Klassiska lastbilar nr 2 2014

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska lastbilar nr 2 2014

Inläggav Lars-Gunnar » 12 apr 2014, 20:21

Hej!

Nummer 2/2014 av Klassiska Lastbilar hade för mig denna gång tre viktiga ingredienser nämligen;

1. Numret värt 100% av utlagda pengar
2. Redaktör Gustavssons krönika om språkbruket
3. Christer Olssons Viking Turbo

Aldrig tidigare har jag aldrig fått ett så fint och späckat nummer (72 goa), fullt med nostalgi och fina lastbilar med massor av fina foton, väl varvat med de olika reportagen. SWB-Transport är intressant, och jag ser fram emot nästa del. Bra jobbat ni på Klassiska och alla frilansare!

Krönikan är ett viktigt ställningstagande av en skribent, som har till uppgift att om möjligt vårda vårt svenska språk. Medarbetare på tidningar är "rösten utåt" och opionbildare, varför de är viktiga för trovärdighetens upprätthållande. Skulle de börja med hopskriva och- särskriva, ord skulle en tidning inte överleva.

Vad gäller Vikingen, så köpte sågverket där min far var chaufför en ny 3-axlad Viking turbo av 62 års modell med Norrlandsväxel. Den var målad som bilen på bilden, fast helgrön med svarta skärmar och svart kofångare, Nyströmhytt och blinkers ovanpå backspeglarna. Den hade 3-vägstipp och lastaraggregat, båda av Br. Forslunds fabrikat, samt både timmerbankar och gruslämmar. Den hade den här nya instrumentbrädan (grå) som, var en stor förbättring från Titanens. Den fick som huvudsakliga uppgift att forsla timmer till sågverket. Åkte en hel del med den, och jag kan konfirmera att det inte var någon racer. Fullt lastad och i mycket svagt motlut, tog det lång tid innan den kom upp i normal machfart. Det var som om den då hade 125 istället för 150 hk. Turbon kopplades väl inte in förrän efter ett visst varvtal. Men om man har full gas på låg växel borde väl turbon vissla för fullt? jag vet att 6,7 liter hade lägre torque än 9,6 liter som titanen hade. Titanen som både drog boggisläp och sedan två-axling fullt lastad med timmer men det gjorde inte vikingen. Till det var den alltför svag.

Det är intressant att konstatera att Ryds-jiggen lastar hela 7,750 kg på två axlar med städ av lastbilen medan lastbilen lastar 6,760 kg på 2 axlar, nära 1 ton mer. Å andra sidan hade ju släpet ingen hytt, motorhuv, växellåda, bakaxel och motor som minskade lastförmågan. Det är ändå så att man tycker siffrorna skulle vara omvända.

Jonas, tack för en bra tidning som inte tillåter oss glömma fornstora dar.

Lars-Gunnar :wink: :)
Lars-Gunnar

Re: Klassiska lastbilar nr 2 2014

Inläggav Per Thomson » 16 apr 2014, 08:55

Fick tillgång till tidningen först igår. Mycket läsvärd, toppartiklarna för min del:

Imponerande bildsamling; Leif Svärd
Heltäckande trafik; Malte Eriksson
Välkända långtradare; Stefan Andersson
Svenskt i Holland; Beers; Niels Jansen
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bengt Gustafsson » 16 apr 2014, 11:52

Tack, tack!

Det är alltid lika trevligt att tidningen uppskattas! :)

Varma veteranhälsningar
Bengt G
Redaktör
Bengt Gustafsson

Inläggav 30Fredrik » 16 apr 2014, 14:44

Hej Bengt! Precis som du skrev så blev det en väldigt bra story om Hannells i Ö-vik+ Falkenberg! Där kan man ju se Hannells Scania 76or,trailer+släp som jag ofta mötte på gamla E4an, fullastade med oljefat, imponerande!! Kommer du ihåg när du var hos oss i E-tun, att jag tjatade på dej om flera reportage med alla dom stora Norrlandsåkerierna, som Hannes Johansson Båtskärsnäs, Wikströms Luleå, Didriksson Luleå, Granbergs Skellefteå och många andra giganter från Norrland och deras imponerande Långtradare, ofta med det bästa som gick att få maskinellt+ hyttmässigt? Hannellsreportaget var ju som jag hoppas bara starten på en riktig Norrlandslavin!! Tidningen blir bara bättre och bättre!! MVH. Fredrik 30 Brobergs E-tuna.
30Fredrik

Inläggav Kjell T » 16 apr 2014, 15:29

Ja, det är fantastiskt att vi har fått en intressant tidning om lastbilar. Nästan för bra att vara sant.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 16 apr 2014, 18:02

30Fredrik skrev:Hej Bengt! Precis som du skrev så blev det en väldigt bra story om Hannells i Ö-vik+ Falkenberg! Där kan man ju se Hannells Scania 76or,trailer+släp som jag ofta mötte på gamla E4an, fullastade med oljefat, imponerande!! Kommer du ihåg när du var hos oss i E-tun, att jag tjatade på dej om flera reportage med alla dom stora Norrlandsåkerierna, som Hannes Johansson Båtskärsnäs, Wikströms Luleå, Didriksson Luleå, Granbergs Skellefteå och många andra giganter från Norrland och deras imponerande Långtradare, ofta med det bästa som gick att få maskinellt+ hyttmässigt? Hannellsreportaget var ju som jag hoppas bara starten på en riktig Norrlandslavin!! Tidningen blir bara bättre och bättre!! MVH. Fredrik 30 Brobergs E-tuna.

Mycket bra tips för oss av "rätt årgång", glöm inte att de j:a 40-talisterna är många :mrgreen:

Förutom att man mötte alla dessa åkerier och ibland speciella ekipage så förtjänar även ett o annat internationellt reportage sin plats. Mången chaffis som körde på Holland under 60 o 70 tal har mött de flesta av dessa bilar som syns på bilderna. Vid ett lossningstillfälle i Zwolle upptäckte jag själv ett L66-chassie som byggdes upp med L76 boggie, i vart fall med fjäder och balansaxel. Vid vart besök i Zwolle missade jag inte en enda gång att checka produktions- "linan".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Malte. E » 16 apr 2014, 22:07

Bugar och tackar.
Malte E.
Malte. E

Inläggav Bengt Gustafsson » 17 apr 2014, 10:32

Tack igen, vänner!

30Fredrik; ja, visst kommer jag ihåg.

Alla tips är synnerligen välkomna och i den mån det finns gamla bilder gör jag/vi gärna reportage. Hör av er till mig (kontaktuppgifter i redspalten i tidningen) eller uppmana era vänner och bekanta att göra det.

Även om ni eller de bara har ett fåtal bilder - då platsar de ju bra på läsarsidorna. :)

Med vänlig hälsning
Bengt G
Bengt Gustafsson

Inläggav Per Thomson » 17 apr 2014, 10:41

Glömde nämna "Lastbilarna på Aspa" av Håkan Jaldung.

Håkan har frågat här på forumet för några år sedan om olika släp för sin efterforskning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav BURTRÄSKARN » 18 apr 2014, 23:03

Lars-Gunnar skrev:Hej!

Nummer 2/2014 av Klassiska Lastbilar hade för mig denna gång tre viktiga ingredienser nämligen;

1. Numret värt 100% av utlagda pengar
2. Redaktör Gustavssons krönika om språkbruket
3. Christer Olssons Viking Turbo

Aldrig tidigare har jag aldrig fått ett så fint och späckat nummer (72 goa), fullt med nostalgi och fina lastbilar med massor av fina foton, väl varvat med de olika reportagen. SWB-Transport är intressant, och jag ser fram emot nästa del. Bra jobbat ni på Klassiska och alla frilansare!

Krönikan är ett viktigt ställningstagande av en skribent, som har till uppgift att om möjligt vårda vårt svenska språk. Medarbetare på tidningar är "rösten utåt" och opionbildare, varför de är viktiga för trovärdighetens upprätthållande. Skulle de börja med hopskriva och- särskriva, ord skulle en tidning inte överleva.

Vad gäller Vikingen, så köpte sågverket där min far var chaufför en ny 3-axlad Viking turbo av 62 års modell med Norrlandsväxel. Den var målad som bilen på bilden, fast helgrön med svarta skärmar och svart kofångare, Nyströmhytt och blinkers ovanpå backspeglarna. Den hade 3-vägstipp och lastaraggregat, båda av Br. Forslunds fabrikat, samt både timmerbankar och gruslämmar. Den hade den här nya instrumentbrädan (grå) som, var en stor förbättring från Titanens. Den fick som huvudsakliga uppgift att forsla timmer till sågverket. Åkte en hel del med den, och jag kan konfirmera att det inte var någon racer. Fullt lastad och i mycket svagt motlut, tog det lång tid innan den kom upp i normal machfart. Det var som om den då hade 125 istället för 150 hk. Turbon kopplades väl inte in förrän efter ett visst varvtal. Men om man har full gas på låg växel borde väl turbon vissla för fullt? jag vet att 6,7 liter hade lägre torque än 9,6 liter som titanen hade. Titanen som både drog boggisläp och sedan två-axling fullt lastad med timmer men det gjorde inte vikingen. Till det var den alltför svag.

Det är intressant att konstatera att Ryds-jiggen lastar hela 7,750 kg på två axlar med städ av lastbilen medan lastbilen lastar 6,760 kg på 2 axlar, nära 1 ton mer. Å andra sidan hade ju släpet ingen hytt, motorhuv, växellåda, bakaxel och motor som minskade lastförmågan. Det är ändå så att man tycker siffrorna skulle vara omvända.

Jonas, tack för en bra tidning som inte tillåter oss glömma fornstora dar.

Lars-Gunnar :wink: :)

Lars-Gunnar du vet väl vad man sa förr,om hur man på håll såg skillnaden på en viking och en titan,det såg man på lasset :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Lars-Gunnar » 18 apr 2014, 23:21

Ja, du Jens det är nog som du säger om man skall jämföra. Mer stake i Titanen hur som helst. :) Hur går det med din Titan Turbo. Fått till något släp än med timmerbankar?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav BURTRÄSKARN » 26 apr 2014, 21:53

Lars-Gunnar skrev:Ja, du Jens det är nog som du säger om man skall jämföra. Mer stake i Titanen hur som helst. :) Hur går det med din Titan Turbo. Fått till något släp än med timmerbankar?

Lars-Gunnar

Den står lastad och klar i Orrliden med björkmassa och väntar på dig som chaufför till haraholmen i piteå,så sök åt unikaboxen, stek palten köp ett paket extrasaltat Bregott och en liter mjölk, så tag nu chansen så kan du få uppleva dina barndomsminnen igen :lol:OBS, det ligger även en blå chaufförsmössa på passagerarsidan där det står BURTRÄSK BILFRAKT,den måste användas.Det skulle vara roligt att se dom i tummningen när du kom fram för att lossa :lol:Skämt åsido bilen är väl ganska klar men sen har det inte hänt så förbaskat mycket. Vi fick tillökning i sommras så lille Assar har tagit den mesta tiden nu,Men han blir ju ett år nu i juni så då skall pappan visa honom hur en lastbil ser ut,Som du vet, Det skall böjas i tid det som krokigt skall bli :!: :!:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Per Thomson » 27 apr 2014, 20:25

>>Den står lastad och klar i Orrliden med björkmassa och väntar på dig som chaufför till haraholmen i piteå . . .

Härligt :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack