sjömannen skrev:Var de bättre förr?
Dom får i o för sig klä sig o fika var dom vill för mig, men fika o käka för mig i lastbilsvärlden,-de va typ Hallandsåsen ,Åsljunga Ljungby Rök ,Rattugglan Hasslerör Nalles Liz motell Docksta, Jävre o liknande. Att köra upp på”plattan”,,mackgubben kommer ut ,man får en fika alt käkkupong, han tankar kollar oljan sparkar däck putsar rutan o ställer bilen på parkeringen, mätt o nyfikad drar man vidare. Idag kommer man till en 30 kubikare på nån ödslig grusplan,,det står-”Dra ditt kort” pappret slut behöver man luft har dom snott kompressorn tvätta fönster o speglar..det kan man glömma….o fikat,,,,,de blir termos i hytten-.suck
Undrar ändå om de inte va bättre förr-eller?
Skulle va kul o se om någon känner igen sig i detta, de finns givetvis mycket dråpliga episoder som utspelat sig under åren ,men de får bli en annan gång, o om nån är intresserad.
Hälsningar Sjömannen
Hej Sjömannen!
Tack för dina skriverier som har mycket av igenkännandets glädje i sig. Själv åkte jag med min far i hans först Titan 1954, sedan Viking Turbo och sist Titan Turbo av 64 års modell. Jag började redan då jag var 4 år för då jag frågade min mamma varför jag inte var med på fotot med alla barn sade hon att jag följde med min far, antagligen med virke till Holmsund. Det varade i 10 år, och det var underbara år med lastbilar, dieseldoft, timmer, massaved, grus, kåda, sågspån och flis och en Caterpillar D 6 på flaket och bladet på en enaxlad kärra som skulle till Hemavan. 35 mil enkelt. Jag klev omkring på timmerlasset och fick kåda på händerna och säkert byxor med. Titanen drog ett Hilding Carlsson släp som först hade bankar men sedan fick en skäppa för flis. Fliset gick till Obbola.
Jag vill rätta dig lite: Liz Motell ligger i Njurunda, Sundsvall. Kom du söderifrån kommer först ett trafikljus, sedan en liten backe och på krönet ligger Liz. Du kanske minns det? Jag bor i stan och borde veta. Jag har bott där en vecka 1974 då jag bodde i Stockholm. Jag skulle få ett nytt arbete som dataoperatör. Var anställd på Domänverket och SDC (Skogsbrukets Datacentral) i Sundsvall köpte upp deras anläggning och behövde en operatör. Så jag bodde på Liz medan jag "kände" mig för. Det var bra för jag är Västerbottning till börden som ville ha närmare till mina föräldrar.
Jag minns en episod från en åktur från Hällnäs såg till Sundsvalla brädgård med 12 paket virke, alltså fullt ekipage. När vi kom till en backe (minns inte platsen9 men den var rätt så brant. Det gick först svagt nedåt sedan började backen. När vi så hade avverkat halva backen blev det tvärstopp. Vet inte om min far hade haft fel växel i. Det blev lång kö med bilar bakom. Så efter en stund börjad bilen sakta masa sig upp och över. Det var en 230 hästars Volvo likadan som du kört så jag vet inte om du har någon teori. Var med om en baktändning som min far sade. Han skulle med sin Viking backande bogsera loss sin kollega då detta hände. Rök kom från motorrummet. Ett fenomen som jag aldrig sett förr. Vikingen var ju turboladdad från en i grunden vanlig Viking på 125 hk. Säkert var att den inte fick 150 hk efter ett visst varvtal.
Keep upp the good work!
Lars-Gunnar
Liz Motell fungerade för något år sedan som flyktingförläggning och idag vet jag inte. Kanske det bor flyktingar ännu idag.