De flesta hjälpmedel är bra, när man lärt sig använda dom. Okunskap kan vara farlig och kostsam.
Det finns exempel på liknande tragedier i modernare tid. När Mercedes EPS lådor var tämligen nya hände en olycka i Tyskland. En tankbil svängde av från autobahn in mot en liten stad, innan avfarten rullade det på bra nerför. När killen försökte bromsa ner ekipaget före staden slutade det hela med att bilens skyddssystem förhindrade den automatiska lådan att lägga i någon växel pga bilens för höga hastighet. Färden slutade med en jävla smäll inne på en pizzeria i stadens centrum där bilen och ett antal byggnader brann upp.
Det är i alla fall vad man tror hände. Min tyska håller inte sådan standard att jag vågar översätta, men läs och begrunda.
http://www.nrhz.de/flyer/beitrag.php?id=12298http://de.wikipedia.org/wiki/Gro%C3%9Fbrand_von_HerbornJag väntar med oro på nästa smäll på samma tema. De flesta tillverkarna har versioner där bilen själv petar i friläge vid frirullning i nerförslut, allt för att spara ca 0000,5 l/år. Jag är alldeles övertygad om att någon av de här bilarna vid något tillfälle pga. någon teknisk parameter som ingen räknat med vägrar att lägga i en växel igen. När det händer vid fel tillfälle smäller det igen!
Naturligtvis har jag pratat med en del av de inblandade om det här, och det finns inga som helst risker. "Vårt system omöjliggör att det händer"!
Och moderna bilar drabbas aldrig av elektronikfel! Eller?
Stina.