Nummer 2/2014 av Klassiska Lastbilar hade för mig denna gång tre viktiga ingredienser nämligen;
1. Numret värt 100% av utlagda pengar
2. Redaktör Gustavssons krönika om språkbruket
3. Christer Olssons Viking Turbo
Aldrig tidigare har jag aldrig fått ett så fint och späckat nummer (72 goa), fullt med nostalgi och fina lastbilar med massor av fina foton, väl varvat med de olika reportagen. SWB-Transport är intressant, och jag ser fram emot nästa del. Bra jobbat ni på Klassiska och alla frilansare!
Krönikan är ett viktigt ställningstagande av en skribent, som har till uppgift att om möjligt vårda vårt svenska språk. Medarbetare på tidningar är "rösten utåt" och opionbildare, varför de är viktiga för trovärdighetens upprätthållande. Skulle de börja med hopskriva och- särskriva, ord skulle en tidning inte överleva.
Vad gäller Vikingen, så köpte sågverket där min far var chaufför en ny 3-axlad Viking turbo av 62 års modell med Norrlandsväxel. Den var målad som bilen på bilden, fast helgrön med svarta skärmar och svart kofångare, Nyströmhytt och blinkers ovanpå backspeglarna. Den hade 3-vägstipp och lastaraggregat, båda av Br. Forslunds fabrikat, samt både timmerbankar och gruslämmar. Den hade den här nya instrumentbrädan (grå) som, var en stor förbättring från Titanens. Den fick som huvudsakliga uppgift att forsla timmer till sågverket. Åkte en hel del med den, och jag kan konfirmera att det inte var någon racer. Fullt lastad och i mycket svagt motlut, tog det lång tid innan den kom upp i normal machfart. Det var som om den då hade 125 istället för 150 hk. Turbon kopplades väl inte in förrän efter ett visst varvtal. Men om man har full gas på låg växel borde väl turbon vissla för fullt? jag vet att 6,7 liter hade lägre torque än 9,6 liter som titanen hade. Titanen som både drog boggisläp och sedan två-axling fullt lastad med timmer men det gjorde inte vikingen. Till det var den alltför svag.
Det är intressant att konstatera att Ryds-jiggen lastar hela 7,750 kg på två axlar med städ av lastbilen medan lastbilen lastar 6,760 kg på 2 axlar, nära 1 ton mer. Å andra sidan hade ju släpet ingen hytt, motorhuv, växellåda, bakaxel och motor som minskade lastförmågan. Det är ändå så att man tycker siffrorna skulle vara omvända.
Jonas, tack för en bra tidning som inte tillåter oss glömma fornstora dar.
Lars-Gunnar