Bättre förr?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Bättre förr?

Inläggav sjömannen » 20 feb 2014, 21:08

Reid Hulting skrev:Hade å andra sidan några som fungerade mycket bra, bl.a. två finska tjejer. Kunde t.o.m. ha kvar av reskassan vid hemkomsten :D .
Det lustiga är att han som försvann i Libyen var en av dem som vanligtvis var utan problem.
Hade som mest 11 bilar ute.

Reid.

Kanske det gamla åkarordspråket passar här-" Du blir aldrig rik-men långsamt fattig" :lol:

Sjömannen
sjömannen

Inläggav 30Fredrik » 21 feb 2014, 03:30

Hej! Kan förstå dej Reid mycket väl!! Jag har genom åren sett varianter av chaufförer som nog skulle ha valt nåt annat yrke än att köra lastbil!! En fråga bara hur sållade du när det kom helt okända och talade om hur duktiga dom var och att dom hade kört ute hur mycket som helst?? Klart att det inte är så lätt om det saknas gubbar och bilarna står fullastade! Kanske varit billigare att avvakta om man nu tänker på episoden med 140an och växellådan? Men, men, det är lätt att vara efterklok! Kan dra en liten episod som du nog kanske har hört och där man som åkare kan tappa hoppet om chaufförer och om man ska fortsätta i branschen? Fick order av Lennart Stjärnström att hålla koll efter en bil som var lastad med en fartygsaxel som skulle till Reijeka i Jugoslavien. Båten låg i hamnen och skulle dra på måndag eftermiddag. Bilen var alltså lastad med bara en fartygsaxel, och det var OK om bilen dök upp för lossning måndag morron, alltså ett smörlass!! Jätte- viktigt och bra betalt!! Jag stack på torsdag från Nykvarn och hade alltså fått order om att hålla utkik efter bilen! Körde ner över DDR och in i Tjecko över Zinnwald. Ingen Stjärnabil vid Hotel Sport efter Zinnwald, brukade ju vara vanligt annars! Men i rondellen innan Prag stod den Stjärnabilen som hade axeln till Jugoslavien! Jag körde in på parkeringen och det var Lördagmorron! Inne i serveringen sitter chaffisen, inte full men på gång med ett gäng damer runt sej! " För h-vete, nu får du stoppa du ska ju vara i Reijeka på måndagmorron!!" Hans svar" Det är lungt, ska bara äta klart, sen drar jag" Talade om att Lennart sagt åt mej att se till så han skötte sej! Ja jag var ju tvungen att dra för jag hade långt kvar och många gränsövergångar att passera! Men som ni säkert förstår så missade han naturligtvis båten och den fick han tag på nere i Grekland efter en herrans massa bekymmer för Lennart, så Reid, jag förstår att du fick nog!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav sjömannen » 21 feb 2014, 10:19

De fanns en tid när många större åkare sa att-Det är bara o sparka i ett träd så ramlar det ner 10 chaufförer, grejen var väl den att "chaufförer" ramla de nog inte ner så många av, däremot "förare", Chaufför o förare- de är en j-a skillnad de.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Thomas Almen » 21 feb 2014, 10:26

Behöver inte vara nåt så exotiskt som utlandskörning för att gå på minor vad gäller chaufförer. Åkeriet som hade Stockholmslinjen för Bilspedition i Östersund hade en lång lista med villiga extrapiloter. Vid ett tillfälle kallades en sån kille in, tror han var brandman till proffesionen. Eftersom det var minusgrader med duggregn ombads han kolla så det fanns kedjor med på bilen. Jorå, han hade kollat, å t.o.m lagt på ett par. En milt upprörd åkeriägare undrar varför han lagt dom boggien?. -Jo, men då släpper jag ju bara ner den om det börjar slira.....
Thomas Almen

Inläggav Z 1578 » 21 feb 2014, 10:34

Vilken klippa! Jag såg en bil åt ett stort åkeri med röda bilar ute på sandning. Han hade lagt en enkel drivkedja fram, mycket bekväm åktur kan man tänka sig. :roll:

Andreas
Andreas
Z 1578

Inläggav Reid Hulting » 21 feb 2014, 13:35

Slängde aldrig in nån helt okänd i en bil och skickade iväg. Oftast var det på rekomendation av speditören eller nån kollega, och nya fick alltid köra i sällskap med nån eller några andra. Eller så hade de kört lokalt eller inrikes åt mig innan. Han med växellådan hade fungerat riktigt bra tidigare med samma bil, kom hem veckan innan från Baghdad.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav sjömannen » 22 feb 2014, 19:57

Reid Hulting skrev:Slängde aldrig in nån helt okänd i en bil och skickade iväg. Oftast var det på rekomendation av speditören eller nån kollega, och nya fick alltid köra i sällskap med nån eller några andra. Eller så hade de kört lokalt eller inrikes åt mig innan. Han med växellådan hade fungerat riktigt bra tidigare med samma bil, kom hem veckan innan från Baghdad.

Reid.

Reid,,,du skulle ringt mig :lol: ,,Jag var grymt intresserad av den trafiken, de enda jag ångrar i mitt liv var att jag aldrig kom i väg på en sådan,,,hade nog passat mig perfekt. Lång Harry köpte en LBS 76 a me en 2 axl vagn Tirat, Kroon va upp till Sundsvall o lastade upp den med fat till Oman i Jordanien,jag var enormt sugen att åka men Skitiga Joe från Hallstavik fick åka, då han redan vart ett antal svängar till Iran o Irak.Tror Tommy F. var insyltad i den skjutsen. Nån mer skjuts åt de hållet blev de inte, då han sin vana trogen sålde bilen då den kom hem igen. Förmodligen med nån 10 a upp.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav herrstina- » 22 feb 2014, 22:06

Cirklarna sluts! Skitiga Joe, eller Mögjoe som vi kallade honom här i södern. Jag har haft mycket kul med honom, han är (var) faktiskt gudson till min äldste grabb. Som allt annat med Joe var det naturligtvis en fyllegrej.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav sjömannen » 22 feb 2014, 22:10

herrstina- skrev:Cirklarna sluts! Skitiga Joe, eller Mögjoe som vi kallade honom här i södern. Jag har haft mycket kul med honom, han är (var) faktiskt gudson till min äldste grabb. Som allt annat med Joe var det naturligtvis en fyllegrej.

Stina.

Ja, men han avslutade som "Sören",,lite av en legend....ganska kul med "gudson",de va meningen att Harry skulle bli till min äldsta, men

vi döpte honom aldrig :lol: :lol:

Sjömannen
sjömannen

Inläggav herrstina- » 22 feb 2014, 22:13

Joe var innerst inne en väldigt snäll person, hans problem var att ordning och reda var okända begrepp. Och så var han som så många andra i branschen onödigt glad för destillerade drycker.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav sjömannen » 22 feb 2014, 22:37

herrstina- skrev:Joe var innerst inne en väldigt snäll person, hans problem var att ordning och reda var okända begrepp. Och så var han som så många andra i branschen onödigt glad för destillerade drycker.

Stina.

Jo, minns till en nyår, när han hade en F88 o en relativt modern trailer,kanske en hyrtrailer,när bromsarna hade frusit ihop på trailern,de va väl ca 20-25 minus,så han hade tröttnat o liftat hem o jag blev ombedd att ta hem grejerna från Tönnebro. En kompis o jag åkte upp o skulle fixa till att tina upp den o ta den till stan.- Ska bli kul o se va grabbarna som kör på Mellan Östern har för grejer tänkte jag,,,man trodde de skulle va snygga sjyssta grejer...när jag såg grejerna stå halvt översnöad på parkeringsfickan trodde jag först de va nåt som va på väg till Martin Rickardsson i Arboga. En gammal luggsliten f.d. 2 axl OK dragbil, med OK loggan halvtaskit övermålad, invändigt en ren katastrof, o i bingen,,,en skitig öppen verktygslåda. Snacka om krossad illusion. Nåväl, den vart körklar och jag tog den till stan där herr Lindblom senare hämtade den.

Sjömannen
sjömannen

Inläggav herrstina- » 22 feb 2014, 23:39

Jag jobbade på verkstad vid tiden då den här trafiken växte till sig så jag träffade ganska många av aktörerna. Det var många som hoppades bli förmögna på mellan östtraffiken, väldigt få om någon lyckades. Dom flesta som körde där var äventyrare som inte hade särskilt bra koll finanserna.
Dom som kunde körde på väst, dom som inte fick västtillstånd körde öst eller Asien. Så såg det ut då, nu har det hela romantiserts en hel del.
Icke desto mindre var det strapatsrika resor, framför allt vintertid. Bergen i Turkiet var inte riktigt lämpliga för trafik med den här sortens fordon och definitivt inte i den omfattningen som det var fråga om.
Att nästan alla kom hem helskinnade får betraktas som ett under. De flesta av dagens bortskämda ratthållare hade förmodligen varit kvar där än. Betänk att det inte fanns telefoner i bilarna på den tiden, det är den som är räddningen för de flesta idag.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav sjömannen » 23 feb 2014, 00:01

herrstina- skrev:Jag jobbade på verkstad vid tiden då den här trafiken växte till sig så jag träffade ganska många av aktörerna. Det var många som hoppades bli förmögna på mellan östtraffiken, väldigt få om någon lyckades. Dom flesta som körde där var äventyrare som inte hade särskilt bra koll finanserna.
Dom som kunde körde på väst, dom som inte fick västtillstånd körde öst eller Asien. Så såg det ut då, nu har det hela romantiserts en hel del.
Icke desto mindre var det strapatsrika resor, framför allt vintertid. Bergen i Turkiet var inte riktigt lämpliga för trafik med den här sortens fordon och definitivt inte i den omfattningen som det var fråga om.
Att nästan alla kom hem helskinnade får betraktas som ett under. De flesta av dagens bortskämda ratthållare hade förmodligen varit kvar där än. Betänk att det inte fanns telefoner i bilarna på den tiden, det är den som är räddningen för de flesta idag.

Stina.

Är nog så, men hade tveklöst vart kul, men de va inte fy skam o tassa runt i Svedala heller, med en o annan Finlandsresa åt Harry J som omväxling. Man blev väldigt attraktiv när det handlade om att "åka runt".(M/s Haparanda)

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Lars-Gunnar » 23 feb 2014, 10:56

sjömannen skrev:Var de bättre förr?
Dom får i o för sig klä sig o fika var dom vill för mig, men fika o käka för mig i lastbilsvärlden,-de va typ Hallandsåsen ,Åsljunga Ljungby Rök ,Rattugglan Hasslerör Nalles Liz motell Docksta, Jävre o liknande. Att köra upp på”plattan”,,mackgubben kommer ut ,man får en fika alt käkkupong, han tankar kollar oljan sparkar däck putsar rutan o ställer bilen på parkeringen, mätt o nyfikad drar man vidare. Idag kommer man till en 30 kubikare på nån ödslig grusplan,,det står-”Dra ditt kort” pappret slut behöver man luft har dom snott kompressorn tvätta fönster o speglar..det kan man glömma….o fikat,,,,,de blir termos i hytten-.suck
Undrar ändå om de inte va bättre förr-eller?
Skulle va kul o se om någon känner igen sig i detta, de finns givetvis mycket dråpliga episoder som utspelat sig under åren ,men de får bli en annan gång, o om nån är intresserad.
Hälsningar Sjömannen

Hej Sjömannen!

Tack för dina skriverier som har mycket av igenkännandets glädje i sig. Själv åkte jag med min far i hans först Titan 1954, sedan Viking Turbo och sist Titan Turbo av 64 års modell. Jag började redan då jag var 4 år för då jag frågade min mamma varför jag inte var med på fotot med alla barn sade hon att jag följde med min far, antagligen med virke till Holmsund. Det varade i 10 år, och det var underbara år med lastbilar, dieseldoft, timmer, massaved, grus, kåda, sågspån och flis och en Caterpillar D 6 på flaket och bladet på en enaxlad kärra som skulle till Hemavan. 35 mil enkelt. Jag klev omkring på timmerlasset och fick kåda på händerna och säkert byxor med. Titanen drog ett Hilding Carlsson släp som först hade bankar men sedan fick en skäppa för flis. Fliset gick till Obbola.

Jag vill rätta dig lite: Liz Motell ligger i Njurunda, Sundsvall. Kom du söderifrån kommer först ett trafikljus, sedan en liten backe och på krönet ligger Liz. Du kanske minns det? Jag bor i stan och borde veta. Jag har bott där en vecka 1974 då jag bodde i Stockholm. Jag skulle få ett nytt arbete som dataoperatör. Var anställd på Domänverket och SDC (Skogsbrukets Datacentral) i Sundsvall köpte upp deras anläggning och behövde en operatör. Så jag bodde på Liz medan jag "kände" mig för. Det var bra för jag är Västerbottning till börden som ville ha närmare till mina föräldrar.

Jag minns en episod från en åktur från Hällnäs såg till Sundsvalla brädgård med 12 paket virke, alltså fullt ekipage. När vi kom till en backe (minns inte platsen9 men den var rätt så brant. Det gick först svagt nedåt sedan började backen. När vi så hade avverkat halva backen blev det tvärstopp. Vet inte om min far hade haft fel växel i. Det blev lång kö med bilar bakom. Så efter en stund börjad bilen sakta masa sig upp och över. Det var en 230 hästars Volvo likadan som du kört så jag vet inte om du har någon teori. Var med om en baktändning som min far sade. Han skulle med sin Viking backande bogsera loss sin kollega då detta hände. Rök kom från motorrummet. Ett fenomen som jag aldrig sett förr. Vikingen var ju turboladdad från en i grunden vanlig Viking på 125 hk. Säkert var att den inte fick 150 hk efter ett visst varvtal.

Keep upp the good work!
Lars-Gunnar :wink:

Liz Motell fungerade för något år sedan som flyktingförläggning och idag vet jag inte. Kanske det bor flyktingar ännu idag.
Lars-Gunnar

Inläggav sjömannen » 23 feb 2014, 11:51

Hej Lars Gunnar,,,,kul att du uppskattar mina och gamla kollegers vedermödor,,,,men,,,,,jag har väl aldrig påstått att Liz inte ligger i Sundsvall?, De va de enda stället som hade nattöppet mellan Harmånger och Docksta - Harmånger undvek man ibland vintertid, då parkingen låg långt ner i en svacka o sen var det ganska tungåkt därifrån, Då fick man ta Liz,(där det kunde vara trångt) sista "utposten" innan Docksta -Fikningen,den va helig, många gamla kolleger har liksom jag "svart bälte" i fikning. :lol: Senare dök det dock upp ett antal flera näringsställen efter banan-- "Baktändning"
, de är inget jag råkat ut för, i alla fall inte med lastbil- kan inte heller minnas nån kollega råkat ut för det heller.

Hälsningar Sjömannen
sjömannen

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack