta tillverkarna har versioner där bilen själv petar i friläge vid frirullning i nerförslut, allt för att spara ca 0000,5 l/år. Jag är alldeles övertygad om att någon av de här bilarna vid något tillfälle pga. någon teknisk parameter som ingen räknat med vägrar att lägga i en växel igen. När det händer vid fel tillfälle smäller det igen!

Naturligtvis har jag pratat med en del av de inblandade om det här, och det finns inga som helst risker. "Vårt system omöjliggör att det händer"!

Och moderna bilar drabbas aldrig av elektronikfel! Eller?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 14 jul 2014, 17:17

Har också kört både buss och lastbil med norrlandsväxel och det gick bra. Visst blev det nån miss nån gång, men det gick bra det också då det inte var ngn akut fara å färde. Det var bara att börja om. Och av alla här på forumet som har erfarenhet av dessa växlar, undrar jag om ngn klarat att aldrig missa en växel. Har den ev. missen inträffat när ingen fara är å färde, som i Norge t.ex., ja då är ju ingen skada skedd.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 14 jul 2014, 17:42

Visst mins jag missar, men då var det nog mest vid motlut och man hade för bråttom.
Handlade det om nedförsbacke och motorbroms tror jag inte att jag vågade lita på den anordningen, i vilket fall gjorde ett halvsteg i t ex Kasselbackarna ingen större nytta i bromsverkan.
B9329.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 14 jul 2014, 20:14

Fanns en låda i 495 an som jag gillade skarpt, där 3 an o 4 an låg bredvid varann. Hette den spicer o va amerikansk?-eller var de en annan?

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 14 jul 2014, 21:05

Vad jag minns så var detta läge för 3:an o 4:an desamma för 395 385 495 485, alltså för såväl Titan som Viking, nyare och äldre. Kändes lite bakvänt om man kom från en Scania och skulle köra en Volvo.
Beteckningen på lådan, Spicer, det känner jag inte till, kanske någon annan?

Scania-Vabis modell 55 o 56 hade också "norrlandsväxel" integrerad i bakväxeln. Dessa modeller var en satsning från S-V att "knappra" marknadsandelar från Volvos Viking. Tyvärr var dessa modellers ramar lite för klena så satsningen blev nog ingen hit.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 14 jul 2014, 21:52

Scanias variant var mer sällsynt, minns jag rätt var den luftmanövrerad. Var det deras egen konstruktion?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gunnilse » 14 jul 2014, 22:13

Spicer var involverade i bakaxlar runt 60 tal på personbilar så det e nog inte omöjligt?
gunnilse

Inläggav sjömannen » 14 jul 2014, 22:16

Någonstans i bakskallen finns Scanias variant,,, minns ett "kromat" T under den benvita växelknoppen avsett för pek o långfinger...men gick den verkligen med luft? Vill minnas den gick tungt som f-n

Sjömannen
Senast redigerad av sjömannen 14 jul 2014, 22:28, redigerad totalt 1 gång.
sjömannen

Inläggav herrstina- » 14 jul 2014, 22:27

Var det inte samma "knopp" som på stopp och handgas? Jag inbillar mig att det var en vajer som påverkade en luftventil för växlingen där bak.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav sjömannen » 14 jul 2014, 22:31

Nu när du säger det.....de va nog samma som stop o handgas...o vajer till luftventil låter vettigt,,,,var väl därför den gick lite trögt

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Bo Norvinge » 14 jul 2014, 22:39

Det där med ett litet kromat T låter bekant.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav gjutarleif » 14 jul 2014, 23:41

Jag har en Sania 56:a med 2-fartsväxel som det heter på Scania-språk. Det stämmer att reglaget som sitter under växelspaksknoppen ser ut som ett T. Växlingen kan förväljas genom att föra T:et upp eller ned under gaspådrag. Växeln är tryckluftstyrd och lågväxeln läggs i genom att luften i reglercylindern töms och en fjäder i cylindern trycker på kolven och lägger i växeln i planetväxeln. Högväxeln regleras på motsatt sätt då cylindern trycksätts.
Reglagets T påverkar med en vajer en ventil som sitter på växellådans högra sida. Att växeländringen skulle gå tungt stämmer inte på min bil. Däremot stämmer det att en speciell växlingsteknik krävs. I instruktionsboken står att all växling skall ske med gaspådrag och högväxling behöver inte göras med urkoppling utan endast genom att man "lättar" på gasen. Har provat detta men det känns inte komfortabelt för varken drivlina eller "chaufför". Jag använder kopplingen vid uppväxling. Nedväxling är betydligt svårare och här har jag räknat alla kuggar i växeln många gånger (det låter inte bra). Instruktionen säger förval med gaspådrag och växling med snabb urkoppling med konstant gaspådrag. Jag är nog urkass på denna teknik så det får bli ett helsteg för mig.
På tidiga utförande skedde växlingen med omvänd teknik d.v.s. lågväxel lades i med trycksatt cylinder. Enligt uppgift havererade många växlar då kraften tydligen blev för stor.
Speciellt för bilar med denna växel är att på hastighetsmätarvajern finns en liten växellåda som ändrar vajerns rotationshastighet när växlingen sker mellan de olika växlingarna. Eftersom vajern drivs av huvudväxellådans utgående axel kommer denna att rotera med högre varvtal vid nedväxling och avtagande hastighet. Skulle inte den lilla växellådan på hastighetsmätarvajern finnas skulle hastighetsmätaren visa högre hastighet vilket ju inte är fallet. Växellådan får en elektrisk impuls från en givare i planetväxelns cylinder.

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av 2-fartsväxel till gamla Scania 55 eller 56 så vill jag gärna ha en lektion.

Mvh//gjutleif.
gjutarleif

Inläggav herrstina- » 15 jul 2014, 00:03

Pratar vi fortfarande om en tvåväxlad bakaxel? Lite märklig placering av ventilen i så fall, den borde sitta så nära bakaxeln som möjligt.

Utan att egentligen ha en aning om vad jag pratar om, rent spontant tänker jag att ju tidigare man förväljer, desto längre tid har luften på sig att fylla eller evakuera manöverdonet. Det borde minska möjligheten (risken) för kuggräkning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 15 jul 2014, 19:33

Jodå Stina, planetväxeln är integrerad med bakaxelväxeln precis som för en Volvo norrlandsväxel.
Fick en ny 55:a tidigt 60-tal som jag körde (slut) kort tid före lumpen. Minnet från den tiden var att växling fungerade sämre jämfört med Volvo-varianten (elektrisk).

Minnet berättar även att LB76:an en tid hade liknande manöverteknik på huvudväxelspaken men med skillnaden att planetutväxlingen satt i huvudlådan. Även denna manövrering fungerade mindre bra (tryckluft) så S-V införde åter dubbelspak. Vid denna tidpunkt var S-V utvecklingstekniskt omsprungna av Volvo som hade infört sin 2x4 range-låda.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 18 jul 2014, 21:21

Talade med bror Ove i em som hade kommentarer kring vad jag skrivit här. Hanns LBS76:a från 64 hade minsann ingen tvåfartsväxel integrerad med huvudlådan som jag påstod gällde för 76-orna. Hans LBS76:a hade en separat tillsatslåda som manövrerades med ett reglage på ordinarie växelspak av samma typ som gäller för 55:an. Manövreringen skedde med tryckluft. Det systemet fungerade mycket fint men krävde att man hade "motoröra" och kunde sin sak. Tydligen var det många som inte hade dessa egenskaper för det uppstod många sprängda tillsatslådor med garantianspråk, så även Ove fick en uppmaning om att manöversystemet skulle bytas omgående till helt mekanisk manövrering med en särskild spak. Ove struntade i detta och behöll det ursprungliga utförandet som fungerade felfritt så länge han ägde bilen.

Jag kollade upp detta i Scanias produktblad och fann att tillsatslådor förekom på 76:or fram till våren 1964 (G660). Troligtvis är tillsatslådan densamma som infördes redan med regenten (beteckning T2). Den integrerade växellådan med planetväxel för hög o låg hade beteckningen GT670 (fr o m chassinr 433433) och från början reglering från huvudspaken. Även med denna låda uppstod problem med manövreringen och byte till två-spaks manövrering rekommenderades. Själv råkade jag ut för ett litet sådant problem när jag körde LB76 på Zvolle för Europatrailer, det visade sig att det tryckluftsstyrda manöverdonet strejkade efter någon väg i Holland och jag måste rekvirera en service-bil från Beers med ett nytt manöverdon. Montören sa att detta var ett vanligt problem.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack