av 30Fredrik » 10 jun 2014, 15:27
Hej! Sitter i sommarvärmen och reflekterar över vad som sej tilldragit haver i mitt chaufförsliv! En episod som jag aldrig glömmer är den gången jag fick åka dragstång hem från Forna Jugoslavien,närmare bestämt Zagreb i Norra Jugoslavien, därav rubriken SM i Dragstång!!! Tidpunkten är 1983 och jag hade just börjat min bana som utlandschaffis hos Stjärnströms Åkeri i Nykvarn! Blivit tilldelad en Gammal Boggiedragare Scania 110a, en 1969 och dubbelspakad med en herrans massa mil på mätaren. Med den Dragbilen fick jag uppleva både positiva+ negativa händelser och det som nu kommer på pränt var väl slutet för DLJ 469!! Hade haft ett skapligt ner-last till Jugoslavien och kommit igång och lastat hemåt redan på tisdagen med Elan-skidor utanför Lublijana och kommit ner till Varazdin utanför Zagreb för att fylla trailern med skidkläder+skidskor! Onsdagen tillbringades på Tullgården i Varazdin med lastning av skidkläder+skor vid magasinet och fram emot kvällen så var allt färdigt både med last och TIR-Carnet!! Skönt att för en gångs skull komma iväg hemåt i tid! Körde ut ur stan och skulle just passera över en bred järnvägskorsning, växlade ner och då en jäkla smäll under Scania 110an! Hade skaplig fart så bilen, rullade bort från spåren, och jag kunde stanna på sidan av gatan. Vad hade hänt?? Klev ur och kunde konstatera att drivaxeln på höger sida stack ut ur kåpan!!! Ringde hem till Lennart och fick order om att försöka hitta en ny axel! På den tiden i Jugoslavien var det omöjligt att hitta scaniadelar, alla bara skakade på huvudet! Nytt samtal hem och fick följande besked " Har du dragstång? Bra, då kommer det en bil upp i morgon middag, han håller just på att lasta trailern full med Sava-däck i Zagreb, ska ge honom adressen där du står, så du kan börja förbereda för dragstång hem, skruva bort kardanstången så inte lådan skär åxå"!!! Visste att det inte var nån ide att protestera och hem ville jag ju, så ut och sätta igång med meckandet!! Vi hade alltid dragstänger i underkörningsskydden bak på alla trailers och tur att motorn gick så både servo+bromstryck funkade!! På Torsdagen dök den andra Stjärnabilen upp, fullastad med Savadäck, vikt runt 18-20 ton. Vi kopplade ihop ekipagen med dragstången och kom iväg mot Gränsövergången Tompa (Ingen våg) mot Ungern. Problemet med bogsering i Öst är att det finns så många traktorreden efter vägarna, så körningen blev ryckig och farten låg väl på omkring 60 km! Till slut dyker Tompa upp och vi blev invinkade. Då kom första problemet, när första trailern hade passerat så började vakten sänka gränsbommen innan jag hunnit igenom tutande+tvärnit från min sida gjorde att bägge bilarna stannade och det blev ett himla liv, för det första så var vi ju för långa och inte gick det att dra såna reden in i Ungern!!! Men efter några askar Malboro till vakterna så var det hela inga problem längre och vi kunde fortsätta när alla papper var stämplade! På TIR-Vägen upp genom Ungern mot gränsövergången till Tjeckoslovakien söder om Bratislava var vägen bred och fin så jag kunde ligga ute till vänster om första trailern, annars såg jag inget och ingen komradio fanns och dragstången var ju bara 2,50m lång! Samma visa när vi skulle in i Tjeckoslovakien, omöjligt, för långa och alla möjliga i våra ögon löjliga problem!! 4 askar Kent+ 4 öl senare, så rullade vi vidare in mot Bratislava, den första stora staden som skulle passeras för att komma norr ut mot Polska gränsen i Kudova-Nachod. Gick hyfsat och inga problem med polisen! Väl ut på motorvägen gick dragstångsbogseringen undan i omkring 80 km! Efter ett par mil så möter vi Tjeckpolisen VB på motsatta sidan, trodde dom skulle köra av vägen när dom såg att vi bogserade med stång! VB-bilen körde över grässträngen och förbi oss ivrigt viftande att vi skulle stanna! En höjdare med många Eklöv på axelklaffarna kom fram till min bil och sa " Ja dej kan jag ju inte bötfälla för du blir ju bogserad!" Efter att dom hade lugnat ner sej och vi hade förklarat att det inte fanns några reservdelar till bilen i Tjecko så fick vi lova att inte bogsera vidare norrut på motorvägen utan vika av ner på Bundesstrasse vid nästa avfart, vilket vi lovade, sen for dom hemåt för skiftbyte!! Vi pustade ut och satte fart igen. Jag tänkte för mej själv,ska bli intressant och se ifall han blinkar höger vid nästa avfart, inget hände, fortsatte i tangentens riktning rakt fram mot BRNO! Man passerar under en viadukt innan Brno och där skulle vi upp till höger och över för att komma mot Nachod-Kudova gränsen. När vi närmar oss viadukten ser jag 2 poliser stå med kikare och spanar!! Nu är det kört, han med Eklöven har ringt och talat om att 2 tokiga Svenskar kanske kommer??? När vi väl hade stånkat oss upp över bron så blev vi stoppade av poliserna!!" Varför så långa??" Samma förklaring igen, dom visste tydligen inget om att vi blivit stoppade tidigare och efter en sexpack öl+4 askar cigaretter blev det " Gute Reise" och vi drog vidare! Sen följde ungefär samma episoder vid Polska gränsen som tidigare. Vi blev försenade ett halv dygn på grund av störtregn halvvägs upp genom Polen. Jag såg inget bakom på grund av jord och grus efter Polska traktortåg som slungades upp efter den första trailern, rutan totalt igenmurad av skit så vi fick vänta till det hade slutat regn innan vi kunde fortsätta till färjan och allt krånglande med uppbackning på färjan i Swinuzije. När vi kom till Ystad på Tisdagmorgon veckan efter raset i Varazdin, stod Stjärnströms med en boggiebil på kajen och väntade, för däcktrailern skulle lossa i Skåne+Göteborg! Bara att kroka för och fortsätta stångåkningen mot Nykvarn! Upp genom Småland+Östergötland på alla tänkbara vägar utom motorvägar!! Efter omkring 200 mils dragstångsåkning klev jag av på Tisdagskvällen i Katrineholm, där en kompis kom med min bil och hämtade mej!! Är inte säker, kanske nån har åkt lika långt med dragstång från Saudi till Turkiet, men det vi gjorde kan vara rekord??? MVH. 30 Fredrik.