av 30Fredrik » 14 feb 2014, 08:17
Hej,Hej! Med risk för att tråka ut er alla på den här tråden, drar jag ännu en händelserik resa till Österrike och Ungern den här gången, åter i Stjärnströms bil och färger! Hade lossat ett lass med board (Masonite) utanför Freistadt i Österrike vid en snickerifabrik som tillverkade bl.a. garderober, fick lånat telefonen på fabrikens kontor och ringde hem till Lennart Stjärna för lastningsorder! "Loss redan, ja du får dra ner till Drebersen,omkring 10 mil sydöst från Budapest i Ungern,du ska lasta 23 ton konserverad Gurka+Rödbetor till Skåne!! Om det går bra hinner du lasta innan helgen!!! Nu var det så att det var Torsdag och ungefär 50 mil att köra och dessutom ner genom Budapest, som var då jäkligt bökigt att ta sej igenom!! Körde ner och slog stopp utanför Budapest ! Upp i ottan, fram med gasolen och bryggde kaffe och fick lite frukost innan jag drog iväg ner mot lastningsstället, omkring 10 mil. Efter mycket letande och frågande, vilket i Ungern var problem för dom flesta pratade bara Ungerska som var lika med noll för mej, men som tur var så hade jag konservfabrikens namn uppskrivet och till slut visade det sej att konservfabriken låg på en Kolschos, ett bondekoperativ nån mil söder om stan. Kör fram till fabriken och till den obligatoriska vaktkuren+fabriksbomen. Stannade och gick ut till vakten och sa på tyska att jag skulle lasta till Sverige, 23 ton konserver!! Efter 10 minuter kommer det ner en prydlig dam, som pratade bra Engelska, och förklarade att lasset jag skulle ha inte skulle bli klart förrän tidigast Måndag eftermiddag,man skulle jobba hela helgen för att få lasset klart!! Ringde hem till Lennart Stjärna och förklarade hur läget var och fick höra från Nykvarn " Trevlig Helg på Ungerska Bystan, ring när du drar från fabriken på Måndag"" Helvete, ännu en helg hemifrån, vad göra, inget!! Som tur var det i Oktober och bra väder, gott om konserver i kylen+kaffe och bröd inköpt i Österrike, ja det fick väl gå, man hade ju varit i samma sits förr och klarat sej!! Nu visade det sej att byn med fabriken var ett hyvens ställe och det fanns en skaplig bykrog+restaurang bara en 500m från där jag hade parkerat, så det blev ett par fina Gulaschmiddagar där +Pilsner, så det gick faktiskt ingen nöd på mej!! Blev hämtad på måndag förmiddag av damen från fabriken som visade var jag skulle backa till vid fabrikens lager och efter det skulle lastningen börja efter lunch!! Nästa fråga från kontorsdamen " Hade jag möjligen en TIR Carnet med mej, för spedition fanns på plats och då kunde dom göra klart mina papper här på fabriken?? Tullen var redan informerade om att dom skulle skicka ner en Tullare som skulle va på plats efter lunch, så allt skulle gå progamenligt" Ja det var bara att vänta i hytten tills allt var klart. Hann lagom sätta på Kaffevatten, då dyker Tullbilen upp och släpper av stor tjock Ungersk Tullare iförd tulluniform+ dithörande Tullväska där alla viktiga stämplar+plomber,plombtråd och plomberingstång fanns, vi talar om en viktig ämbetsman i det forna Öst!!! Lastningen flöt på bra och runt 15.00 var det dags att köra fram och stänga dörrarna och göra klart för Tullarens plomb! TIR linan på plats vid bakdörrarna ,men var var tullaren? Gick in på transportkontoret och vad ser jag när jag öppnar dörren, jo en Tullare som har rocken uppknäppt, skärmmössan i nacken och på Speditörsdisken står 1 liter Slivovitj (Plommombrännvin), här hade tydligen druckits en hel del när dom andra hade lastat min bil,hur fan ska det här sluta?? Tullaren håller sej i disken och frågar på tyska om jag är Fehrnfararen? Jo, det var jag ju! Nästa fråga är " Kunde jag ta plombtången+tråd och plomb och plombera själv?" Själva hade dom en hel del att göra med dokumenten, viket betydde att det skulle tas några supar till innan han var klar att stämpla i TIR carnet!! Jag gick ut och satte i tråd och plomb själv, det där hade man ju varit med om förr! Nöp till med plombtången och gick in på kontoret, och till min förvåning var allt klart med pappren, kollade så att allt var korrekt stämplat i carnet och det såg bra ut! Tackade och skulle just gå då Tullaren frågade om han kunde få åka med in till stan, för tullen låg ju efter genomfarten? Jo men visst,Tullaren bökar sej upp i Scaniahytten och sitter med väskan i knät! Vid det här laget är Tullaren aspackad, kan knappt prata men när vi närmar oss Tullhuset börjar han vifta att jag ska stanna! Han öppnar dörren och har tullväskan i näven, när han missar fotsteget och står på huvudet i diket nedanför bilen!!! Hjälper honom att plocka i alla stämplar, tråd och tång, borstar av det värsta skiten från hans uniform, sätter på uniformsmössan på skallen och riktar in honom mot tullkontoret, där står han kanske än för så stod han när jag såg hans figur i backspegeln efter ett par hundra meters körning!! Var det bättre förr? I alla fall hände det en hel del åtminstone för min del!! MVH. 30 Fredrik.