Bättre förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bättre förr?

Inläggav carlevert » 23 feb 2014, 12:54

sjömannen skrev:Hej Lars Gunnar,,,,kul att du uppskattar mina och gamla kollegers vedermödor,,,,men,,,,,jag har väl aldrig påstått att Liz inte ligger i Sundsvall?, De va de enda stället som hade nattöppet mellan Harmånger och Docksta - Harmånger undvek man ibland vintertid, då parkingen låg långt ner i en svacka o sen var det ganska tungåkt därifrån, Då fick man ta Liz,(där det kunde vara trångt) sista "utposten" innan Docksta -Fikningen,den va helig, många gamla kolleger har liksom jag "svart bälte" i fikning. :lol: Senare dök det dock upp ett antal flera näringsställen efter banan-- "Baktändning"
, de är inget jag råkat ut för, i alla fall inte med lastbil- kan inte heller minnas nån kollega råkat ut för det heller.

Hälsningar Sjömannen

"Baktändning"
Jag tror jag vet vad du menar. Åkte med min fars rundnos-diesel nån gång tidigt 50-tal. Hade kört fast och fösökte gunga loss, plötsligt blev det ett annat motorljud och rykte inne i hytten. Hörde hur varvet ökade, då lade han snabbt in en hög växel och bromsade fast motorn. På min fråga vad som hände sa han att motorn gick baklänges.
Min teori är att om man har t.ex ettan i och rullar bakåt men släpper upp kopplingen så kan motorn vända och gå baklänges. Eftersom den då tar in luft genom avgasröret reagerar den inte på gaspedalen och varvtalet ökar utan kontroll.
Någon som vet?
carlevert

Inläggav herrstina- » 23 feb 2014, 13:06

Det är precis så det fungerar, det kunde hända på gamla sugmotorer. Det finns två sätt att stoppa maskineriet, lägga i en växel och hoppas att kopplingen håller, eller täppa igen avgasröret och hoppas att avgassystemet är tätt. När dom snurrar på fel håll varvar motorerna tills delarna separerar.

Det blir andra bekymmer också eftersom både smörjning och kylning blir satt ur spel när grejorna snurrar på fel håll.

Det förbryllar mig lite med L-G.s bil eftersom den verkar ha varit försedd med turbo, då regleras bränslet med reglage på pumpen och då kan inte det här hända.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kjell T » 23 feb 2014, 13:28

Det är insprutningspumpens kamaxel utformning som avgör om den kan gå bakåt eller inte. De motorer som har vakuumregulator rusar upp i varv vid bakgång, en motor med centrifugalregulator rusar inte upp i varv vid backgång. Det finns två olika utformningar som omöjliggör backgång. Den ena är en utformning där insprutningsögonblicket bLir helt "FEL" och den andra är långsam insprutning vid fel rotationsriktning.
Kjell T

Inläggav Vågert » 23 feb 2014, 15:04

58.jpg
58.jpg (136.63 KiB) Visad 20364 gånger
Det hände mej en gång med denna gamla Viking där det satt en D67 i om inte jag har fel.
Jag märkte det fort så upp med kopplingen snabbt så dog han.
Men den satt nog centrifugalregulator på för jag kan inte minnas att det blev någon rusning.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Lars-Gunnar » 23 feb 2014, 15:32

sjömannen skrev:Hej Lars Gunnar,,,,kul att du uppskattar mina och gamla kollegers vedermödor,,,,men,,,,,jag har väl aldrig påstått att Liz inte ligger i Sundsvall?, De va de enda stället som hade nattöppet mellan Harmånger och Docksta - Harmånger undvek man ibland vintertid, då parkingen låg långt ner i en svacka o sen var det ganska tungåkt därifrån, Då fick man ta Liz,(där det kunde vara trångt) sista "utposten" innan Docksta -Fikningen,den va helig, många gamla kolleger har liksom jag "svart bälte" i fikning. :lol: Senare dök det dock upp ett antal flera näringsställen efter banan-- "Baktändning"
, de är inget jag råkat ut för, i alla fall inte med lastbil- kan inte heller minnas nån kollega råkat ut för det heller.

Hälsningar Sjömannen

Ursäkta, läste tydligen inte ordentligt. Du "skriver innan Docksta" som jag läste som i Doksta. Slarvigt.

Lars-Gunnar :oops:
Lars-Gunnar

Inläggav sjömannen » 23 feb 2014, 17:49

Har väl uteslutande åkt turboladdade bilar, nån resa har väl skett med nån 75-76 a med luffarturbo, men aldrig upplevt det syndromet. Kan tänka mig att det kan ske om bilen kurkar i en kraftig backe o de går baklänges innan man fått ordning på pedalerna. Om man räknar med bilar från början på 60 o framåt måste dock syndromet vara att betrakta som ovanligt. Undrar oxo om en sådan händelse uteslutande inte är att betrakta som "handhavande fel"?- Men,,,jag kan ha fel....de har ja haft förr,,,(tror de va i oktober-84) :lol:

Hälsningar Sjömannen
sjömannen

Inläggav herrstina- » 23 feb 2014, 18:58

Kjell T skrev:Det är insprutningspumpens kamaxel utformning som avgör om den kan gå bakåt eller inte. De motorer som har vakuumregulator rusar upp i varv vid bakgång, en motor med centrifugalregulator rusar inte upp i varv vid backgång. Det finns två olika utformningar som omöjliggör backgång. Den ena är en utformning där insprutningsögonblicket bLir helt "FEL" och den andra är långsam insprutning vid fel rotationsriktning.

Det innebär alltså att även vissa motorer med gasreglage på pumpen kan "vända" men i så fall inte rusar upp i varv?

Minnet jag har av det här var pannkaksvarianten av Volvos D96 som vi hade i bussar där hemma när jag liten lydig gosse.
Det hände vid något tillfälle när bussarna skulle rullas igång på den lilla backen vi hade på tomten, förmodligen i samband med olyckligt växelval startade dom på fel håll.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 24 feb 2014, 23:32

På tal om att rulla igång bilen så var jag med om att min pappa hade bilen i ett kallgarage som var lika kall som ute. Han måste ju ut och startade Titanen och efter en stund var hela garaget full av blåaktig rök. Andra gånger startade inte bilen. Då fick han ringa till Sågen och en kollega med en Scania-Vabis L51 tror jag det var som stått med motorvärmare i garage kom. Så drog de ut Titanen som samtidigt hade backen inne så de kunde starta bilen. Det var ju tidigt på morgonen men som pigg parvel och sjukt förälskad i Titanen var det ingen uppoffring.

Minns en smällkall vinterhelg på 50-talet, troligen 1955 då termometern visade på -32 grader. Pappa var orolig att batterierna skulle ta stryk, så vi två begav oss till garaget med spark. (Några 100 meter). Pappa hade sin fina skinnjacka på sig och ålade sig in mellan väggen och bil, skruvade bort batterilådans hölje, skruvade lös batterihållarna. Ni som har kört lastbil eller äger en vet ju vilken storlek det är på dessa bumlingar. Då var de ju långa och tunga. Tycker dagens lastbilsbatterier ser ut att vara bredare och kortare. Kanske inbillning? Tur att min far inte var en vek typ. Han lyfte helt sonika ur batterierna och la dem på sparken. Så bar det hemåt och väl vid målet bar han upp dem uppför trappan och ställde ner dom i den stora hallen med stora glasfönster runtom resultatet blev att han fastnade med skinnjackan i flak och annat så den fick lite repor. Hallen var ju kall men varmare än ute givetvis. Det var riktiga kläder med handledsmuff och fodrad.

Där fick då batterierna stå till på måndagmorgon då han tog ner dem och monterade tillbaks dem. Om han sedan kunde starta utan bogsering vet jag inte. Var inte med så jag kan berätta syn för sägen. Bilmotorn måste ju ha blivit bra seg under den stränga kylan och ingen motorvärmare. Det var inte vårt garage utan han fick stå där gratis. De gjorde cementstenar i byggnaden. Vi hyrde bostaden där vi inte hade bad eller toalett. Vi hade utedass och där satt man flera gånger med händerna under ändan vid minusgrader mot sitsen och gjorde sina behov hur kallt det än var. Minns hur man satt där med dörren öppen och det var så månljust. Inte satt man och sölade då inte. Dt var på landet så ingen var ute och glodde.

Någon annan som fått bogsera igång sitt ök?

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 25 feb 2014, 00:06, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 24 feb 2014, 23:55

En annan bogseringshistoria är denna:

Sågen skulle få ett nytt ställe för timmerupplaget. man hade låtit schakta ut et stort område. Där skulle såghuset och som sagt timmerupplaget ha sitt säte.
Sågen hade tre lastbilar, alla Volvo. min pappas helblåa Titan, och två kollegor som hade varsin grönlackerade Titan Turbo med rött kylargaller. den ena bara en vecka gammal. Han som körde denna nya hade kört en Scania-Vabis L75 Super. Han var inte glad att tvingas köra en Volvo.
Nåväl, på sågen fanns det en överflöd på sågspån som de körde ut under en helg. Alla tre körde och så gick det så illa att han med nya Volvon fastnade i spånet. Då man skulle dra loss honom kom man på att använda ett lastbilsdäck med kätting i var ände. Det hade gått bra tidigare men nu hände det osannolika: Då däcket spändes lossnade ena kättingen och de for som raket genom luften och träffade solskyddet på lastbilen. Nu och så denna nesa. Så efter det var det slut med att använda däck. Det var ju annars bra då man kunde ta sats och ändå få en mjuk uppdragning.

Som vanligt var jag ju med som ni förstått. Jag satt på förarplatsen och handpumpade boggin medan min pappa gjorde något annat. Egentligen var lasset så lätt att man inte behövde köra med boggin nere. De hade bara vanliga grusbalkar som de givetvis fyllde till brädden. Transportsträckan var några meter. Såghuset står alltså där välisolerat från tjälen som är legio i Norrlands inland. Detta hände under det ljuvliga 50-talet.

Lars-Gunnar

Inläggav sjömannen » 25 feb 2014, 12:01

Lars-Gunnar skrev:På tal om att rulla igång bilen så var jag med om att min pappa hade bilen i ett kallgarage som var lika kall som ute. Han måste ju ut och startade Titanen och efter en stund var hela garaget full av blåaktig rök. Andra gånger startade inte bilen. Då fick han ringa till Sågen och en kollega med en Scania-Vabis L51 tror jag det var som stått med motorvärmare i garage kom. Så drog de ut Titanen som samtidigt hade backen inne så de kunde starta bilen. Det var ju tidigt på morgonen men som pigg parvel och sjukt förälskad i Titanen var det ingen uppoffring.

Minns en smällkall vinterhelg på 50-talet, troligen 1955 då termometern visade på -32 grader. Pappa var orolig att batterierna skulle ta stryk, så vi två begav oss till garaget med spark. (Några 100 meter). Pappa hade sin fina skinnjacka på sig och ålade sig in mellan väggen och bil, skruvade bort batterilådans hölje, skruvade lös batterihållarna. Ni som har kört lastbil eller äger en vet ju vilken storlek det är på dessa bumlingar. Då var de ju långa och tunga. Tycker dagens lastbilsbatterier ser ut att vara bredare och kortare. Kanske inbillning? Tur att min far inte var en vek typ. Han lyfte helt sonika ur batterierna och la dem på sparken. Så bar det hemåt och väl vid målet bar han upp dem uppför trappan och ställde ner dom i den stora hallen med stora glasfönster runtom resultatet blev att han fastnade med skinnjackan i flak och annat så den fick lite repor. Hallen var ju kall men varmare än ute givetvis. Det var riktiga kläder med handledsmuff och fodrad.

Där fick då batterierna stå till på måndagmorgon då han tog ner dem och monterade tillbaks dem. Om han sedan kunde starta utan bogsering vet jag inte. Var inte med så jag kan berätta syn för sägen. Bilmotorn måste ju ha blivit bra seg under den stränga kylan och ingen motorvärmare. Det var inte vårt garage utan han fick stå där gratis. De gjorde cementstenar i byggnaden. Vi hyrde bostaden där vi inte hade bad eller toalett. Vi hade utedass och där satt man flera gånger med händerna under ändan vid minusgrader mot sitsen och gjorde sina behov hur kallt det än var. Minns hur man satt där med dörren öppen och det var så månljust. Inte satt man och sölade då inte. Dt var på landet så ingen var ute och glodde.

Någon annan som fått bogsera igång sitt ök?

Ett fåtal gånger jag bogserat igång, då jag enbart haft bilar med tryckluftsbromsar,dom få gånger man haft luft har det bogserats, dock ytterst sällan då luften i regel va slut. Ofta i början på karriären hade man sällan tillgång till eluttag till motorvärmare, vilket föranledde till att man fick ta till andra trix. Uppställningsplats hade man ingen, utan de fick bli på nån gata i nåt ind.område. I veckorna blev motorn aldrig riktigt kall, så då hade man inga som helst startproblem, men under en helg med 20-30 minus o när man i regel skulle ge sig iväg på söndag em så fick man söka upp sin arbetskamrat (lastbilen) i god tid och helt enkelt göra en brasa under tråget.En hink(plåt) med spån o diesel, sen fick den stå där o "ljumma upp "tråget,,den varianten kunde man använda en bit in på 80,sen blev det mer o mer riskabelt med alla plastslangar o kablage. En god vän som höll en brinnande tidning framför luftintaget i startögonblicket var också välkommet. När batterierna vart trötta har man fått rekvirera någon kollega, o fått låna lite ström, men i regel fanns kräm så det gick att starta upp den hyfsat varma motorn. Att ta ut en bärgare för starthjälp var inte ens att tänka på-helt tabu. "Kostar pengar"!!! Att ta ur batterierna var inget man hade lust med mer än när de skulle bytas. Eldningsmodellen använder jag än i dag på min gamla cheva 6.5 lit td-94, speciellt förra vintern då det var typ 20- flera veckor. På den har jag en stor hasplåt inunder, så risken för kabelbrand är minimal. Jag har elvärmare i den, men jag bor långt ute i skogen, så jag kan ha mina små egenheter för mig. Typ som alla "gubbar" sa en gång...-så gjorde man förr...... :lol: - bara det är väl att betrakta som en yrkesskada, samt att jag är elRÄKNINGSallergiker,,,, :lol: :lol:

Hälsningar Sjömannen
sjömannen

Inläggav Per Thomson » 25 feb 2014, 19:23

Den här tråden artar sig riktigt bra, Tack! :D
Har inte varit "inne" på några dar, fullt upp med korta 2-axliga dragbilar :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sjömannen » 25 feb 2014, 19:28

Per Thomson skrev:Den här tråden artar sig riktigt bra, Tack! :D
Har inte varit "inne" på några dar, fullt upp med korta 2-axliga dragbilar :lol:

..å den är nog långtifrån klar............ :lol:

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2014, 22:45

Nä, man kanske får en Lidnersk knäpp så det börjar flöda utav bara sjutton

Lars-Gunnar

Inläggav 30Fredrik » 27 feb 2014, 02:41

Bättre förr? Ja åtminstone beträffande maten efter vägarna, tänk så många fina Långtradarställen som fanns då! Och dom flesta hade nattöppet, man kunde komma både sent och tidigt på morgonen och få både mat och kaffe + ett vänligt bemötande av den ofta kvinnliga personalen, vanligen kände man dom efter många besök!! Usch och tvi för snusket på Mc Donalds, Sveriges största mcklubb?? Mina favoriter bland Långtradarfiken från förr är och var, Gryttjom, BPgryttjom och Signes fina snitzslar med stekt potatis, jum,jum, Hasslerör(Såg att nån har satt grävskopans tänder i gamla fiket när jag for förbi där i november, alltså slut på den epoken) Rattugglan, fortfarande igång och jag tror att dom har nattöppet, jäkligt bra mat+rabatt för chaufförer, Pärlan i Ödeshög, kan va trångt men det brukar ordna sej med p-plats, ganska bra käk+ rabatt och framförallt nattöppet och dagens dygnet runt!! Legendariska Dockstabaren, ej längre nattöppet men fortfarande skapligt käk och åxå fri dusch, heders åt sånt!! Ja listan kan göras lång över skapliga ställen från förr och nutid, så fortsätt att skriv om era favoriter!! Förresten försök få duscha gratis MC donalds, skulle inte tro det va??? MVH. 30 Fredrik
30Fredrik

Inläggav Anders Ason » 27 feb 2014, 09:19

Kul med referat från den gamla goda tiden. När jag körde var det nästan alltid i lokaltrafik. Började tidigt med fruntimmer så det gick ju då inte att köra långtrad och vara borta :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack