Minnen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Minnen

Inläggav herrstina- » 18 mar 2014, 22:56

I USA och Canada blir det allt vanligare med aggregat som fixar både värme, kyla och laddning till batteriet. Aggregaten finns att köpa även i Europa, tyvärr är prislappen i högsta laget för att göra dom intressanta här.

Lastbilskulturen är ju lite annorlunda over ther, det är vanligare att man använder bilen som mer eller mindre permanent bostad vilket kanske kan motivera kostnaden.

Det finns en del olika fabrikat, här är ett exempel. Den gråa lådan framför driven är ett sånt aggregat.

Stina.

Canada 2061.JPG
Canada 2061.JPG (114.37 KiB) Visad 27066 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-

Re: Minnen Långa fordon!! Sent 60-tal!!

Inläggav 30Fredrik » 19 mar 2014, 04:29

Hej! Läste just ett inlägg på Facebook om långa fordon!! Körde själv som längst, Scania 76 Super 1966 ,2 axlig dragare och 12,5 m 2 axlig Rickardssons trailer + 12,5 3 axligt Rickardssons släp. Hela redet var omkring 34 m! Naturligtvis före längdbegränsningens dagar! Den här kombinationen använde vi när det kördes Rostfria rör till Ortvikens Pappersbruk i S-vall och även upp till Väja Pappersbruk i Ådalen. Det var inga tyngder på dom lassen med det krävdes volym och det blev det med den här typen av fordon. Ett hopplöst fordon på vintern med bara 2 axlar på dragarn, ingen boggie att lyfta när det blev halt! Om det var trångt så fick man lossa trailer först och sen veva ner stödbenen och brösta av! Vi hade Rockingerdrag bak, bara att koppla till släpet och lossa, men ett jälka bökande och många gånger tungjobbat! Körde åxå mycket Fjärrvärmerör från Alvenius i E-tuna på den tiden med samma kombination, tyngre last och sämre lossningsställen!!! Kommer väl ihåg hur Motortransports dubbeltrailers bökade sej igenom Eskilstuna runt 1965-66. För att komma runt trafikdelarna vid Järntorget mitt i Stan fick grabbarna ta trottoaren till hjälp,mycket bök och slit!! Men de som körde dom mest imponerande volymekipage kom ju naturligtvis från Norrland. "Hanells Röda Ulven" dubbeltrailers som gick med tomfat från Ö-vik till både St-holm och Västkusten. Enorma reden, med tomfat upp till Maxhöjd, Röda+Svarta(Texaco) och Gröna (BP)tomfat. Inga spännband då utan repat efter konstens alla regler!!!! Minns hur impad jag var som 22 åring,då jag mötte dessa gigantreden, Scania 76 Super (Boggiedragare), lackade i Grönt+Gult och den stora "Röda Ulven" Skylten på takräcket till BE-GE 1450 Hytten. Längden på Hanells fordon måste ha legat runt 36 meter. Röda Ulven var ju ett surströmmings märke, typisk Norrländsk Reklam till alla Sörlänningar!! Hanells chaufförer hade säkert tunga plåtlast i retur hem till Ö-vik!! Är det ingen på Forumet som har några foton eller mer detaljer om "Hanells"??? Tomas ??? MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav sjömannen » 19 mar 2014, 09:56

Om jag minns rätt, så hade väl Hanells även surströmming på programmet. Tror dom va inblandad i lite av varje i Ö-viks trakten. På 70 talet ,kanske även in på 80 kunde man se deras gul-gröna 140:or med den tidens väldigt höga kapell, med Röda ulven takskylt. Någonting i minnet säger mig att man hämtade eller lossade tomfaten i Falkenberg. Finns säkert någon Nolaskogare som vet.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 19 mar 2014, 10:29

Jodå, visst minns man Hannels ekipage, kan tänka mig att de var vindkänsliga :mrgreen:
Den här sidan kanske kan passa i sammanhanget http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=3262&p=21062&hilit=odensbacken#p21062
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bengt Gustafsson » 20 mar 2014, 11:50

Per Thomson skrev:Jodå, visst minns man Hannels ekipage, kan tänka mig att de var vindkänsliga :mrgreen:
Den här sidan kanske kan passa i sammanhanget http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=3262&p=21062&hilit=odensbacken#p21062

Och nästa nummer av Klassiska Lastbilar, 2, som kommer inom några veckor ... :wink:

Med vänlig hälsning
Bengt G
Redaktör
Bengt Gustafsson

Re: Minnen Gamla Jugoslavien !!!!

Inläggav 30Fredrik » 16 apr 2014, 15:54

Hoppas få igång skrivandet på Minnenstråden igen med ett inlägg från Gamla Jugoslavien, året var 1983!!! På våren 1983 i Maj, hade jag lastat upp en av Stjärnströms trailers till Titograd i Jugoslavien med Beg Sjukhusmatrial, som t.ex. Gamla Sjuksängar, Rullstolar+mycket annat beg sjukhusmatrial,kasserat här hemma, men i Juggarnas ögon, nästan nya grejor och mycket välkommet!! Nåväl rutten gick som vanligt ner genom Polen-Tjecko-Ungern och sen ner till Titograd, plombad + TIR-Carnet. Skulle till Jugosped i Titograd för hjälp med alla dokument och var där runt 09.00 på Tisdagmorgon! På dörren till Jugosped satt en lapp med följande text " Hej,sitter på Cafet rakt över gatan med mina kollegor från Tullen+Polisen, vid brådskande ärenden kom över dit, annars återkom imorgon!!" MVH. Jugosped. Allt skrivet på Tyska!! Det betydde att jag fick traska över gatan till Cafet och där möter mej en syn som jag sen ska glömma!! Min Speditör+2Tullare och 2 Poliser hade fast klockan inte var mer än 09.15, redan börjat dagen med en stabil våt frukost, bestående av 2 helrör Slivovitje,1 flaska Cognac och ett antal Ölflaskor+Kaffe!!! Skulle tippa på att alla hade varit igång omkring timman och stämningen var hög när jag kom fram till deras bord! Speditören kände igen mej och ropade redan innan jag hade kommit över gatan "Har du bråttom??" Jag förstod att här kommer det att ta tid! Blev kommenderad av Tullchefen själv att slå mej ner och få lite frukost! Lyckades få fram kyparen och beställde Ägg+Bacon-Omelett, Något som dom övriga tyckte var väldigt lustigt, äta så här dags på dygnet, när det fanns drickbart i överflöd!! För att klara mej undan allt starkt som fanns på bordet, så frågade jag en av Poliserna om det inte var mot lagar+förordningar att köra berusad i Jugoslavien. Han sa " Jag bryr mej inte om ifall du dricker 1 eller 2 Cognac, så länge du inte är inblandad i någon olycka" Lyckades avstyra alla starka drycker och fick efter någon timma över Speditören till kontoret, papperna fick vi gå över till Tullarna med på Fiket där dom stämplades! Körde sen till Titograds sjukhus och allt beg. sjukhusmatrial från Sverige blev väldigt uppskattat, lossningen gick snabbt! Körde sen tillbaka till Jugosped för att få ny stämpel. Gänget satt fortfarande på Fiket och den här gången fick jag stämpla själv!!! Ja va ska man säja, undrar om det är likadant nu för tiden i forna Jugoslavien???? MVH. 30 Fredrik
30Fredrik

Re: Minnen Kanske Svensk Mästare i Dragstång???

Inläggav 30Fredrik » 10 jun 2014, 15:27

Hej! Sitter i sommarvärmen och reflekterar över vad som sej tilldragit haver i mitt chaufförsliv! En episod som jag aldrig glömmer är den gången jag fick åka dragstång hem från Forna Jugoslavien,närmare bestämt Zagreb i Norra Jugoslavien, därav rubriken SM i Dragstång!!! Tidpunkten är 1983 och jag hade just börjat min bana som utlandschaffis hos Stjärnströms Åkeri i Nykvarn! Blivit tilldelad en Gammal Boggiedragare Scania 110a, en 1969 och dubbelspakad med en herrans massa mil på mätaren. Med den Dragbilen fick jag uppleva både positiva+ negativa händelser och det som nu kommer på pränt var väl slutet för DLJ 469!! Hade haft ett skapligt ner-last till Jugoslavien och kommit igång och lastat hemåt redan på tisdagen med Elan-skidor utanför Lublijana och kommit ner till Varazdin utanför Zagreb för att fylla trailern med skidkläder+skidskor! Onsdagen tillbringades på Tullgården i Varazdin med lastning av skidkläder+skor vid magasinet och fram emot kvällen så var allt färdigt både med last och TIR-Carnet!! Skönt att för en gångs skull komma iväg hemåt i tid! Körde ut ur stan och skulle just passera över en bred järnvägskorsning, växlade ner och då en jäkla smäll under Scania 110an! Hade skaplig fart så bilen, rullade bort från spåren, och jag kunde stanna på sidan av gatan. Vad hade hänt?? Klev ur och kunde konstatera att drivaxeln på höger sida stack ut ur kåpan!!! Ringde hem till Lennart och fick order om att försöka hitta en ny axel! På den tiden i Jugoslavien var det omöjligt att hitta scaniadelar, alla bara skakade på huvudet! Nytt samtal hem och fick följande besked " Har du dragstång? Bra, då kommer det en bil upp i morgon middag, han håller just på att lasta trailern full med Sava-däck i Zagreb, ska ge honom adressen där du står, så du kan börja förbereda för dragstång hem, skruva bort kardanstången så inte lådan skär åxå"!!! Visste att det inte var nån ide att protestera och hem ville jag ju, så ut och sätta igång med meckandet!! Vi hade alltid dragstänger i underkörningsskydden bak på alla trailers och tur att motorn gick så både servo+bromstryck funkade!! På Torsdagen dök den andra Stjärnabilen upp, fullastad med Savadäck, vikt runt 18-20 ton. Vi kopplade ihop ekipagen med dragstången och kom iväg mot Gränsövergången Tompa (Ingen våg) mot Ungern. Problemet med bogsering i Öst är att det finns så många traktorreden efter vägarna, så körningen blev ryckig och farten låg väl på omkring 60 km! Till slut dyker Tompa upp och vi blev invinkade. Då kom första problemet, när första trailern hade passerat så började vakten sänka gränsbommen innan jag hunnit igenom tutande+tvärnit från min sida gjorde att bägge bilarna stannade och det blev ett himla liv, för det första så var vi ju för långa och inte gick det att dra såna reden in i Ungern!!! Men efter några askar Malboro till vakterna så var det hela inga problem längre och vi kunde fortsätta när alla papper var stämplade! På TIR-Vägen upp genom Ungern mot gränsövergången till Tjeckoslovakien söder om Bratislava var vägen bred och fin så jag kunde ligga ute till vänster om första trailern, annars såg jag inget och ingen komradio fanns och dragstången var ju bara 2,50m lång! Samma visa när vi skulle in i Tjeckoslovakien, omöjligt, för långa och alla möjliga i våra ögon löjliga problem!! 4 askar Kent+ 4 öl senare, så rullade vi vidare in mot Bratislava, den första stora staden som skulle passeras för att komma norr ut mot Polska gränsen i Kudova-Nachod. Gick hyfsat och inga problem med polisen! Väl ut på motorvägen gick dragstångsbogseringen undan i omkring 80 km! Efter ett par mil så möter vi Tjeckpolisen VB på motsatta sidan, trodde dom skulle köra av vägen när dom såg att vi bogserade med stång! VB-bilen körde över grässträngen och förbi oss ivrigt viftande att vi skulle stanna! En höjdare med många Eklöv på axelklaffarna kom fram till min bil och sa " Ja dej kan jag ju inte bötfälla för du blir ju bogserad!" Efter att dom hade lugnat ner sej och vi hade förklarat att det inte fanns några reservdelar till bilen i Tjecko så fick vi lova att inte bogsera vidare norrut på motorvägen utan vika av ner på Bundesstrasse vid nästa avfart, vilket vi lovade, sen for dom hemåt för skiftbyte!! Vi pustade ut och satte fart igen. Jag tänkte för mej själv,ska bli intressant och se ifall han blinkar höger vid nästa avfart, inget hände, fortsatte i tangentens riktning rakt fram mot BRNO! Man passerar under en viadukt innan Brno och där skulle vi upp till höger och över för att komma mot Nachod-Kudova gränsen. När vi närmar oss viadukten ser jag 2 poliser stå med kikare och spanar!! Nu är det kört, han med Eklöven har ringt och talat om att 2 tokiga Svenskar kanske kommer??? När vi väl hade stånkat oss upp över bron så blev vi stoppade av poliserna!!" Varför så långa??" Samma förklaring igen, dom visste tydligen inget om att vi blivit stoppade tidigare och efter en sexpack öl+4 askar cigaretter blev det " Gute Reise" och vi drog vidare! Sen följde ungefär samma episoder vid Polska gränsen som tidigare. Vi blev försenade ett halv dygn på grund av störtregn halvvägs upp genom Polen. Jag såg inget bakom på grund av jord och grus efter Polska traktortåg som slungades upp efter den första trailern, rutan totalt igenmurad av skit så vi fick vänta till det hade slutat regn innan vi kunde fortsätta till färjan och allt krånglande med uppbackning på färjan i Swinuzije. När vi kom till Ystad på Tisdagmorgon veckan efter raset i Varazdin, stod Stjärnströms med en boggiebil på kajen och väntade, för däcktrailern skulle lossa i Skåne+Göteborg! Bara att kroka för och fortsätta stångåkningen mot Nykvarn! Upp genom Småland+Östergötland på alla tänkbara vägar utom motorvägar!! Efter omkring 200 mils dragstångsåkning klev jag av på Tisdagskvällen i Katrineholm, där en kompis kom med min bil och hämtade mej!! Är inte säker, kanske nån har åkt lika långt med dragstång från Saudi till Turkiet, men det vi gjorde kan vara rekord??? MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Reid Hulting » 10 jun 2014, 16:06

Hade en bil som först bogserades från Baghdad till färjan för att sedan förhoppningsvis kunna repareras hos Tony i Katerini. Tony var/är en grek som bott i Sverige och arbetat som lastbilsmek. men sedan flyttat hem till Katerini och öppnat eget.
Men chauffören tyckte att det skulle ta för lång tid att vänta på delar och reparera, så han valde att dragstångsåka från Volos i Grekland till Stockholm.

En annan bil som rasat i en cylinder kördes hem från Grekland på 5 cylindrar efter att en kolv och vevstake hade plockats ur. Oljetrycket i motorn hölls uppe med hjälp av en slangklämma som höll tätt runt veven.
Att den motorn höll ihop hela vägen hem får nog anses som ett under. Jag provade bilen efter hemkomsten, det var nog de värsta vibrationer/skakningar jag känt från en motor :shock: .

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 15 jun 2014, 11:11

Tack båda för dom berättelserna!
30 Fredrik kan titulera sig som Författare också efter de prov han visat upp här. Vilka otroliga händelser det har förekommit bland chaufförer. Jag ser det som mycket värdefullt att de skrivs ner och visas på detta sätt innan minnet bleknar. Många av dagens förare" har nog svårt tro vissa händelser som har förekommit.

Pastorn i boken Bandar Express berättar om en särskild besvärlig resa som tog ett par månader i anspråk. Pastorn är aktiv bakom ratten än idag trots bliven pensionär.

Jag klarade mig utan större bekymmer själv men kan nämna ett tillfälle från stigningen söderut från Teplice. Jag hade sällskap med en Wåhlbergs LS76:a (nosbil) med trailer (ca 17 m tot) som var på väg till Italien som åkte före mig. Med den Scania-lådan var det inte så lätt att växla när det var riktigt brant och det bar sig inte bättre än att kopplingen havererade på Wåhlbergsbilen. Volvos Range-låda på 88:an fungerade bättre trots tyngre last så det gällde att fatta ett snabbt beslut, vågar jag köra förbi. Det var inte tillräckligt fri väg för att göra en säker omkörning. Hade jag stannat hade det nog varit omöjligt att komma igång igen. Jag körde förbi med fullt bröl på pråm-hornet samt helljus och hoppades på att en eventuell mötande skulle kunna hinna stanna. Pulsen blir rätt hög vid sådana tillfällen. Det gick bra och väl uppe från den värsta stigningen fanns en ficka att stanna på. Därefter en promenad ner till haveristen för att kolla om jag kunde vara till hjälp.
Det statliga bussföretaget i Teplice hade goda verkstadsresurser och har hjälpt flera svenskar, så även i detta fall fick jag rapport om senare men det blev att vänta på reservdelar som skickades med nästa bil från Sverige och anlände några dagar senare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 14 jul 2014, 22:42

Ibland när man tänker tillbaka på långtradartiden kommer jag ofta att tänka på den klassiska repliken från speditörer när man va loss. Oftast stod man i en telefonkiosk:,,,,"Ring om en timme"- Hur många har inte det i minnet?

Sjömannen
sjömannen

Inläggav 30Fredrik » 15 jul 2014, 06:50

Ja,du det där, har man upplevt alltför många gånger!! Något som var ännu värre var när man stod på en parkering någonstans neråt i Europa och det var mitt i veckan.Som sagt, ringde Speditören som vanligtvis satt i Sverige och fick följande svar som du skrev "Ring fram emot 4draget" "Ja men för H-vete har du ingen aning om nåt i närheten???" Ringde tillbaka vid 3draget och fick svaret, " Va, står du där fortfarande???" Åk upp till Ruhrområdet och lasta i morron på -------, men var i tid!!!" Ja då hade man bränt en dag till ingen nytta 25 mil söderut, och fick stressa iväg sent som vanligt!! Misstänker att det nog förekom en och annan bortdribbling av chaufförer,eller hur? Min uppfattning är och har alltid varit, för att bli en bra Speditör måste du kunna ljuga av bara f-n och alltid skylla på den arma chauffören, för en bra Speditör är alltid ofelbar, eller hur??? Tillsvidare ha en bra Sommar!!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Per Thomson » 15 jul 2014, 19:18

:lol:
Tack för dom påminnelserna!
Å nu harom mobiltelefoner som de inte ens får använda, de ska bara avvakta besked på fordonsdatorn och bara verka som robotar. Det kanske inte ens är en mänsklig transportledare som lagt ut körordern utan en dator.
Det va inte alltid bättre förr men tur att man inte behöver vara me ida.

Minns ett tillfälle i början på min åkarkarriär, tror att det var Rotterdam som jag väntade på hemlass i fyra dagar och märkte att det tillfälliga Västtyktillståndet höll på att löpa ut - till slut var det bara att lämna Holland och hoppas på bättre tur i Tyskland :cry:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Per Thomson » 27 jul 2014, 12:27

Sommarstiltje och alla tycks vara upptagna med att gödsla bilder på FB utan texter. :(
Nåja, mår man bättre av att få räkna alla "gilla" -knappningar så är det inget ont i det.

Hur som helst med det så bjuder jag på en liten berättelse från förr i tiden, tidigt 60-tal närmare bestämt. Körde ut stycke runt om i södra i Södra Dalarna. Hade ett dussin kartonger till en vårdanstalt för människor som då inte ansågs kunna leva fritt utanför anstalt till skillnad mot nu. Jag möttes av en kille i blåställ som tittade på fraktsedeln och nickade varför jag antog att han var någon slags vaktmästare på stället. Jag äntrade flaket och plockade fram kartongerna mot flakkanten och den förmodade förmannen försvann med den första kartongen. Strax uppenbarade sig en ny förman i samma typ av vaktmästarmundering, denne erbjöd sig också att bära iväg en kartong. Det hela upprepade sig tills alla kartongerna var lossade, bra service det var på det här stället tyckte jag. Slutligen var det "bara" att få fraktsedeln kvitterad - men ingen enda "vaktmästare" syntes till. Mysko tyckte jag och letade därför upp anstaltens reception och tänkte att de fick ordna med kvitteringen. Först vill vi ha kartongerna innan vi skriver under någon fraktsedel var den kommentar jag blev bemött med. Det visade sig att den serviceinriktade vaktmästarkåren bestod av ställets interner. Var så god och leta upp kartongerna nu blev nästa uppmaning till mig. Efter kanske en halvtimmes sökande med den "riktige" vaktmästarens hjälp så hade jag lyckats finna hälften av kartongerna och fick fraktsedeln kvitterad med kommentaren: hoppas att du nu har lärt dig en läxa. :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 27 jul 2014, 13:06

,,,var med om en liknande grej på ett ställe för mindre begåvade,,,hade en Scania 76 a boggibil,o skulle plocka av några pallar tvättmedel. Killen som kom antog jag va en anställd vaktmästare så vi började plocka, han va ivrig o jiggade iväg kartongerna som en iller,,,,dock till rätt ställe,,men jag hajade att det va nåt fel när han började klappa ena skärmen o fråga...- Är det en Opel?,,,då kändes de som att de va läge att söka rätt på den "riktige" vaktisen för påskrift.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 27 jul 2014, 21:39

:lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack