Minnen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Minnen

Inläggav sjömannen » 25 feb 2014, 23:24

Z 1578 skrev:Försöker hålla den "in mint condition" :D.

:lol: Sjömannen
sjömannen

Inläggav 30Fredrik » 27 feb 2014, 03:47

Lika bra att fortsätta med Långtradarfik men nu ska vi till Frankrike! När jag körde där under 80-talet så var det Les Routiers som gällde, en orginasation för chaufförer nere på Kontinenten, mest Frankrike! Resturangerna som Skyltade med den Blå+Röda Les Routiers skylten var skyldiga att servera komplett lunch eller kvällsmiddag för på den tiden 40 France vilket var ungefär samma i svenska kronor! Då ingick förrätt,huvudrätt,dessert,vin och kaffe!! Dom bästa Les Routiers ställena låg efter Route Nationale dom avgiftsfria bra vägarna genom Frankrike!! Dom är ju lite speciella i Grodätarlandet när det kommer till öppettider för resturanger, har bara öppet mellan 12.00- 14.00 sen stängt till 19.30 och sen öppet till det var dags att stänga omkring 23.00. Ett sätt var att alltid köra till ett Routiers ställe och parkera där i god tid före öppningdags på kvällen och kolla så det var lagom långt till lossning eller lastningsstället dagen efter!! Varför då? Jo,när det ska ätas i Frankrike så serveras det 14% Rödvin till maten, kan blandas med vatten men du är ingen bra chaufför efter 2-3 timmars ätande ihop med franska chaufförer som du blir placerad ihop med av Madame som driver stället, här sitter man inte var man vill utan Madame bestämmer,Basta!! Maten var genomgående bra men jag gillar inte inälvsmat så det gällde att kolla på Menyn när Madame tog upp beställningen!! Kunde knappt nån franska alls så man fick försöka att fråga sej fram, Beuaf är ren kött,alltså Biff på svenska, det har jag lärt mej den hårda vägen!!! När sen det var dags för dessert så var det Glass eller frukt+ostbricka som gällde. Tog man Frukt+Ostbricka så rullade Madame fram en gigantisk vagn med en rutig handduk över, med en elegant svepning drogs duken bort och Frankrikes alla flugor lyft mot taket!! Sen var det bara att peka mot ostarna som man ville ha och hon la på rejäla bita+ett stort päron,jättegott!! Vi den här tiden 21.00-22.00 var stämningen hög i lokalen och tobaksröken låg som en Lutzendimma över lokalen!!! På en av mina favorit Routiersställen, på Nationalen utanför Lyon satt jag en kväll mätt och belåten ihop med ett gäng Franska Chaufförer, klockan var runt 23.00. dom hade ingen brådska för dom skulle bara vara uppe i Hallarna i Paris till omkring 04.30 för lossning av dom eftertraktade grönsakerna!!! OK! Omkring 23,15. går man mot kassan för att betala men först Kaffe+Konjak eller Calvados,sen runt 50 mil kvar att köra, inte hel nyktra,men så var det varje kväll för Fransoserna!! Lärde mej att ta med en flaska bordsvatten ut till bilen, för runt 04.00 vaknade jag alltid med en ruskig törst efter allt rödvin, men för övrigt pigg och nykter på morgonen för en ny dag därnere!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Anders Ason » 27 feb 2014, 09:14

Merci!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 28 feb 2014, 21:43

Sjutton 30Fredrik, borde inte vara tillåtet att digitalt göra folk så hungriga att man dreglar nästan. Det var ju kungamiddagar tycks det långt ifrån vad de svenska erbjöd eller var har jag fel? Tänker att man på svenska motellrestauranger bara fick varmrätten + kaffe.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav sjömannen » 28 feb 2014, 22:22

Lars-Gunnar skrev:Sjutton 30Fredrik, borde inte vara tillåtet att digitalt göra folk så hungriga att man dreglar nästan. Det var ju kungamiddagar tycks det långt ifrån vad de svenska erbjöd eller var har jag fel? Tänker att man på svenska motellrestauranger bara fick varmrätten + kaffe.

Lars-Gunnar :D

Har alltid haft min favvo,,Tradarmacka+stekt potatis, har nog ätit en om dan i nästan 3 decennier, lustigt att en del kunde få till den
som den värsta gourmèmiddagen, att en sån enkel mat, kan få så många ansikten beroende på den som slöjdar till den. Att skörbjuggen inte slagit till får man väl betrakta som mer tur än skicklighet :lol:

Sjömannen
sjömannen

Inläggav 30Fredrik » 10 mar 2014, 03:31

Läste ett inlägg som Per hade om hur dumma vi har varit som chaufförer och ställt upp i alla lägen, beträffande lastning+lossning! Kan nog bara hålla med och fundera varför det blivit så här i Sverige och inte utomlands? Kan ta ett exempel bara, vi hade ett jäkla skitställe, rent ut sagt i Eskilstuna,gällde då dom åkerier som körde för ASG. Gullhögens Spackelfabrik i Kjula utanför E-tuna. Inga pallar förekom förrän nåt år innan dom lade ner och flyttade! Nej, här var det slit+släp som gällde! Byggspacklet kom i säckar a´25 kg st eller tunga as till burkar a´40kg st. Lassen var oftast mellan 20-30 ton. Långsidan till rullbandet och sen var det bara att plocka,ett jäkla slit!! Sen täckning med Albrektssonare, för det fick ju naturligtvis inte bli blött!!! När man sen fick papperen på lasset så visste man att man skulle bli osams med målarbasen på bygget.Även om fabrikens försäljare lovade att det var klart med lossningen nästa dag,Den jäveln kunde stå och ljuga chauffören rakt i ansiktet!! Nästa morgon när du hade pressat av och var på plats då började cirkusen, Kluddarbasen begärde att vi chaufförer skulle bära upp hans jävla spackel upp i våningarna, 50 säckar här och 20 burkar där!!! Det blev ju ett helsikes liv för vi nobbade ju jämt och då fick man lossa allt själv, kan säja att det är drygt att lossa 15 ton säck + 15 ton burk spackel även bara nedanför flakkanten! Ett ställe som var ökänt var när dom byggde Främlingshems området i Gävle,( Sjömannen rätta mej om jag har fel,) där höll det till ett gäng målare som var ibland dom tokigaste jag har stött på under min chaufförstid, man visste redan på kvällen när man for upp till Gävle att i morron blir det bråk, det gick så långt att ASG Gävle fick ta dit Brynäs Express för att bära upp deras skit i våningarna, bra för oss men varför inte lösa problemet den enkla vägen?? En annan fråga! Det finns väl inte en chaufför som inte har haft eller har problem med ryggen på grund av detta förbannade styckegods, många kollin är för tunga men ska av ändå!! Ja nog har vi Svenska Chaufförer fått slita, åtminstone förr, kanske enklare nu?? Utomlands backade man till,gick in med papperen och snackade med godsmottagaren, sen ut och gjorde frukost, tog en lutare i bingen tills allt var lossat. Bra mycket bättre! MVH. 30 Freedrik.
30Fredrik

Inläggav sjömannen » 10 mar 2014, 12:26

Antar du menar Andersberg, men som de ser ut där nu så passar Främlingshem bättre :lol:
Sjömannnen
sjömannen

Inläggav sjömannen » 10 mar 2014, 13:42

Cementa i Köping,,,lägga ut tompall, stick o tvärs ,dra ut slisken o vänta på säckarna som kom i vad man upplevde turbo fart, tekniken man hade var inte den bästa, rentav kass , man bar säckarna, medans det formligen drösade ner säck i en stor hög,- efter att man tryckt på stoppknappen,för att stoppa kaoset hann de komma 20 säckar till. Man hade en gubbe till hjälp som kunde tekniken, men skylten" Chauffören skall utan anmodan medverka vid lastning "gällde. Ganska omgående fick man lära att 10 spänn till gubben, så styrde han på 33 ton utan att ens bli fuktig. Genast blev den lastningen lättsam. Man kunde börja täcka bilen medans han lastade slodan. Men ponera att den mannen lastade ut 10-15 bilar om dan, så hade han säkert lönen en gång till ,,svart.. Han som hade tekniken han drog lite i slisken,o bara styrde säckarna på plats, rakt o snyggt, precis som de gått via en maskin. Gubben va en liten man, typ 1.60-1.65 o definitivt ingen atlet.
Sjömannen
sjömannen

Inläggav 30Fredrik » 11 mar 2014, 03:33

Ja du då får man tacka för rättelsen beträffande Andersberg i Gävle, kommer ihåg att några år senare så lossade vi mycket Maraton trampcyklar där hos "Stövel" Öberg, den gamle legenden hos Brynäs och Gävle Godtemplare, superb hockeylirare, han hade ju först sportaffär på Genomfarten i Gävle,eller? Ja, Köping och Cementa är ju ställen man inte glömmer i första taget, var själv där några gånger i början av min karriär,stämmer precis som du skrev att fick man in tekniken så funkade allt bra, annars så fick man säckarna i knävecken, ack ja och på sommaren dammigt+varmt! Numera heter stället Nordkalk och nu är det bulk som gäller i både flytande och pulverform, har varit där några gånger och lastat "Slurry", Kalk i flytande form till Hallstaviks Pappersbruk, tro inte det förekommer säck längre, har inte sett några som lastat säck där men jag kan ha fel,som så många gånger förr!!! Alla järnfirmor i Stockholm t.ex. Odelberg-Olsson, Söderberg-Haak är åxå ställen man inte glömmer som chaufför. Där gällde det att vet hur man skulle angripa gubbarna som lastade ut på dom olika avdelningarna, dom flesta var ju arbetsskygga, hatade jobbet och fördrog att gå omkring havlummiga hela dagarna. Värst var det om nån Polsk båt låg vid kajen och lossade järn eller plåt, nästan omöjligt att hitta en nykter gubbe, ett under att det inte inträffade mer olyckor än det gjorde??? Verkar som ni som körde på Norrland hade bättre folk att göra med,det är i alla fall mitt intryck under mina Norrlandsresor. Man kunde ringa till Firmorna och fråga om det gick bra att lossa själv på natten när man körde förbi,9 fall av 10 fick man reda på var trucknycklarna låg och sen var det bara att lossa, täcka med firmans pressar, riva fraktsedeln, låsa trucken och hänga tillbaka nyckeln!!! Leve Norrland! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Per Thomson » 11 mar 2014, 09:50

Cementasäckarna, 50kg, de förstörde min rygg innan jag hann bli 18, då gällde det lossning, antingen att ta säckarna från flakkant och bära in dom i nått mögigt skjul eller så stå med böjd rygg på flaket och dra ner och fram säckarna till flakkant. Lasta i Köping gjorde jag bara en gång vad jag minns och då lovade jag säkert att aldrig mer, var väl bara 18 då. Sen blev det lumpen som räddade en från galenskaperna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 11 mar 2014, 10:21

Per Thomson skrev:Cementasäckarna, 50kg, de förstörde min rygg innan jag hann bli 18, då gällde det lossning, antingen att ta säckarna från flakkant och bära in dom i nått mögigt skjul eller så stå med böjd rygg på flaket och dra ner och fram säckarna till flakkant. Lasta i Köping gjorde jag bara en gång vad jag minns och då lovade jag säkert att aldrig mer, var väl bara 18 då. Sen blev det lumpen som räddade en från galenskaperna.

Garanterat många kiropraktiker som tjänat kovan på sönderburna chaufförsryggar. O skulle det till trots förmodan funnits någon av mottagarens anställda i närheten, så var dom antingen "nyopererade eller ont i ryggen"
Sjömannen
sjömannen

Inläggav sjömannen » 11 mar 2014, 13:08

30Fredrik skrev:Ja du då får man tacka för rättelsen beträffande Andersberg i Gävle, kommer ihåg att några år senare så lossade vi mycket Maraton trampcyklar där hos "Stövel" Öberg, den gamle legenden hos Brynäs och Gävle Godtemplare, superb hockeylirare, han hade ju först sportaffär på Genomfarten i Gävle,eller? Ja, Köping och Cementa är ju ställen man inte glömmer i första taget, var själv där några gånger i början av min karriär,stämmer precis som du skrev att fick man in tekniken så funkade allt bra, annars så fick man säckarna i knävecken, ack ja och på sommaren dammigt+varmt! Numera heter stället Nordkalk och nu är det bulk som gäller i både flytande och pulverform, har varit där några gånger och lastat "Slurry", Kalk i flytande form till Hallstaviks Pappersbruk, tro inte det förekommer säck längre, har inte sett några som lastat säck där men jag kan ha fel,som så många gånger förr!!! Alla järnfirmor i Stockholm t.ex. Odelberg-Olsson, Söderberg-Haak är åxå ställen man inte glömmer som chaufför. Där gällde det att vet hur man skulle angripa gubbarna som lastade ut på dom olika avdelningarna, dom flesta var ju arbetsskygga, hatade jobbet och fördrog att gå omkring havlummiga hela dagarna. Värst var det om nån Polsk båt låg vid kajen och lossade järn eller plåt, nästan omöjligt att hitta en nykter gubbe, ett under att det inte inträffade mer olyckor än det gjorde??? Verkar som ni som körde på Norrland hade bättre folk att göra med,det är i alla fall mitt intryck under mina Norrlandsresor. Man kunde ringa till Firmorna och fråga om det gick bra att lossa själv på natten när man körde förbi,9 fall av 10 fick man reda på var trucknycklarna låg och sen var det bara att lossa, täcka med firmans pressar, riva fraktsedeln, låsa trucken och hänga tillbaka nyckeln!!! Leve Norrland! MVH. 30 Fredrik.

Ja Fredrik,,Norrland, mentaliteten där var av helt annan kaliber, vet när man va loss e,m.-kväll,o hade ett antal mil dit man skulle lasta, oftast sågverk i inlandet o ringde o frågade om man fick lasta på kvällen,,,man frågade om man skulle säga en tid,- då kunde man få svaret:- Nogåle´n bra Ja se då du kom! eller,- Ja schtell ut´n traktorn, så kan du sty p´åne schällv- så lääg ja an fraktseln in traktorn . Ganska värdefullt tidsmässigt med tanke på att man skulle skjutsa lassen en 50-100 mil. De va lite skillnad mot söderöver.
Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 11 mar 2014, 19:51

Tänk vilken skillnad mot nu, idag tror jag inte det kan fungera så ens i Norrland. Idag är nog risken stor att traktorn var borta på morgonen och farmartanken tömd. :(
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 11 mar 2014, 20:42

Per Thomson skrev:Tänk vilken skillnad mot nu, idag tror jag inte det kan fungera så ens i Norrland. Idag är nog risken stor att traktorn var borta på morgonen och farmartanken tömd. :(

Dessvärre är jag benägen att instämma
Sjömannen
sjömannen

Re: MinnenGryttjom.

Inläggav 30Fredrik » 12 mar 2014, 04:50

I mitten på 60 talet när jag nyss hade börjat köra på Traden och då mest på Norrland, minns jag med ett leende på läpparna, Ramsells Gulf Mack i Gryttjom mellan Uppsala och Gävle, strax innan Tierp. Denna oas i nattmörkret fanns all service du behövde 24 timmar om dygnet. Utmärkt mat hos tjejerna på fiket och hos Gulf kunde Tony ordna det mesta. Vi hos Broberg o Söner var nog storkunder på generatorer,jag har nog bytt en 3-4 st generatorer av den gamla typen där. Det sattes sen upp på Dieselnotan för vi tankade på samma ställe. Hos Ramsells jobbade ett riktigt orginal "Jerka", trivdes bäst att tanka tradare om nätterna, alltid klädd i samma skitiga blå overall,Gulf reklamkeps, konstant hostande på grund av att "Jerka" alltid hade en solkig John Silver med Sveriges absolut längsta askpelare i mungipan!!! Bakom Macken fanns en liten koja med 6 dubbelslafar , där kunde man få några timmars sömn. Det fanns bara ett aber, stod Bönhamnarns lilla blå Volvo parkerad utanför, var det otänkbart att gå in, den mannen kunde väcka döda med sina snarkningar. Hördes ända ut på gården, han var garanterat ensam i kojan! Numera går ju inte E4 förbi Gryttjom så Macken+Fiket är nog borta sen flera år, men som sagt på den tiden var det en pärla i mörkret!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack